2810
Sök

Ljudet från avgasröret

576 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Har en liten nybörjarfråga till er kunniga: För att få det där grymma ljudet som låter "tyngre" än original avgasröret på en bil, måste man då byta ut hela avgassystemet eller kan man köra med någon "billigare" variant?

OBS. Endast för ljudets skull.

2 201 Inlägg
2 augusti 2008
har du tur så räcker det med ljuddämpare o störreslutrör. prova dig fram 
lycka till

658 Inlägg
2 augusti 2008
Finns redan många trådar om det här om man söker.
Enklast och billigast är att ta bort en ljuddämpare och ersätta med bara ett rör eller sportdämpare beroende på hur mycket ljud man vill ha.
Enligt min menig låter det bäst om man monterar sportavgassystem, antingen från katten och bakåt eller hela vägen, givetvis är det billigast från katten, sen beror det ju på om man ska trimma eller om det bara är ljudet man vill åt.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

576 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Tänkte på någonting för runt tusenlappen, men det är förståss för lite för ett helt avgassystem? Kanske ett så kallat slutrör? Volvo S60?

2 201 Inlägg
2 augusti 2008
prova att byta ut din sista dämpare mot en sport, tex fran ferrita eller raka rör eller simons. o ett snyggt utblås. tror det skulle räcka för att ge din s60 lite skönare sång

576 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
peter_1976 skrev:
prova att byta ut din sista dämpare mot en sport, tex fran ferrita eller raka rör eller simons. o ett snyggt utblås. tror det skulle räcka för att ge din s60 lite skönare sång

Får man fråga efter konkreta förslag? smile

576 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Och hur byter man ut "sista dämparen" eller "utblåset"? Nybörjarvänliga saker?

Muttley
3 augusti 2008
Traz skrev:
Och hur byter man ut "sista dämparen" eller "utblåset"? Nybörjarvänliga saker?

lämnar in den på verkstad för du kan antagligen inte om du måste fråga en sådan simpel sak smile.

du kapar av sista dämparen och sätter fast en ny med klämmor ? eller hur du nu vill ha det.

576 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Exempel på sånt som passar till en S60?

1 Inlägg
3 augusti 2008
Allt beror på hur pass brett avgasrör du har, alltså det som sitter innan dämparen och hur pass bred dämpare du köper. Det finns små rörbitar att köpa på t.ex OKQ8 som omvandla t.ex 1.75" till 2.5"
Ta ett skjutmått och mät röret före dämparen du har redan så har du det att gå på. Sedan kan du söka på blocket efter en annan dämpare. Populärt är s.k japsdämpare.
Om du har turbo så brukar man köra på 3" (rätta mig om jag har fel) men icketurbo så kör man på 2.5"

knarkslädar går bort

911 Inlägg
4 augusti 2008
Prova kapa bakre ljuddämpare och svetsa dit ett rakt rör , kostar inte mkt, å tkr du om det ljudet kan du köpa ett ändrör om du vill att det ska synas lite snyggare än själva röret !
annars kan du köpa en "japsdämpare" då får du mer ett dovare ljud. jag har själv första alternativet på min bil !

pic up the phone, wazzzaaa

1 232 Inlägg
4 augusti 2008
jag har orginal från andra burken sen 3tum å ut till 5,5 sista

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2008
lownslow skrev:
jag har orginal från andra burken sen 3tum å ut till 5,5 sista

5,5 tum? Vad har du det till? Att smuggla in illegala invandrare eller?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 232 Inlägg
4 augusti 2008
nja det kan man ju se det som haha

455 Inlägg
4 augusti 2008
du får prova lite som du vill men ingen japsdämpare på volvo tycker jag!

>syns man inte finns man inte<

Sök