4894
Sök

GMC Van, vill veta vridmomentet

44 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej !

någon som vet hur mycket vrid det är i en cheva v8 350 motor?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 mars 2008
#2
Svårt att få tag på info om vrid på dom motorerna. annars finns det ungefär lika många olika siffror som det finns motorer... jag hittade dock en försäljningsbroschyr på nätet om min blazer och där står 300 lb-ft @2800 rpm. (motsvarar ca 406 nm) Så du borde väl ha nåt liknande på din.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

44 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#3
henke_99 skrev:
Svårt att få tag på info om vrid på dom motorerna. annars finns det ungefär lika många olika siffror som det finns motorer... jag hittade dock en försäljningsbroschyr på nätet om min blazer och där står 300 lb-ft @2800 rpm. (motsvarar ca 406 nm) Så du borde väl ha nåt liknande på din.

vad har du för motor i din bil då?


4 682 Inlägg
19 mars 2008
#4
vilken årsmodell e motorn ifrån å e de insprutining eller förgasare?

44 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#5
Moparboy440 skrev:
vilken årsmodell e motorn ifrån å e de insprutining eller förgasare?

1989 insprutare


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 mars 2008
#6
Jag har en 350 tbi. Eftersom det bara skiljer ett år på dom så har du förmodligen liknande siffror. nåt exakt kommer du nog aldrig kunna få reda på såvida du inte bromsar den, enligt vägverket är det exempelvis 157 kw (220 hk) i min blazer -88 men bara 145 kw (200 hk) i våran van -89 med samma motor.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

44 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#7
henke_99 skrev:
Jag har en 350 tbi. Eftersom det bara skiljer ett år på dom så har du förmodligen liknande siffror. nåt exakt kommer du nog aldrig kunna få reda på såvida du inte bromsar den, enligt vägverket är det exempelvis 157 kw (220 hk) i min blazer -88 men bara 145 kw (200 hk) i våran van -89 med samma motor.

såg det på vv. men det skulle va roligt att veta vridmomentet i bilarna också smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 mars 2008
#8
som jag skrev i tidigare inlägg, ca 400 nm i min enligt en gammal broschyr från chevrolet jag hittade på nätet. skulle dock vart kul o bromsa den för o få veta hur äkta dom siffrorna är. tycker det låter ganska lite...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

44 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#9
henke_99 skrev:
som jag skrev i tidigare inlägg, ca 400 nm i min enligt en gammal broschyr från chevrolet jag hittade på nätet. skulle dock vart kul o bromsa den för o få veta hur äkta dom siffrorna är. tycker det låter ganska lite...

ja. du får bromsa din så får du säga till mig hur mycket det är :p hehe


Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 mars 2008
#10
mmm får göra detta. tongue ellar nja...har inga planer nu men om det blir en renovering av bilen till nästa vinter så kanske man passar på. vet dock inget ställe här i närheten där jag kan göra nåt sånt. hmm

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

124 Inlägg
23 mars 2008
#11
de är vell mer NM i en 6,2:a.. än en 350ci??

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

321 Inlägg
23 mars 2008
#12
MetalWolf skrev:
Moparboy440 skrev:
vilken årsmodell e motorn ifrån å e de insprutining eller förgasare?

1989 insprutare

Du borde ha 350 TBI= alltså en förgasarinspruntning....
89:a har inte insprutning om det är original motorn i din bil.
Jag har haft ett flertal Cheva vanar....


Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 mars 2008
#13
rockabilly_v skrev:
de är vell mer NM i en 6,2:a.. än en 350ci??

enligt infon jag hittat så nej. motsvarande diesel i blazer -88 har bara ca 130 hk o ca 320-330 nm (minns inte exakt vridet)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 mars 2008
#14
Superman skrev:
MetalWolf skrev:
Moparboy440 skrev:
vilken årsmodell e motorn ifrån å e de insprutining eller förgasare?

1989 insprutare

Du borde ha 350 TBI= alltså en förgasarinspruntning....
89:a har inte insprutning om det är original motorn i din bil.
Jag har haft ett flertal Cheva vanar....

Då kan du inte haft speciellt stor koll på hur dina vanar fungerade.
Vad jag har fått lära mig så är en förgasare en rent mekanisk historia med munstycken, flottörer o sånt. en insprutning är när bränsletillförseln styrs av en dator (oavsett placering på insprutarna).

En tbi har centralmonterad insprutare (2 st bredvid varandra i min) som styrs av en dator och är därmed rent tekniskt sett ett insprut.
En 89a har krav på att den måste ha katalysator o försök få en katalysator o fungera ihop med en förgasare... Tycker du borde veta detta om du nu som du säger har haft flera chevavanar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 682 Inlägg
25 mars 2008
#15
henke_99 skrev:
Superman skrev:
MetalWolf skrev:

1989 insprutare

Du borde ha 350 TBI= alltså en förgasarinspruntning....
89:a har inte insprutning om det är original motorn i din bil.
Jag har haft ett flertal Cheva vanar....

Då kan du inte haft speciellt stor koll på hur dina vanar fungerade.
Vad jag har fått lära mig så är en förgasare en rent mekanisk historia med munstycken, flottörer o sånt. en insprutning är när bränsletillförseln styrs av en dator (oavsett placering på insprutarna).

En tbi har centralmonterad insprutare (2 st bredvid varandra i min) som styrs av en dator och är därmed rent tekniskt sett ett insprut.
En 89a har krav på att den måste ha katalysator o försök få en katalysator o fungera ihop med en förgasare... Tycker du borde veta detta om du nu som du säger har haft flera chevavanar.

bränsletillförseln behöver inte styras av en dator,finns mekaniska insprut också.som t.ex. K-Jetronic.tongue

1 827 Inlägg
25 mars 2008
#16
Vridmomentet är krasst räknat din motorvolym gånger 100. Plus minus 10% beroende på slaglängd, längd på runners, avgasutformning mm... Men som sagt, i runda slängar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

44 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#17
Eisenhut skrev:
Vridmomentet är krasst räknat din motorvolym gånger 100. Plus minus 10% beroende på slaglängd, längd på runners, avgasutformning mm... Men som sagt, i runda slängar.

är det så simpelt? big_smile


4 682 Inlägg
26 juni 2008
#18
Eisenhut skrev:
Vridmomentet är krasst räknat din motorvolym gånger 100. Plus minus 10% beroende på slaglängd, längd på runners, avgasutformning mm... Men som sagt, i runda slängar.

stämmer inte.... tänk bara på t.ex.  alla common rail dieslar å "smog" bigblock v8:a motorer.


Sök