Katalysatorn låter

serious
16 juni 2008 · 19 Inlägg

Hej (igen)
Mystiken tätnar kring min nyköpta s40 -97. Köpte den för två veckor sedan och två veckor innan det gick den igenom besikning med bra avgasvärden (CO: 0 (0,5) resp. 0,1 (0,3), HC: 044 (100), Lambda 1,01 (0,96-1,04). Tyckte att det rasslade något undertill och klonkade lite lätt över gupp, var övertygad om att det var en gummiupphängning som gett sig (eftersom den nyss besiktigats), men icke, röret var _av_ mellan bakre och främre ljuddämparen.

Hur som helst, var uppe hos en mek som svetsade ihop den lite fint idag. Försökte förklara att jag tyckte det lät fram i bilen också, men avgassystemet såg bra ut där tyckte han. På tomgång lät det ingenting. Rullade iväg någon hundralapp fattigare, men "rasslet" jag upplevt även tidigare var kvar. Nu visste jag i alla fall att det inte berodde på hål.

Lade mig under bilen nyss och testade varifrån det lät, kom efter lite funderande och skruvande fram till att det inte var en plåt som var lös utan missljudet kom från katalysatorn. Inte bra.

NU till frågan: hur fort går det innan katalysatorn ger sig helt från de första symptomen? Borde inte BB ha mätt upp högre CO och HC-halt för ~4v sedan?

Nu ska någonting göras åt DET också. Tittade på Mekonomen, kostade 4995kr(!!!). Orka. Biltema = 899kr, rätt lagom, men fungerar den ok? Tänkte inte ha kvar bilen mer än ett halvår... Hittade även http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html för 800kr, kan de vara att föredra framför Biltema?

kolvas
16 juni 2008 · 4 001 Inlägg

jag har för mig att Biltemas kat för 899kr är tillverkad av A-alt men jag kan ha fel.... jag skulle inte köpa en kat för under 1000kr till en bil jag har tänkt att behålla ett tag

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
caromania Forummoderator
16 juni 2008 · 9 298 Inlägg

Blir du väldigt störd av skramlet? Annars tänker jag "varför laga nåt som inte är trasigt?" Bilen är ju godkänd, med andra ord fungerar katen. Om den nu skulle sluta fungera så märker du det nästa besiktning. Oroa dig för ett eventuellt byte då.

Om det nu skulle vara så att du vill byta katen pga skramlet så ska du veta att universalkatarna inte passar rakt på. Du måste meka lite med avgassystemet, svetsa etc.

Jag är övertygad om att Biltemas / A-alts katar är precis lika bra som den för 5k på Mekonomen, skillnaden är att den inte är anpassad för din Volvo utan just en universalkat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
cleo355
16 juni 2008 · 244 Inlägg

caromania skrev:
Jag är övertygad om att Biltemas / A-alts katar är precis lika bra som den för 5k på Mekonomen, skillnaden är att den inte är anpassad för din Volvo utan just en universalkat.

Skillnaden mellan en dyr och en billig kat (säg nu universal) är den att dom billigare är keramiska och dom dyrare mettaliska.. Mettaliska håller bättre, längre, klarar mer.

caromania Forummoderator
16 juni 2008 · 9 298 Inlägg

cleo355 skrev:

caromania skrev:
Jag är övertygad om att Biltemas / A-alts katar är precis lika bra som den för 5k på Mekonomen, skillnaden är att den inte är anpassad för din Volvo utan just en universalkat.

Skillnaden mellan en dyr och en billig kat (säg nu universal) är den att dom billigare är keramiska och dom dyrare mettaliska.. Mettaliska håller bättre, längre, klarar mer.

Katen på Mekonomen är med största sannolikhet keramisk den också. Det dyrare priset beror på två saker.
1) Det är Mekonomen, världens mest överskattade bildelsleverantör.
2) Den är märkesanpassad till Volvon, dvs har rätt längd och anslutningar.

Metalliska katar brukar kallas "sport" eller "race".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
serious
16 juni 2008 · 19 Inlägg

Tack för svaren. I turordning...:


Kolvas: jag hade tänkt sälja bilen inom ett halvår

Caromania: Nja, visst störs jag av det. Eftersom det även är en försäljningsfråga tror jag att det lönar sig att lägga 1500kr kanske på att få den att gå tyst i alla fall. Sedan bryr jag mig faktiskt om miljön... smile
Passningen spelar mindre roll då jag har en kontakt som svetsar den för kanske 4-500kr. Bara diametern blir rätt och katalysatorn verkligen passar ska det inte vara några problem med att få på den. Måste mäta, men jag antar att den sitter på 51mm rör.

När jag provkörde bilen rasslade det lite, men inte så mycket. Den har gått ~900mil på tre år, så min 40-milafärd ett par dagar efter köp kanske kom som en chock och nu rasslar den som fan över större varvtalsintervall. Tycker bara att det är lite underligt att BB inte märkte söndrig katalysator med mätvärdena...

Senast redigerat av serious (16 juni 2008)

Ckosworth Mr
16 juni 2008 · 607 Inlägg

I vissa fall går det ju att "fula" till den lite, buckla till "katten" lite så kan den säkert bli tystare ett tag men om du ska sälja den om ett halvår så tvivlar jag på att den håller så länge.
Har precis haft samma problem med min v70 den vart helt igen satt ca en månad efter det att den börjat skramla och du kan ju själv tänka dig hur bra bilen går med igen satt avgassytem.
Det var ju bara att parkera bilen tills ny katt inhandlats.

Mvh Fredrik

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
kryddstark
17 juni 2008 · 43 Inlägg

kan ju bara vara värmeskölden runt katten som e lös och skramlar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang