4121
Sök

Motor att stoppa ner i en Ascona A ?

3 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan alla !

Jag har en ascona A -74 som jag tagit ur motorn ur.

Tanken är att det ska bli ett projekt med att få ut en 250 hk och kunna köra lite brett  smile

Vad finns det för motorer som jag med relativt enkla modifieringar kan ersätta min tidigare 1.9 Liters motor med ???

Växellåda till detta ???   bakaxel ??

74 Inlägg
27 februari 2008
#2
asconatobbe skrev:
Hejsan alla !

Jag har en ascona A -74 som jag tagit ur motorn ur.

Tanken är att det ska bli ett projekt med att få ut en 250 hk och kunna köra lite brett  smile

Vad finns det för motorer som jag med relativt enkla modifieringar kan ersätta min tidigare 1.9 Liters motor med ???

Växellåda till detta ???   bakaxel ??

volvo motor måste va de enklaste och billigaste.. köp en b230fk/ft(fk=lätt trycks turbo, ft=full trycks turbo) de har oljekylda kolvar, bmw diesel vxllåda(bakaxeldelar.se) och kör me volvo740/940 bakaxel med aussiediff.
chippa bränsle å tändning byt kam, turbo och spridare. då borde effekten hamna mellan 250-300hk då blir de kul å åka ascona skulle ja tro:)


1 498 Inlägg
27 februari 2008
#3
Turbomata cih motorn! Det är coolt!


811 Inlägg
27 februari 2008
#4
HUr kan ni komma med så äckliga förslag?? slänga i en traktormotor i en opel??   nä det ska vara opel motor

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

1 498 Inlägg
27 februari 2008
#5
rough_boy skrev:
HUr kan ni komma med så äckliga förslag?? slänga i en traktormotor i en opel??   nä det ska vara opel motor

Det behöver inte vara opel motor i en opel!!! saab funkar.


3 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#6
Okej..... intressant Lindgren. Det du skrev. Var får man tag i dessa saker ?..

dyrt ??

men finns det någon här inne som gjort liknande projekt som man skulle kunna ha som typ kontaktperson...  ???

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
5 mars 2008
#7
Förr var det vanligt att man stoppade motor, drivlina o bakaxel från manta gsi i asconan Skall väl nästan funka bolt on om jag har förstått det hela du får inte 250 hk men du får garanterat en rolig/ pigg bil som går att köra brett med....  Lycka till med bygget hur du än bestämmer dig för att bygga

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

3 Inlägg
5 mars 2008
#8
stoppa aldrig en volvo motor i en opel,det är en hädelse ,använd en motor från kadett gsi 16v eller om du vill ha riktig fart i den ta en lika dan motor fast från en calibra turbo,men häftigast är ju ändå en riktigt trimmad cih motor med webrar, turbo i all ära men manligast är webrar


Meister
6 763 Inlägg
5 mars 2008
#9
16v från omega med hela drivlinan. 150hk orginal och den motorn ska tydligen vara väldigt stabil redan från start. Alltså turbokonvertera den. Har tänkt att göra samma sak, dock men den kadett a. Som sagt så är volvogrejor i en opel hädelse.


8 156 Inlägg
5 mars 2008
#10
Gtemannen skrev:
stoppa aldrig en volvo motor i en opel,det är en hädelse

Ja, det är ju riktigt synd om Volvo-motorn big_smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
5 mars 2008
#11
Skulle satsat på en BMW E30 Motor och låda och sen tagit en Volvo 1031 bakaxel eller något annat billigt=) Kan bli en riktigt rolig busbil. Men kom ihåg. Lämna aldrig något åt slumpen;)

MVH Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 mars 2008
#12
Phaetoon skrev:
Gtemannen skrev:
stoppa aldrig en volvo motor i en opel,det är en hädelse

Ja, det är ju riktigt synd om Volvo-motorn big_smile

lol Njaaa...
Men ärligt, det ska vara Opelmotor i Opel... Alltså, sätt en trimmad GSi spis i Asconan. Den väger inte så mycet så runt 150-200 hk är rejält mycket i den. big_smile
Men en polare ska stoppa en GSi motor i en Amazon, det ska bli kul!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 mars 2008
#13
Phaetoon skrev:
Gtemannen skrev:
stoppa aldrig en volvo motor i en opel,det är en hädelse

Ja, det är ju riktigt synd om Volvo-motorn big_smile

lol Njaaa...
Men ärligt, det ska vara Opelmotor i Opel... Alltså, sätt en trimmad GSi spis i Asconan. Den väger inte så mycet så runt 150-200 hk är rejält mycket i den. big_smile
Men en polare ska stoppa en GSi motor i en Amazon, det ska bli kul!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

3 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#14
...här får man många bud...intressant !

c20 xe motorn verkar intressant.   Bestämmer mig för den, verkar finnas en del att få tag på för inte allt för mkt pengar.

vågar inte skriva något mer med volvo-motor.....verkar vara känsligt .. smile...


Men sen..  motorfästen ??  för den passar väl inte direkt ??   Hur gör jag med växel låda ??

/Tobbe.

10 287 Inlägg
6 mars 2008
#15
Volvomotorer - rödblock - är ett ofta lämpligt alternativ om man vill ha en turboladdad motor av den enkla anledningen att det finns många motorer att får tag på, mycket kunskap och gott om delar.
Visst finns det bättre och modernare alternativ men många är betydligt dyrare och svårare att få tag på delar till.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

174 Inlägg
7 augusti 2008
#16
ta en hel drivlina från en omega 3000 24v. då har du ju 200 hk o börja bygga vidare på! annars är det ju som sagt tidigare inte så svårt att turbokonvertera orginalmotorn! lycka till!


Meister
6 763 Inlägg
7 augusti 2008
#17
EinarL skrev:
Skulle satsat på en BMW E30 Motor och låda och sen tagit en Volvo 1031 bakaxel eller något annat billigt=) Kan bli en riktigt rolig busbil. Men kom ihåg. Lämna aldrig något åt slumpen;)

MVH Einar Larsson

Vilken maskin då? De finns ett par att välja på...



Sök