Som twin_cam skriver så ligger inte "bildkvalitén" främst i vilken modell du väljer.
Det är optiken som är mest avgörande här, åtminstone för sk. "otränat öga", eller för den delen de flesta amatörfotografer.
Håller även med om att ergonomin är viktig.
Ut och kläm på alla aktuella modeller och känn efter vilken som känns bäst.
För och nackdelar med alla kameramodeller kan man förstås alltid rabbla upp.
Nikons D40, D40X och D60 har ju inte fått samma rejäla grepp som deras storasyskon D80, D200, D300 osv.
Tvärt om så är de precis som de flesta andra instegsmodeller; små.
De står sig jämbördiga med konkurrenterna från Canon (EOS 350D, 400D och 450D), men de har en gemensam nämnare som talar emot - avsaknaden av autofokusmotor i huset.
Förvisso så börjar det bli bättre, och kommer säkerligen fortsätta i samma trend, men utbudet på optik som ger fungerande autofokus till dessa kameror är minst sagt sämre än exempelvis Canon.
I och med att tredjepartstillverkarna inte hängt med i svängarna på samma sätt så är det mestadels Nikons egen optik som går att tillgå.
Men som sagt, det börjar bli bättre.
Vad gäller Canon så har de det tveklöst största utbudet på optik, om man nu jämför instegsmodellerna.
Däremot så gnälls det ofta på att kamerorna är små och lämpade för mindre händer.
Ut och känn efter!
För min del passade Canon EOS 350D perfekt som förstakamera, men jag har gått vidare till den betydligt större modellen 30D.
Pentax är jag inte allt för insatt i, men den lilla erfarenhet jag har av dessa så kan jag väl säga att det är det märket jag skulle föredragit näst efter Canon och Nikon.
Sonys kameror är säkerligen bra de också, men utbudet på optik är under all kritik.
Förhållandevis kassa objektiv till överpriser är inte ovanligt.
Ljuset i horisonten är att de har ett utbud på nyare Zeiss-gluggar, men smakar det så kostar det.
Jag tror inte det finns en enda Zeiss-glugg till Sony idag som kostar under 10k.
Zeiss-objektiven har för övrigt även kommit ut till Pentax och Nikon.
Jaja, så här kan man fortsätta i evigheter.
De viktigaste tipsen finns dock i början av inlägget, samt i twin_cams tidigare inlägg.
Hittar du bara en kamera som ligger bra i handen så kommer du förmodligen bli nöjd oavsett.
Senast redigerat av Patrik_Renmark (17 juni 2008)