2597
Sök

Ford Mondeo 93-00. Till er med problem, här kommer hjälp.

Kodknäckare
82 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
För er med Ford Mondeo 93-00 kommer här en liten lista över somliga fabriks och ingenjörsmissar. Samt lite tips om hur man löser detta. Rätta mig om jag har fel och hjälp gärna till att fylla i så att alla som söker finner!
Gud vet att jag har sökt i mina dagar efter diverse små, men ack så tråkiga fel på bilar. (har inte vi alla)

Problemet: Först skulle jag vilja börja med det mest irriterande och kanske mest idiotiska felet på Mondeo.
Nämligen Centrallåset på förardörren! Bägge Mondeo jag har haft, hade detta problemet.

Symptom: Lagt märke till att det inte fungerar i form av att bara förardörren låses upp eller att det tar ett tag innan de andra dörrarna följer med? Har det gått så långt att du inte ens kan öppna förardörren via passagerarsidan? Fungerar bara när det är varmt ute?

Orsak: Dörren håller inte tätt, Den fylls av fukt alt. Vatten! och där i sitter ljuddämpande material som suger åt sig vattnet, och orsakar fukt/kortslutning i Centrallåsenheten.

Lösning: Dörrsidan ner, torka ut. koppla ur centrallåsenheten och fukta av ordentligt, testa elektrorengöring.
Alt. Ny enhet.

Problem: Tempmätaren ej funktionsduglig.

Symptom: Tempmätaren ligger i botten eller i topp.

Orsak: Kabel till (eller) givaren skadad och jodar (temp i topp).
Vanligast, Givaren sönder.

Lösning/Felsökning: Börja med att koppla ur kablen till givaren och jorda den, Ta en kabel och anslut i båda uttagen på huvudet. (Behövs ej jordas till karossen) Slå på tändning, går mätaren i topp så byt givaren.
Rätt givare sitter under Tändspolen, om du står framför bilen till höger om topplocket.
Den övre går till att starta fläktarna. OBS: 4Cyl beskrivning

Fortsätter med att skriva fel senare, nu är det jobb. Som sagt kom gärna med ifyllningar. Mvh iNFiNiTi

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

* Klåpare
1 718 Inlägg
30 juli 2008
För mer felsökningsinfo, besök gärna Mad Moles Mondeo Madness http://www.btinternet.com/~madmole/ har lärt mig mycket bra-att-veta grejer där. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök