4103
Sök

parkering i lutning men bilen rullar trots att 1an/Rligger i

101 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
har en golf 4 och när jag skulle parkera i en brant backe där inte handbromsen klarade la jag i växeln. testade med 1an och backen. men när jag skulle gå ur bilen så märkte jag att den rullade bakåt lite.

alltså jag la i växeln och släppte upp bromsen så den åkte bak lite och la sig i växel. bilen står still men när jag går ur gungar ju bilen till lite och den åker bak lite. visst den stod men var typ som att man kunde putta ner bilen fast den var i växel. detta ska väl inte vara möjligt? nåt som håller på att gå sönder?

hoppas ni förstår hur jag menar smile tack på förhand


Man Får Aldrig För Mycke
42 Inlägg
17 augusti 2008
#2
låter lurigt men min tanke e att inte parkera i fullt så brant backe nästa gång tongue

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 augusti 2008
#3
vrid hjulen imot trottarkanten så åker inte bilen nånstans... och finns det ingen kant så vrid hjulen så den rullar in i närmaste vägg... eller parkera nånannanstans

2slow

101 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#4
ja men jag trodde inte bilen kunde rulla bakåt om man har 1an i eller R i motsatt riktning? detta är alltså normalt att det blir så?


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
17 augusti 2008
#5
Om de bara lutar tillräckligt mycke så "orkar" ju inte motorn hålla emot, utan de blir samma sak som när du rullstartar... Å även om en fyrtaktsmotor inte kan tända och gå baklänges (som tvåtaktare kan), så kan den ju tvingas att rotera åt fel håll...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Körv
3 535 Inlägg
17 augusti 2008
#6
Fixa handbromsen.

Truckdriving Man

4 586 Inlägg
17 augusti 2008
#7
med tanke på att det bara är 1.8 som ska hålla i så går det ej att bara stå på växelen hade samma problem på min gamla golf gti men som sagt fixa handbromsen


736 Inlägg
17 augusti 2008
#8
Motorn går runt lika lätt åt båda hållen (den kan visseligen inte starta åt båda hållen såvida den inte är en 2taktare), är en myt att bilen inte kan rulla bakåt på 1an och frammåt på R...


101 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#9
där ser man. hur vet jag om handbromsen behöver fixas då? det är bara ett litet glapp 1-2cm innan den börjar ta.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 augusti 2008
#10
kalleankan skrev:
där ser man. hur vet jag om handbromsen behöver fixas då? det är bara ett litet glapp 1-2cm innan den börjar ta.

du vet det eftersom den inte orkar hålla kvar bilen wink


Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
18 augusti 2008
#11
Team-Adolfsson skrev:
kalleankan skrev:
där ser man. hur vet jag om handbromsen behöver fixas då? det är bara ett litet glapp 1-2cm innan den börjar ta.

du vet det eftersom den inte orkar hålla kvar bilen wink

Ja det säger väl något roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

101 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#12
ja men ska bilen klara stå i samma lutning som en skidbacke typ? big_smile ska man bara spänna den då eller hur fixar man?


4 586 Inlägg
20 augusti 2008
#13
kalleankan skrev:
ja men ska bilen klara stå i samma lutning som en skidbacke typ? big_smile ska man bara spänna den då eller hur fixar man?

ofta ifall handbromsen inte tar så är det oken som tjärvar enklast att plocka isär och ev byta belägg samt smörja upp även kolla så handbromsarmen går tillbaka till sitt hemmaläge som sitter på oket

sällan det beror på att wire måste spännas


183 Inlägg
20 augusti 2008
#14
TobbeE_87 skrev:
Om de bara lutar tillräckligt mycke så "orkar" ju inte motorn hålla emot, utan de blir samma sak som när du rullstartar... Å även om en fyrtaktsmotor inte kan tända och gå baklänges (som tvåtaktare kan), så kan den ju tvingas att rotera åt fel håll...

Sorry men måste påpeka att en fyrtaktsmotor visst kan starta baklänges det har med tändning att göra en gammal moppe med brytare går att
köra utmärkt baklänges, enda skillnaden är ju att fyrtaktsmotor använder insug, komprossion, explosion och utblås smile


183 Inlägg
20 augusti 2008
#15
Knepigt en golf 4 ligger runt 1500 kg skulle jag tippa? en backe som lyckas få den att hoppa med växel skall vara brannt!!!!, kolla synkningar eller koppling.
Ett tips starta bilen håll i kopplingen för 1:an så långt de går skrapar det fastän du har tomgång är det nån synkning i växellådan=)


183 Inlägg
20 augusti 2008
#16
Fuska annars med att spänna vajern liten genom att få loss nippeln till handbroms handtaget och sätt in en avkapad mutter som du klämmt ihop=) om man inte orkar pilla med vajern funkar detta skitbra=)


OEM <3
194 Inlägg
20 augusti 2008
#17
Celica89 skrev:
Knepigt en golf 4 ligger runt 1500 kg skulle jag tippa? en backe som lyckas få den att hoppa med växel skall vara brannt!!!!, kolla synkningar eller koppling.
Ett tips starta bilen håll i kopplingen för 1:an så långt de går skrapar det fastän du har tomgång är det nån synkning i växellådan=)

Snackar du om? Han snackar inte om oljud! Svaret är enkelt, om de är tillräckligt brant så orkar inte motorn hålla emot då får du svetsa fast kolvarna i blocket eller nått (blir kanska lite problem och starta då roll ) Se över handbromsen så den tar ordentligt på båda hjulen annars får du lägga klossar eller liknade vi hjul om du inte litar på att den kan börja rulla! MVH Jonas
Senast redigerat av n0jas (20 augusti 2008)

These days &#9834;&#9835;

183 Inlägg
20 augusti 2008
#18
n0jas skrev:
Celica89 skrev:
Knepigt en golf 4 ligger runt 1500 kg skulle jag tippa? en backe som lyckas få den att hoppa med växel skall vara brannt!!!!, kolla synkningar eller koppling.
Ett tips starta bilen håll i kopplingen för 1:an så långt de går skrapar det fastän du har tomgång är det nån synkning i växellådan=)

Snackar du om? Han snackar inte om oljud! Svaret är enkelt, om de är tillräckligt brant så orkar inte motorn hålla emot då får du svetsa fast kolvarna i blocket eller nått (blir kanska lite problem och starta då roll ) Se över handbromsen så den tar ordentligt på båda hjulen annars får du lägga klossar eller liknade vi hjul om du inte litar på att den kan börja rulla! MVH Jonas

Nej det vet jag men den rullar ju ïväg, kan aldrig tänka mig att bilen skulle rulla i iväg med växel i oavsett vinkel på backen. du har ca: 3000 kg i press för att putta iväg en 1500 kilos bil, så altså är det antagligen en synkning!



Sök