4384
Sök

Motorolja till audi a4 1,8l 95- som klickar

1 112 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har en audi a4 på 1,8 liters motor å manuell låda det är en 95 års modell.

Problemet är att när den blir varm så tickar motorn ganska högt. Många som reagerar på det fter som det är så markant.
Pratade med en verkstad samt en kille i en butik och min morfar som är pensionerad mekaniker

Killen på första verkstaden säger att jag har för dålig olja! fel helt enkelt han rekommenderade mobil1 10w-40 olja å att den skall vara rätt. sen skall klickljuden försvinna

när ja kommer till butiken så säger den killen att det blir precis lika bra med castrol magnatec 5w-40 helsyntet och att det skall hjälpa med en burk rengöring för hydral liftarna, i gamla oljan typ 10 mil innan jag byter till nytt. sen skall klickljuden försvinna


sen säger morfar efter att jag pratat med de andra att jag inte skall behöva så dyr olja å att det bara är överkurs å bränna så mycket pengar på det. att det skall räcka med den oljan jag har i och att det inte alls är oljan som gör att det tickar. det är något annat.

Nå nu har ja fått tre olika utlåtanden från olika källor! jag har dunken med magnatec 5w-40 olja här hemma i hallen men vet inte om jag vågar använda den! om jag häller i den å ticket inte försvinne så jag jag hällt i olja för 600 kr helt i onödan.

Hjälp! kan inget om oljor å dess egenskaper! finns det andra som haft liknade problem å kan tips mig om rätt spår?
Senast redigerat av Widowmaker (1 augusti 2008)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 augusti 2008
#2
aldrig dåligt med bra olja i bilen sen om du redan köpt oljan så kan du väll lika gjärna byta den...

2slow

1 112 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#3
azid skrev:
aldrig dåligt med bra olja i bilen sen om du redan köpt oljan så kan du väll lika gjärna byta den...

problemet är att oljan å filtret som redan är på plats är två månader gammalt å man vill ju inte hälla ut två månader gammal olja om det inte är det som e problemet. men visst! man kan ju aldrig ha för bra olja.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Administratör
2 980 Inlägg
1 augusti 2008
#4
Fin olja löser ofta problemet med tickande ventiler, det är fakta. MEN ibland räcker det inte med detta. Eftersom du har en 20v topp och varje ventilyftare kostar säg 400kr st och eftersom du inte vet vilken det är som tickar måste du byta alla.... lite snabb huvudräkning så blir det ca 8000kr för allihopa exkl arbetet. Givetvis börjar du med att byta olja och filter för 600kr eller hur?

En kopp av den svarta såsen...

1 112 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#5
Goffen skrev:
Fin olja löser ofta problemet med tickande ventiler, det är fakta. MEN ibland räcker det inte med detta. Eftersom du har en 20v topp och varje ventilyftare kostar säg 400kr st och eftersom du inte vet vilken det är som tickar måste du byta alla.... lite snabb huvudräkning så blir det ca 8000kr för allihopa exkl arbetet. Givetvis börjar du med att byta olja och filter för 600kr eller hur?

om jag skall förstå din teori rätt så börjar jag med oljebytet och om det inte löser problemet så åker ja å jagar ventillyftare! ok då känner jag in lite på detta! tack för ditt utförliga svar!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Administratör
2 980 Inlägg
1 augusti 2008
#6
Ja teori och teori vi har hällt syntetolja i vag bilar i många år för att få tyst på ventilyftare särskillt den gamla boxermotorn som satt i transporter knackade fruktansvärt och det fick man ofta tyst på med fin syntetolja.... Det finns risker med att hälla finaste syntetoljan i en motor som inte gått på sån innan men jag vet inte om jag vill gå in på det här.... jo ev slagg från gammal fulolja KAN lossa och stanna i oljepumpen med 0 oljetryck som följd mao börjar oljelampan lysa stäng av motorn......

En kopp av den svarta såsen...

