GT6-kammen blir för vass på en helt standard 530. Den långa durationen (281 vid 1,27mm) funkar inge bra
med standardflöden på toppen, den kammen kräver bearbetad topp för att prestera det den är tillverkad för.
K-kammen (253 vid 1,27) är en beprövad pinne, som ger en bra med effekt i det lite högre registret, saknar lite vrid i låga registret, men det här med kamaxlar är ju en kompromiss.
531-toppen har mer avancerad insugsport jäntemot 530-toppen. Avgasporten är däremot ganska lika.
531-toppen har även större area vid avgasporten i förbränningrummet, i jämförelse med 530-toppen.
Olika storlek på ventilfjädrar förekommer också, 531-toppen har stora fjädrar, medan 530 toppen
kom med medium och på lågfriktionsmotorerna (85-89) små fjädrar.
531 har mer flöde på insug, topparna har liknande flöde på avgas.Denna topp har större potencial vid trimning.
530 har mindre insugsvolym 109cc vs 531ans 134cc. Denna topp passar bra till lågvarviga motorer där lågvarvsegenskaperna är viktiga.
Som sagts tidigare, i utgångsläget är skillnaderna inte alltför stora på en standardmotor.
Tillsist, av de alternativen du radar upp så beror det på vad du tänkt dig. Ska du småtrimma eller planerar du stora saker?