3655
Sök

byta kylarvatten, hur?

44 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#1
tja!

äger en 940 ltt från 96 och tänkte byta kylar vatten, eftersom den nog inte blivit bytt på väldigt länge. Jag har googlat och sökt här men fått olika instruktioner på hur man ska göra så nu jag skulle vilja försöka få den rättad och vilken glykol man ska använda sig av?

det jag läst mig till är att man ska ta bort slangen på kylaren så att allt rinner ut och sen spola systemet rent med en vatte slang. sen är det bara att fylla på och lufta kyl systemet med motorn igång och högsta värme på fläktarna?


vissa säger att motron ska vara varm så att termnostatenöppnars sig så att allt vatten kommer ut?

sen så ska man blanda glykol och destillerat vatten 50-50? trodde det bara gälde vintern?

rätt ny på bilar gärna kunna göra det själv

mycket tacksam för svar:)

1 639 Inlägg
6 juni 2008
#2
Det är livsfarligt att spola kallt vatten genom en varm motor speciellt en med alutopp... Det ska vara 50/50, glykolen har andra egenskaper än att bara hindra frysning... Rostskydd m.m
Töm, spola igenom (kall motor) fyll på 50/50, kolla nivån efter en stunds körning...
Senast redigerat av mrcelica (6 juni 2008)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

blacken
6 juni 2008
#3
Plocka bort termostaten, lossa undre och övre kylarslang. lossa även retur från värmepaketet och spola "baklänges" genom den glöm inte bort att öppna värmekranen på max. Spola genom kylaren för sig, och spola sedan genom kylar slangarna/anslutningarna..
Och det ska alltid vara glykol i kylarsystemet..
Senast redigerat av blacken (6 juni 2008)

1 311 Inlägg
6 juni 2008
#4
Jag skruvade ur pluggen längst ner på kylaren (dock v70, på din sitter avtappningskranen längst bak på högersidan av blocket) och fyllde på med så hett vatten det går att få ur en kran! körde bilen helt varm, tappade ur det igen och fyllde på med varmvatten och spolade ren systemet igen, tappade ur och fyllde på 50/50 med glykol och hett vatten! funkade prima!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

44 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#5
okej då vet jag!! men vilken kylarvätska ska anvädas till en volvo 940 det är ju glykol som blandas med destillerat vatten?

men vilken glykol?
och hur mycket behöver man?

355 Inlägg
7 juni 2008
#6
skejtare skrev:
okej då vet jag!! men vilken kylarvätska ska anvädas till en volvo 940 det är ju glykol som blandas med destillerat vatten?

men vilken glykol?
och hur mycket behöver man?

du ska inte ha destilerat vatten bara vanligt kran vatten

44 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#7
men blir det inte kalkavlagringar i motorn om man använder vanligt vatten?

355 Inlägg
7 juni 2008
#8
skejtare skrev:
men blir det inte kalkavlagringar i motorn om man använder vanligt vatten?

nej det ska användas helt vanligt kranvatten o den blåa glykolen tror jag kan va grön me tongue


Sök