3096
Sök

Jobba i norge?

12 086 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Har ett jobb på G i norge..

Hur fungerar det, ni som erfarat hur bra är det?
Fördelen är ju stashen helt klart..

Firman jag har jobb på G hos är ett bemanningsföretag, timbetalt och taskiga säkerheter..
Ni som vet kan väl berätta lite.

Just de här jobbet är som maskinoperatör men jag antar att principen är den samma för de flesta jobb i norge (för svenskar)

Lite överallt..
612 Inlägg
2 juli 2008
Skulle också vara intresserad av lite information ang. jobb i Norge..

Har själv funderat på att åka dit och jobba som lagerarbetare, dvs. truckförare

Kostnad för mat, boende? Lön? Lär man sig att förstå norska fort? tongue

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Fattig student
1 282 Inlägg
2 juli 2008
JapMax skrev:
Har ett jobb på G i norge..

Hur fungerar det, ni som erfarat hur bra är det?
Fördelen är ju stashen helt klart..

Firman jag har jobb på G hos är ett bemanningsföretag, timbetalt och taskiga säkerheter..

Just de här jobbet är som maskinoperatör men jag antar att principen är den samma för de flesta jobb i norge (för svenskar)

Vad heter företaget du ska jobba för?
Jobbade där uppe ett tag och trivdes fint med det..  7 dagars traktament är ju inte fy skam i heller..
Hur ska du lösa boende? Mat och boende där uppe är svindyrt..
Stenhårda regler för att föra över alkohol med (Det är verkligen rena rånet där)..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
3 juli 2008
Även jag har planer på Norge-jobb men det blir om ett år, ska se till att fixa jobb så man kan åka lite efter studenten. Boende är löst då jag har en kompis från Sverige som jobbar och bor däruppe wink Tips på jobb då? Vet inte riktigt vad man kan hitta på däruppe? tongue

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 juli 2008
JapMax skrev:

jobbat i norge sen skolan och kan säga att bemanningsföretag "funkar" men dom är snåla med boende och mat ersättning men det går ju alltid att förhandla för att vara ensam och ha lägenhet/hus/vandrarhem/hotell eller liknande är dyrt

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 juli 2008
Har tyvärr inga erfarenheter då jag inte kunde sticka när jag fick erbjudande förut.

Det var på ett nybygge/industri där de behövde all tänkbar hjälp. Från svetsare/plåtslagare till bara hantlangare och snickare.

Man jobbade 10 timmar om dagen i 19 dagar, sen var ledig 9 dagar (lör+sön på tredje veckan samt hela kommande veckan)

Då stod arbetsgivaren för hotell med frukost samt lunchen och milersättning på allt.
300:- timmen var lönen och betalades ut efter varje period.

Jag kunde inte ta detta jobbet då jag hade på hemmaplan samt var nybliven sambo och hade husdjur och kåken mm.

Det var ju lite lockande, med nästan allt betalt på plats och inte mycket fritid att tala om så hade det gett bra med pengar. 3000:- om dagen i 19 dagar och möjlighet till att jobba övertid om man ville det.

Enligt vad man fick höra så var det aldrig nå problem med lönerna och sånt och där var det nästan fler svenskar än norrmän och bara bra folk som jobbade där.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Flygplans bogserare
103 Inlägg
6 juli 2008
Har jobbat i norge i 2 år snart och trivdes från första stund! Rekomenderar att börja jobba där. Boende kan skilja sig från jobb till jobb. De är väl mest rese jobb som fixar boende. annars finns ju svenska föreningen i oslo där man kan bo.

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
6 juli 2008
Vectra_goo skrev:
Har jobbat i norge i 2 år snart och trivdes från första stund! Rekomenderar att börja jobba där. Boende kan skilja sig från jobb till jobb. De är väl mest rese jobb som fixar boende. annars finns ju svenska föreningen i oslo där man kan bo.

Svenska föreningen i Oslo ska ni aldrig ha kontakt med. Fy fan vilket jävla äckligt skitställe det är. Vi var 5 stycken som arbetade på förra firman som hantverkare och 4 av dom drog till norge när erbjudandet kom att flytta firman dit. Dom bodde på svenska föreningen och det det bara flödar knark där. Går inte sova för det springer pundare i korridorerna jämt. folk snor saker jämt. är bryk och skit ständigt och dom ansvariga skiter i det. Dom vill bara tjäna pengar. Dom var där i ett år och det slutade med att en av dom dog i en överdos en är skyldig stora summor till svenska föreningen pga att någon gjorde inbrott hos dom och snodde allting så nu måste han ersätta det själv. Dom andra 2 började också knarka och ta anabola för att klara sig där nere. Dom har bott i Sverige i ca 1 år nu och har fortfarande problem sen tiden där.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

