3785
Sök

Hur är Ford Probe?

211 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#1
Har tom den 26e på mig att skrota min Volvo 240... Är lite sugen på att köpa en billigare turbo, så jag undrar. Hur är Ford probe 2,2 turbo? Det har ett ganske lågt pris på blocket så jag antar att det är en rätt så kass bil... Vad vet ni? Någon som har en sådan?

Mvh Patrik


Motormontör
437 Inlägg
15 juni 2008
#2
Den är basserad på Mazda 626 2.2I så rent tekniskt är det en väldigt bra bil, motorn är sjukt pålitlig men den har en svag punkt.
Det är kylvattenmängden som är de är jättekännsliga på, ivärstafall pajjar man toppen men å andrasidan så säger motorn till i tid innan.
Den kommer varva upp å ner på tomgången vilket är första tecknet på att det är för lite kylvätska i systemet.
Men för övrigt är de sjukt pålitliga. Det som är mera osäkert är de komponenter som är FORD som kan vara av sämmre kvalitet.
Inredningskvalitet är ford sämmre på än Mazda, så plast och sånt är av rackligare kvalitet än orginalet.
Det viktigaste är ändå att hitta någon som är välskött som vanligt och inte kört med allt för tunna oljor.
Mazdamotorer gillar inte flashiga race oljor osv, en Mazdamotor vill helst ha gammal spillolja=))
Nämen typ, Castrol magnatec fungerar alledes perfekt på en Mazdamotor och kanske lite slick50 teflonbehandling lite då och dåoch köra lite med typ någon engineflush då hydrallyftarna kan bli dåliga pga dålig oljeservice.
Annars så är det nog en bra bil och ett tips.... Håll koll på rosten.
Rost är en Mazdas svagaste punkt och ford probe är knappast ett undantag.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

91 Inlägg
15 juni 2008
#3
det är en trevlig gubbräzer eller pendlar bil om man nu vill det.. men endå laddar turbon hyfsat... inte så mycket körkännsla men ganska avslappnade att ta sig fram med =P


vanliga fel är ROST.. dels kylröret till styrservo oljan och balkar å lack..

eftersom dom kommer in från usa har dom inget rostskydd och den klassiska "lövtunna-lacken"

får du tag på ett ex som ser bra ut i lack och är rostskyddad eller välskött så kan du ju va glad :-) 


risken är dock att den är just solblekt och eftersom lacken är så tunn kan det vara svårt att få upp lystern igen.. (dock iinte omöjligt)..

så mina tipps är att:

håll koll på servo oljan,

kolla balkar och underrede nogrant.

se om du kan ta reda på hur många ggr bilen har rubbats osv.


sen som tidigare talare nämnt så är delar till motorn hyffsat billiga och lätta att få tag på.. (eftersom det är mazda)

när det gäller ford är det värre..

och åter igen.. som tidigare talare säger, så har ochså jag fått byta en lyftare :p

hoppas det hjälpte lite iallafall.. är det ngt får du fråga :-)


211 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#4
Tack för dom seriösa svaren! Vet att probe har en hel del med mazda att göra, och det är bra tycker jag.
Tittar lite på blocket och har hittat en som kan vara värd att ringa iaf.. Bor utanför Gbg så om ni ser eller hör någon så kan ni säga till..

Har i tidigare bilar haft i teflon  (ptfe) som superlube (eller var det multilobe?) har.. Dom ska tydligen vara helt okej...

Jasså dom går ojämnt på tomgången om dom har för lite vatten? Men får ha ett öga på tempmätaren om man skulle köpa någon..

Hur är det med milen? bör man undvika att köpa en efter ett ex antal mil? Vet att det beror helt på hur man har skött bilen men på ett ungefär??


91 Inlägg
15 juni 2008
#5
det där med miltalen är presis som du säger =P

grejjen är ju att dom här bilarna har ett par år på nacken.. och oftast har dom ju gått ganska hårt då dom inte direkt lanserats som någon familjebil =P

min har gått 14 000 och det känns som man kan vara glad för det.. dessutom är där bara 2 ägare varav första var dottern till en som ägde en bilfirma..  hon hade den i 7 år..  :-) sånt spelar ju in ganska väl =P


så mitt tipps (som altid med lite äldre turbo bilar) Läs på dig om just den typens vanliga brister och fel..

så vet du vad du ska kolla på och slipper stå där som ett fån i en pöl med olja på trottoaren hemma (egen erfarenhet =P)


hehe nä, men seriöst, som jag sa, kylröret till servo oljan brukar rosta bort fort, det sitter inne i högra skärmen och går inte att se utan att lossa lite saker..

att byta det va och är inget roligt jobb men behövs göra på nästan alla sånna vad jag hört..

ögonlocken har en tendens att kärva.. och vad många gör då är att koppla bort dom.. smidigt.. om det inte vore så att dreneringshålet brevid, som då blottas, leder vattnet rakt över motorn till locken...

räkna med att få ut den i 13 delar efter den rostat upp..

dom delarna som rör chassit är inte det roligaste att få tag på..  det är ont av dom på skroten osv.. iallafall första generationens probe..

sen som jag sa tidigare.. balkarna..  speciellt dom bakre..

tänk på att det är svårt att komma under bilen och se dom ordentligt.. då den är ganska låg..

jaja...

det här är en grymmt bra sida http://www.performanceprobe.com/

mvh/ Mulle


211 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#6
Har hört runt lite där jag jobbar. Jag jobbar på en verkstad dock inte som mekaniker. Dom som hade jobbat med probe sa att det var lite si och så med dom, och jag hörde nästan inget bra.. sad Men jag tror det hänger en hel del på hur långt dom har rullat och hur dom har vart körda och vårdade.

Ska titta på en bil i morgon, en volvo så vi får se, kommer det upp någon probe på annons så får vi se, men tyvärr så tror jag att man måste komma upp lite i pris för att få någon som är bra. Min prisklass är runt 10000-20000. Men det skulle va gott att ha lite kvar att lägga på bilen.


Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
16 juni 2008
#7
Polaren har en, och jag tycker att den går helt okej för att vara i den prisklassen.
Den drar väl en del soppa när du väl gasar på och är väl inte snyggast utanpå eller inuti.
Men om man jämför med en 740 turbo eller liknande så är inte Proben helt fel smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious


Sök