4545
Sök

Volvo 740 -90, motorn dog under färd, vägrar starta igen.

2 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
• Bilmodell
Volvo 740 Gl
motor: b230f

• Årsmodell
1990

• Miltal
36500-37000

• Modifikationer på bilen
inga.

• Hur yttrar sig felet?
Körde på motorvägen igår, ca. 120km/h (ca. 3100rpm) när motorn plötsligt dog. I samma ögonblick tändes lambda-lampan på instrumentpanelen.
Fick stannat invid vägkanten och försökte få igång skrället. startmotorn låter som vanligt, men motorn går inte igång. Fick ringa efter bärgare, som försökte hjälpa lite. vi kollade kamremmen, den var intakt.
Fick bilen bärgad, och fick ta tåget hem wink

Märkte för ca. 2 veckor sedan att bilen ibland inte orkade hålla tomgången vid start (och ibland även efter ett par minuters körning) men detta fel yttrade sig bara ibland (ca.1/10 starter) gissar att det finns ett samband.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
inge felsökning utöver kontroll av kamremmen så här långt, provade förvisso att knacka på reläboxarna bakom säkringarna, men till ingen nytta.
Bilen står på volvoverkstad nu, i väntan på servicetid.

Mekanikerna där kommer ju förhoppningsvis ta reda på vad felet är, men jag postar här i hopp om att få eventuellt hum om vad kostnaden kommer att hamna på, samt att jag givetvis skulle vilja veta så fort som möjligt vad som kan vara fel.  Misstänker fel på tändningssytemet, alternativt bränslesystemet.

Har fått många fina tips från detta forum tidigare, lite synd att man väntar med att posta tills man sitter i båten wink
Är itne kapabel att meka själv med bilar, men dock intresserad av dem, och teknisk förstålese finns.

Kan ju nämna att bilen tankades full med rätt bränsle 4 mil innan den dog.
Senast redigerat av natac (28 juli 2008)

Bilintresserad (och bilfascinerad) icke-mekare

87 Inlägg
28 juli 2008
1. Kolla tändstift , ser dom bra ut , kolla gnista , ser dom dåliga ut ? köp nya!

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE

2 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
eftersom den när tomgången inte velat hålla har svarat direkt vid gaspådrag så skulle jag gissa att tändstiften är ok.
Dock vare ett tag sedan jag servade den, kan det vara något så enkelt kanske att bränslefiltert är igensatt?
annars ligger nog bränslepumpen nära till hands.

Bilintresserad (och bilfascinerad) icke-mekare

Sök