3584
Sök

Saab 9-3 SS Dump?

4 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Tjena!
har en fråga om dumpventil till saab 93SS vart sitter den? kollat men kan inte se någon

1 196 Inlägg
1 juni 2008
jag tror den sitter inbyggd i turbon

2 164 Inlägg
1 juni 2008
Den är ihop bygd med turbon.
Sen går de inte att ha öppen dump på en 9-3ss.

MVH

F

Better than God \o/
1 883 Inlägg
1 juni 2008
Pjurre skrev:
Tjena!
har en fråga om dumpventil till saab 93SS vart sitter den? kollat men kan inte se någon

Finns ingen "dumpventil" på en 9-3 ss, dock så har den en återcirkulerande avlastningsventil. wink

Ska se om jag finner en bild på hur den är placerad.
Senast redigerat av MrTurbo (1 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

2 164 Inlägg
2 juni 2008
Så här ser de ut!

http://www.maptun.com/webshop/pics_fullsize/2023_turbo-small31.jpg

MVH

F

3 295 Inlägg
2 juni 2008
MrTurbo skrev:
Pjurre skrev:
Tjena!

Finns ingen "dumpventil" på en 9-3 ss, dock så har den en återcirkulerande avlastningsventil. wink

Ska se om jag finner en bild på hur den är placerad.

ge dig stavningryttarn, kärt barn har många namn så är detv lär dig leva med det! wink

767 Inlägg
2 juni 2008
om de ljudet duvill åt så sätt in ett öppet luftfilter så hör du när dumpen låter

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

Mr: Mike
231 Inlägg
2 juni 2008
Bör väl inte vara några problem att köpa en "Greddy" återcirkulerande dump.

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

2 164 Inlägg
3 juni 2008
Jag rekommenderar INTE att man sätter öppet filter på en 9-3ss.
Dels så är de i motorrummet vilket inte är bra och sänker effekten på bilen och dels för att de föstör LMM.
Använd sport filter och bättre snorkel in till orginal luft burk.
Sen med att ändra till en annan AV rekomenderas inte heller på den låga effekt man får ut ur orginal turbo.
Behåll orginal så funkar de bäst ihop med Trionic 8.
Trionic 8 är troligen en av världens mest avancerade motorstyrnings system så ändra inget i onödan bara för att få lite dump ljud.
De kan bli dyrt i längden.

MVH

F

2 Inlägg
3 juni 2008
På min 9-3 SS hör jag dumpljudet.
bilen har standard luftfilter, kan det va att det är nåt som inte är som det ska vara då?

Saab 9-3 SS 2.0t ´04

2 164 Inlägg
3 juni 2008
DjCad skrev:
På min 9-3 SS hör jag dumpljudet.
bilen har standard luftfilter, kan det va att det är nåt som inte är som det ska vara då?

Nej de tror jag inte.
de är nog som de ska vara.
Man kan ju höra de bättre i en tunnel med fönstret nere och man gasar på och sen trycker ner kopplingen.
Då garanterar jag att dom flesta hör dump ljud även om de är orginal AV med orginal filter m.m.

MVH

F

2 Inlägg
3 juni 2008
ok, för jag hör det om jag gasar på ordentligt o så växlar eller bara trycker ner kopplingen.
O detta hör jag utan tunnel, men måste ha fönstret nere.
Det låter inte lika mycket som med öppen dump.

Saab 9-3 SS 2.0t ´04

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juni 2008
Haha min bil viner istället när jag gasar tongue

Låter lite fräckt men man blir ju orolig att något e galet för innan motorrenoveringen kan jag inte komma ihåg att jag hörde det vinande ljudet när man gasade.

Något med luftfiltret kanske ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Tackar för alla svar:)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
4 juni 2008
Fredrik-79 skrev:
Dels så är de i motorrummet vilket inte är bra och sänker effekten på bilen och dels för att de föstör LMM.

*host* Bullshit *host* hehe

Det går UTMÄRKT att köra med öppet filter på en SS. Om man köper riktiga grejer. Billiga Feltema filter går bort. Köp ett kitt med plåt och filter så blir det perfekt. LMM tar ingen skada så länge man läser och FÖLJER instruktionerna för rengörning av filtret. Ett tips;
http://www.speedparts.se/images/prod/filter/xf-980.jpg
Senast redigerat av MrTurbo (4 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

4 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
hehe okej, vi e mest ute efter racing stuk på saaben, sitter just nu Relcars vinge o dotz fälgar 19", e farsans bil o han va sugen på lite dump + filter just därför ja undar, sitter Trollspeeds Chip steg 1 i, men vi märker dock skillnad sen förra, sökte på på saab 9-3 SS på youtube.com o sen HKS ssqv dump , sett att dom använder de i saab oftast. o skyline osv men dee ju just saab som e viktigat^^, men på tal om av va kan man göra med den för att få ett mer härligare ljud i systemet? e inte så riktigt haj på saab kör mest Volkswagen för pengarna=)

2 164 Inlägg
4 juni 2008
MrTurbo skrev:
Fredrik-79 skrev:

*host* Bullshit *host* hehe

Det går UTMÄRKT att köra med öppet filter på en SS. Om man köper riktiga grejer. Billiga Feltema filter går bort. Köp ett kitt med plåt och filter så blir det perfekt. LMM tar ingen skada så länge man läser och FÖLJER instruktionerna för rengörning av filtret. Ett tips;
http://www.speedparts.se/images/prod/filter/xf-980.jpg

Man får räkna med sänkt effekt då med!

MVH

F

Sök