12 juli 2008
Trådstartare
Bil: Nissan Sunny 100NX, 1,6 liters fyra 16 v TwinCam
Bakgrund: Köpte bilen i lördags för en vecka sen exakt. Märkte inget fel under provkörningen, men på hemvägen tyckte jag den ryckte lite men tänkte inte mer på det. De som haft den innan hade knappt kört den utan mest haft den i garaget. De sa att de nyss bytt alla tänddelar; tändstift, tändkablar och fördelarlock, och efter detta knappt kört den alls (typ ingenting).
Problem: 1. Bilen har mycket dålig tomgång, speciellt direkt efter start och måste varva upp den mycket innan jag ens kan köra iväg. Jag måste också varva vid rödljus och liknande för att undvika tomgångsdöden.
2. Bilen hackar sig fram, liksom rycker. Som om den inte går på alla cylindrar, utan kanske bara på två av fyra. Som om den kanske inte tänder rätt. Speciellt om jag gasar lite för mycket, då kan den rycka av bara tusan om jag har i tex 4:an och kör i 50-60 km/h. om jag varvar upp den mycket och pressar den till att gå på så höga varv som möjligt i växlarna, så går det bättre att växla upp. Men med normalt varvtal så rycker den.
Detta har jag kollat: Tänkablarna är från Biltema. Fördelarlocket är av ett bra märke och helt nytt. Första tändstiftet såg gyllenbrunt och fint ut, andra var helt vitt och såg ut som att det knappt får någon soppa. Tändstift nummer tre kunde jag inte titta på för tändkabeln satt fast (jag hade ryckt sönder den om jag dragit hårdare, kanske bränt fast?) och det fjärde tändstiftet såg ut som nummer två, som att det inte får nån soppa. Dessutom satt tändkabeln jääävligt löst på det sista stiftet, det kanske inte ens har någon kontakt med det.
Vad tror ni om detta? Självklart får jag byta ut kablarna, men måste jag byta stiften också? Om det inte räcker med att byta ut detta och den fortfarande hackar sig fram, vad kan det vara för fel då?
Mycket tacksam för alla tips och svar!
Mvh Linda
Senast redigerat av Virion (12 juli 2008)