3069
Sök

Ställa in bilen F1

110 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
Varanda gång jag tittar på f1 så hör jag hur kommentatorerna pratar om teamen lyckats ställa in bilen rätt, rätt för varje bana.

Men vad menar dom med att ställa in bilen. Vad är det man ställer in ökar man effekten på motorn plockar man isär delar och får bilen lättare för vissa banor eller vad är det man ställer in.

Kan någon ge en bra förklaring med många exempel som man ändrar med bilen när man ställer in den.

Oldschool
299 Inlägg
17 augusti 2008
#2
Bromsarna, styrningen med mera.

482 Inlägg
17 augusti 2008
#3
Hjulinställningar (camber, caster toe in, toe out), downforce o.s.v.

Jodå... Så är det serru!

110 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#4
rotary12 skrev:
Hjulinställningar (camber, caster toe in, toe out), downforce o.s.v.

vad menas med downforce?

482 Inlägg
17 augusti 2008
#5
bil_alskaren skrev:
rotary12 skrev:
Hjulinställningar (camber, caster toe in, toe out), downforce o.s.v.

vad menas med downforce?

Downforce=trycket från vingarna som trycker ner bilen i marken (så man får bättre grepp) smile

Jodå... Så är det serru!

110 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#6
hur ändrar man vingarna, sitter inte vingarna redan på bilen?

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
17 augusti 2008
#7
bil_alskaren skrev:
hur ändrar man vingarna, sitter inte vingarna redan på bilen?

Inställningsbara. Går att ändra vinklen gradvis på vingplanen.

Allt för den där jävla hatten!

110 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#8
är det vingen där bak eller den främre upponervända:P? eller båda

482 Inlägg
17 augusti 2008
#9
bil_alskaren skrev:
är det vingen där bak eller den främre upponervända:P? eller båda

Alla vingar/spoilers tongue

Jodå... Så är det serru!

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
17 augusti 2008
#10
bil_alskaren skrev:
är det vingen där bak eller den främre upponervända:P? eller båda

Båda går att ändra. Finns EXTREMT många inställningar.

Allt för den där jävla hatten!

110 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#11
rotary12 skrev:
Hjulinställningar (camber, caster toe in, toe out), downforce o.s.v.

men har inte alla f1 bilar negativ camber?

110 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#12
THEBADGUY skrev:
bil_alskaren skrev:
är det vingen där bak eller den främre upponervända:P? eller båda

Båda går att ändra. Finns EXTREMT många inställningar.

vet du någonstans där man kan läsa mer om det här med att ställa in bilen?

482 Inlägg
17 augusti 2008
#13
bil_alskaren skrev:
rotary12 skrev:
Hjulinställningar (camber, caster toe in, toe out), downforce o.s.v.

men har inte alla f1 bilar negativ camber?

Jo men man måste ställa in hur mycket negativ camber man ska ha tongue

Jodå... Så är det serru!

1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#14
Utav 100 inställningsmöjligheter på en F1-bil, så kan du bara justera 5 på en vanlig gatbil ungefär.
Du har inga justerbara spoilers på en standardbil, inga advancerade hjulvinklar osv.
Dom flesta gatbilar kan man väl knappt ställa camber på med standard fjäderben? tongue

Får man lov att fråga varför du undrar detta?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

110 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#15
Losgard skrev:
Utav 100 inställningsmöjligheter på en F1-bil, så kan du bara justera 5 på en vanlig gatbil ungefär.
Du har inga justerbara spoilers på en standardbil, inga advancerade hjulvinklar osv.
Dom flesta gatbilar kan man väl knappt ställa camber på med standard fjäderben? tongue

Får man lov att fråga varför du undrar detta?

Finns inget jag gillar mer än f1 men kan inte speciellt mycket och försöker därför att lära mig men det finns inte så mycket information tycker jag(iaf inte på svenska, min engelska suger tyvärr).

911 Inlägg
17 augusti 2008
#16
F1 Teamen har koll på varenda detalj som bilen innehar, och genom det kan vissa saker ändras genom datorerna som de tittar på ! grym teknologi som finns bakom dessa bilar smile !

pic up the phone, wazzzaaa

5 089 Inlägg
4 Inlägg
18 augusti 2008
#18
Oj, var ska man börja..
Att ställa in en bil för en GP helg är ungeför 100 gubbars (nästan uteslutande manliga ingengörer) jobb.
Det mesta kan ändras för att passa en specifik bana.
Man kan ändra lufttrycket i däcken, bromsbalansen beroende på var på banan man är.
Vingarnas inställning för att trycka ner bilen (downforce). Motorns mappning.
Oftast är det en balansgång mellan att göra bilen snabb på de långa rakorna (och slippa bli omkörd vid inbromsningen till kurvan) och att göra den snabb i de långsamma partierna (vara snabbast över hela varvet).
Tar du lite vinge och är snabb på rakan är du inte lika snabb i kurvan (pga. för lite downforce/vinge) men tar du mer vinge för att vara snabb i de kurviga partierna riskerar du att bli omkört på en lång raka.
Som sagt, inställning av en F1 bil är en hel vetenskap och omfattar säkert mer än det här:
Hjulinställning
Däckstryck
Motor mappning
Areodynamiska hjälpmedel (vingar, venturitunnel och dyligt.)
Dämparnas hårdhet
Bromsbalans

Äh, nu är klockan för mycket och jag behöver min skönhetssömn.


Sök