3452
Sök

Problem Ford Probe 94

143 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Har en ford probe 94 som dom senaste dagrana börjat gå rätt dåligt. Startar man den kall så går den utan problem men efter en stund börjar den svaja i varvtalet och fuel cut out blinkar.
Om man håller den uppe i varv när man kör går den utan problem men släpper jag gasen så dör den och bludrar smat går ryckigt.

Felet har visat sig några gånger innan men inte lika illa och har då upphört efter ett tag.

Kan det vara stopp i bränslefiltret eller är det bränslepumpen som börjar ge sig?

Har tankat full tank med V-power och STP reningstillsats och det kvarstår.

143 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Fick en teori av Mekonomen verkstäder att luftfiltret kan vara igensatt. Eftersom att den ryker svart så får den ju gott om bensin och isåfall kväver sig av för mycket bensin. Jag flyttade nyligen ner luftfiltret under bilen och sitter inte så skyddat.

Kan denna teorin stämma? Beställde ett nytt bränslefilter för säkerhets skull.

252 Inlägg
3 april 2008
Tjena!

Lyser Check Engine när du kör? Bensinfiltret är rätt så lätt att byta, så börja med det! Sitter i en hållare under luftburken.

Mvh Andrée

143 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Kickboxer skrev:
Tjena!

Lyser Check Engine när du kör? Bensinfiltret är rätt så lätt att byta, så börja med det! Sitter i en hållare under luftburken.

Mvh Andrée

Bytte luftfiltrer nu och fick gasat ur allt sot. Check engine blinkade till kort vid ett tillfälle i början men sen gick den bra. Köpte ett bensinfilter med så det kan väll inte skada att byta. Såg att en slang vid vaccuminställningen var ihopklämd och lite torr, är någon form av bränsleslang så den ska bytas.
Det är samma filter som till Mazda 626 eller?

// Christoffer

252 Inlägg
4 april 2008
Qoffe skrev:
Kickboxer skrev:
Tjena!

Mvh Andrée

Bytte luftfiltrer nu och fick gasat ur allt sot. Check engine blinkade till kort vid ett tillfälle i början men sen gick den bra. Köpte ett bensinfilter med så det kan väll inte skada att byta. Såg att en slang vid vaccuminställningen var ihopklämd och lite torr, är någon form av bränsleslang så den ska bytas.
Det är samma filter som till Mazda 626 eller?

// Christoffer

Japp, samma motor som i mazdas 626 V6:a. Vet ej om det är samma bränslefilter men tycker det borde vara det. Läs ur felkoden så att du vet vad som kan vara felet!

Mvh Andrée

5 Inlägg
11 augusti 2008
Vad bytte du till för luftfilter? Jag hade K&N trimmfiltret i min Probe vilket fungerade perfekt. När det är smutsigt är det bara att köpa en reningssats (innehåller rengöringsspray samt olja) så är det som nytt igen! Kan rekommendera det!

Appråpå problemet med tomgången så hade jag samma problem under ett tag, trodde att det var tomgångsregulatorn men det gick bort av sig själv och sedan uppstod aldrig problemet igen:)

Sök