801 Inlägg
6 juli 2008
jobbar i oslo nu, för en firma som heter MK Montasje, och det funkar väl fint, bor på en brakkerigg (ihopsatta byggbodar) i stadsdelen sköyen, ganska nära centrum, att tänka på är att skaffa dig nåt att göra, typ en bärbar dvd så du kan glo på film på kvällarna, blir ganska segt på kvällarna annars. jag vet inte hur andra företag har det, men jag får 250 norska om dagen skattefritt, till mat. men för att detta ska löna sig så är det verkligen värt att köpa med sig mat och dylikt från sverige, det är fan svindyrt i norge, en liten pizza, 120 kr.

Sen så har företagen ofta tolvtimmarsdagar, detta gör att 40 timmars veckan är avklarad på tors förmiddag kl 11 ungefär, rätt gott att sätta sig i bilen och puttra hemåt då. Nåt mer du undrar?

MVH// Peter

Flygplans bogserare
103 Inlägg
6 juli 2008
roxe skrev:
Svenska föreningen i Oslo ska ni aldrig ha kontakt med. Fy fan vilket jävla äckligt skitställe det är. Vi var 5 stycken som arbetade på förra firman som hantverkare och 4 av dom drog till norge när erbjudandet kom att flytta firman dit. Dom bodde på svenska föreningen och det det bara flödar knark där. Går inte sova för det springer pundare i korridorerna jämt. folk snor saker jämt. är bryk och skit ständigt och dom ansvariga skiter i det. Dom vill bara tjäna pengar. Dom var där i ett år och det slutade med att en av dom dog i en överdos en är skyldig stora summor till svenska föreningen pga att någon gjorde inbrott hos dom och snodde allting så nu måste han ersätta det själv. Dom andra 2 började också knarka och ta anabola för att klara sig där nere. Dom har bott i Sverige i ca 1 år nu och har fortfarande problem sen tiden där.

Okey. de visste jag inte! Har själv inte bott där men har haft arbetskamrater som har bott där. de enda jag hört av dom var att de var en hel del fester bara. Hyr själv en källar våning på ett hus. funkar hur fint som helst de.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
6 juli 2008
Vad ska du jobba och vart? jag jobbar sj på Gardemoen och trivs bra med det.. Lite jobb med papper först men det är inget problem men det ska göras.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

1 878 Inlägg
6 juli 2008
min morbror har jobbat i hela sitt liv i norge. han jobbar 1månad i sträck (ledig lör,sön) kommer hem i 2veckor och åker tillbaka till en oljepattform långt upp i norge. han kommer hem med feting löner. men visst. det är juh riskabelt att jobba på oljeplattformar. han har sett många mista livet. (de lär inte vara nån trevlig syn tyvärr). sen att han lägger undan 20-25000:- i månaden till sitt barn. helvete va hon lär leva loppan när hon får pengarna när hon fyller 18.

12 086 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Företaget heter Colega Mek & Services SL

På telefon säger han att det ingår "boende" i lönen och resa tur/retur 1 gång i månaden, Traktamente har man varje dag från att man kommer dit tills man kommer hem. Efter traktamente och skatt får man ut ca 30000 enligt min kontakt.

Jag är helt nollställd vad de gäller jobba utomlands, så man vill ju ha lite kött på bena innan tongue
Det som gör mig lite osäker är väl mest tryggheten, jobba med timlön på ett företag som är registrerat i Spanien.. men de känns dumt att avböjja till ett erbjudande som detta. Dom söker min kompetens nu och de vore ju nice med 30k i handen i månan.

Hittills vet jag inget om vart, det handlar alltså om ett bemanningsföretag som placerar mig där jag behövs. Han hävdar att man oftast hamnar på ett ställe och stannar där, och det är ju att föredra.

Hur jobbar ni som jobbar i norge? Arbetsgivare mm..?
Min i fråga är alltså ett svenska företag registrerat i spanien (för att slippa massa svenska regler antar jag, inkl regler om anställlningsskydd tongue ) och bedriver verksamhet i norge för det är där jobben och stålarna finns.

157 Inlägg
6 juli 2008
A_Lindahl skrev:

jobba i nord norge med dej då  dom är lätt att förstå   jag vet det jag är halv norsk

audi 100

157 Inlägg
6 juli 2008
peking_86 skrev:
A_Lindahl skrev:

jobba i nord norge med dej då  dom är lätt att förstå   jag vet det jag är halv norsk

mat där är svin dyrt    att köpa pizza på en pizzeria kostar runt 200 kr

audi 100

Sök