1 112 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#7
Goffen skrev:
Ja teori och teori vi har hällt syntetolja i vag bilar i många år för att få tyst på ventilyftare särskillt den gamla boxermotorn som satt i transporter knackade fruktansvärt och det fick man ofta tyst på med fin syntetolja.... Det finns risker med att hälla finaste syntetoljan i en motor som inte gått på sån innan men jag vet inte om jag vill gå in på det här.... jo ev slagg från gammal fulolja KAN lossa och stanna i oljepumpen med 0 oljetryck som följd mao börjar oljelampan lysa stäng av motorn......

Ber om ursäkt för mitt ordval om "teori" borde förstått bättre! Du är då, antar jag service kille eller liknande på Blennermarks eller något åt det hållet ?

Ok! Men jag köpte en burk med något rengörings medel som skall ta bort slagg å sånt i motorn som jag skall köra med typ 10 mil innan jag byter till nya oljan! bord ju vara en bra grej!? då kansek jag minskar risker med att byta te fin olja.
Det ja e orolig för är om jag sedan tidigare har haft lite små oljedropp, att det skall kunna droppa mer och fortare med finare olja? så man inte häller oljan i princip rakt ut på gatan.
Senast redigerat av Widowmaker (1 augusti 2008)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

7 Inlägg
2 augusti 2008
#8
tjenare!!
har haft det där problemet själv då jag köpte min audi a4 (tsq) men jag bytte till mobil 10w-40 olja och ljudet försvann direkt! endast då jag startar den om den stått länge att den vill ticka till men de beror ju på att de är hydraliska lyftare så dom har inte hunnit byggt upp något tryck!! men de varar bara i max 1 till 2 sec!! lycka till!!

1 112 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#9
Tack för alla svaren! jag skall ta å testa lite nu så återkommer jag när jag har resultat!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 112 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#10
Nu har jag löst problemet med min lille motor! Körde i en burk med "hydral lyftar rengöring" som jag körde typ 10 mil med. sen så tömde jag ur gamla oljan vilken var helt kolsvart trots att den bara var 3 månader gammal. hade inte behövt byta olja egentligen men det var tydligen fel olja i bilen så jag blev tvungen. hydral lyftar rengöringen måste ha löst upp massa gammalt slagg då oljan blev helt svart. sen hällde jag i "Castrol magnatec w5-40" helsyntet och då försvann tickljudet på typ 1 minut då jag starta bilen. nu e det helt borta!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

13 Inlägg
8 augusti 2008
#11
Skönt att höra smile tickljud är inge roliga!
lycka till i framtiden!

xcOOb
388 Inlägg
8 augusti 2008
#12
valvoline olja funkar bra, finns på micro vet inte exakt vilken de va vi köpte, tror de va durablend 10/40 den fick tyst på rasslet ett tag iaf men kommer tillbaka garanterat!


Norrlänning
1 453 Inlägg
11 augusti 2008
#13
Du hade tur ändå med tanke på att castrol 5-40 inte är en sån speciellt fin olja ändå... ja hade det i min förut, men fick byta till castrol edge 0-40 (230kr/litern) för att få tyst på fanskapet..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 112 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#14
blevinte billigt då förstår jag!! Var det A6 an då?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 augusti 2008
#15
olja för 600 ? är ju inte mycket det kostar oljan jag har i BMWn per liter roll


Norrlänning
1 453 Inlägg
12 augusti 2008
#16
Team-Adolfsson skrev:
olja för 600 ? är ju inte mycket det kostar oljan jag har i BMWn per liter roll

Hmmm...köper du olja till bmw:n för 600 kr/litern?

Du vet väl om att till Z4 och M3 så rekommenderar bmw castrol 10-60 som kostar strax över 200 kr/litern..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 112 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#17
olja för 600/l låter som om det skulle vara för  tävlings bruk! kan inte finnas vanliga civila bilar som skall ha så dyr olja?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"


Sök