4592
Sök

Airbag demontering e34 -93

39 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Hejsan!
Jag har fått tag på en bmw ratt i trä som är väldigt fin utan airbag, som jag tänker slänga i min e34a 525 -93. Orginal läder ratten som har airbag är väldigt sliten dessutom så den ska ut. Så jag undrar hur jag ska gå tillväga då jag plockar bort orginalratten så jag undviker att blåsa huvudet ut genom takluckan..

Mvh Andreas

Mekaniker
212 Inlägg
27 augusti 2008
Ta av batteri polen minst 20-30minuter innan den demonteras sen är bara att koppla ur den.
Men om ratten som ska in är utan airbag så kommer det troligtvis sättas en felkod och eventuell varningslampa lysa.
Finns nog motstånt att köpa (finns till volvo, audi mfl. men är osäker till BMW.) som ska agera "airbag" som du måste sätta ditt då.

MVH/Pontus

39 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
pontan36 skrev:
Ta av batteri polen minst 20-30minuter innan den demonteras sen är bara att koppla ur den.
Men om ratten som ska in är utan airbag så kommer det troligtvis sättas en felkod och eventuell varningslampa lysa.
Finns nog motstånt att köpa (finns till volvo, audi mfl. men är osäker till BMW.) som ska agera "airbag" som du måste sätta ditt då.

MVH/Pontus

Jo, jag hade räknat med att lampan skulle börja lysa eller liknande.. Men det gör inte direkt något för min del, men hur gör man då man vill sopa dit ratten igen då det är dags för att sälja/besikta bilen?

Mekaniker
212 Inlägg
27 augusti 2008
Dirigo skrev:
Jo, jag hade räknat med att lampan skulle börja lysa eller liknande.. Men det gör inte direkt något för min del, men hur gör man då man vill sopa dit ratten igen då det är dags för att sälja/besikta bilen?

Precis som när du demontera den, koppla bort strömmen en stund före sen kopplar du bara in airbagen.
Vet inte hur det är på BMW men eftersom bilen är så pass gammal tror jag att lampan slocknar automatiskt.

39 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
pontan36 skrev:
Dirigo skrev:

Precis som när du demontera den, koppla bort strömmen en stund före sen kopplar du bara in airbagen.
Vet inte hur det är på BMW men eftersom bilen är så pass gammal tror jag att lampan slocknar automatiskt.

Och om den inte gör det..?  smile    Men jag har ännu en fråga,  är det någon som har koll på hur navet kan tänkas se ut? Om en ratt med ett sånt här fäste skulle kunna passa eller om man måste köpa till ett nav? http://www.blocket.se/vi/17715008.htm?ca=4_s

Mekaniker
212 Inlägg
28 augusti 2008
Dirigo skrev:
pontan36 skrev:
Dirigo skrev:

Och om den inte gör det..?  smile    Men jag har ännu en fråga,  är det någon som har koll på hur navet kan tänkas se ut? Om en ratt med ett sånt här fäste skulle kunna passa eller om man måste köpa till ett nav? http://www.blocket.se/vi/17715008.htm?ca=4_s

Om den inte gör det måste du nog till en BMW verkstad så dom får radera felkoderna. Kostar nån hundring eller lite fikabröd.

141 Inlägg
29 augusti 2008
att airbag lampan bryr sig inte besiktningen om, annars bör lampan gå att slcka på bmw eller med ett redan nämt motstånd

Gödseldräng
4 529 Inlägg
30 augusti 2008
ska göra samma sak på 535an
tror ni BMW går me på att plocka ur ratten ?

Plattan i mattan !
305 Inlägg
30 augusti 2008
Ett rattnav måste du ha oavsett.

Mvh
D...

Sök