3674
Sök

Ryckande SAAB 9-3 -99. Steg 3 Maptun

584 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Hejsan. Min bil hackar under acceleration när den har kommit upp i ca 1 bars laddtryck. Den hackar till 2-3 gånger och sen laddar den normalt upp till 1,3-1,4bar. När den hackar så skakar hela växelspaken.. Vad kan va felet?

584 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
BTW.. innan jag märkte att bilen hackade så såg jag att det hängde en slang under bilen, ungefär vid dimljuset.. likadan slang som går från dumpventilen till laddtrycksmätaren osv.  Men den var inte ikopplad i någon av ändarna så jag tog loss den och då rann det ut vatten ur den.. Vart ska den sitta? Kanske har ngt att göra med att bilen rycker?

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
31 juli 2008
det var samma med min 9-3..fast på min var det pga luftfiltret, det var nåt fel med LMM..så nu när ja tankar 95 oktan så hackar den lite nästan omärkbart, men inte med 98 oktan..kolla filtret ta bort hela o sen rengör filtret och ifall du har LMM så bör du kolla den

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

584 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
zijaa skrev:
det var samma med min 9-3..fast på min var det pga luftfiltret, det var nåt fel med LMM..så nu när ja tankar 95 oktan så hackar den lite nästan omärkbart, men inte med 98 oktan..kolla filtret ta bort hela o sen rengör filtret och ifall du har LMM så bör du kolla den

Hmm det sitter ett nytt insattsfilter från maptun i bilen.. har gått en månad snart tror jag.
Hur kollar man om LMM är som den ska? Hur ser den ut och var sitter den? tongue Jag vet att det kan komma olja på den om man har för blött filter och på så vis pajja men filtret var inoljat när jag köpte det så det borde va bra..

2 164 Inlägg
2 augusti 2008
Om jag inte minns fel har väl du en röd DI och att du har map sensor istället för LMM.
Att den hackar så kan bero på vad som helst men konsigt de bara blir ibland.
Men de kan vara stiften så byt dom igen.

MVH

F

305 Inlägg
3 augusti 2008
vanligast brukar ju vara tändkasseten(DI kasseten).
Men stift och slangar(torra & spruckna) är ju billigare att börja kolla.

lycka till
//Patrik

Sök