3423
Sök

Standby-dödare... skulle du köpa?

Driver Lastbilsgrossisten.se
44 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
Hej!
Jag och mina kompisar skall vara med i en uppfinnartävling och vi skulle behöva hjälp med vilket pris vi skall sätta. Det är en speciell dosa som man sätter i uttaget för elen och den skall känna av när tven är i standby och då så kommer den att räkna ner och tven stängs av, sen med en fjärrkontroll som är styrd med hjälp av bluetooth så kan man sätta på den. Den kan även anvädas till andra elektronikprylar.

Vi hade tänkt sätta ett pris 129:-/st utan bluetooth, fast den är automatisk.
Ett paket för 529:-/paket (då är det 5 enheter inkl. BT-fjärr) och det styrs via bluetooth och fjärrkontroll.

Skulle du vilja köpa en standby dödare?

(en polare har skrivit texten)

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se

956 Inlägg
22 augusti 2008
Finns inte dessa redan, kanske inte med bluetooth, men automatiska har jag sett man sälja på vissa ställen. Fast jag har för mig att dessa var lite dyrare än erat pris, så jag hade kunnat tänka mig att köpa pga av det.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

44 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
Finns inte dessa redan, kanske inte med bluetooth, men automatiska har jag sett man sälja på vissa ställen. Fast jag har för mig att dessa var lite dyrare än erat pris, så jag hade kunnat tänka mig att köpa pga av det.

Produkten finns redan, men detta är en mer utvecklad enhet.
Bluetooth är helt nytt för just denna produkten.

Den enklare varianten styrs helt automatiskt, paketet styrs automatiskt men kan även styras manuellt via fjärren (styrs via BT)

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se

956 Inlägg
22 augusti 2008
Så det som skiljer denna ifrån andra med fjärr är att denna andvänder sig av bluetooth och kan styra flera enheter?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

44 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
Så det som skiljer denna ifrån andra med fjärr är att denna andvänder sig av bluetooth och kan styra flera enheter?

Ja, eftersom fjärren kan styra 5 olika enheter, samt även har tillgång att sätta på och stänga av alla enheter med enbart 1 knapptryck.

Sen har de produkter som redan finns på marknaden ingen automatisk avstängning, utan denna sker manuellt, även påsättningen sker manuellt i de produkter som redan finns på marknaden, men våran är automatisk.

Operatör
346 Inlägg
22 augusti 2008
Eventuellt, men det skulle vara lättare om man fick välja vilken enhet av de fem man vill starta med fjärren.
Samt att den innehåller ett åskskydd. Då skulle jag nog fundera både en och två gånger smile

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

44 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
pars skrev:
Eventuellt, men det skulle vara lättare om man fick välja vilken enhet av de fem man vill starta med fjärren.
Samt att den innehåller ett åskskydd. Då skulle jag nog fundera både en och två gånger smile

Du kan välja vilken av de 5 enheterna du vill starta / stänga av med fjärren, men även kan man använda knappen "ALL" för att stänga av, alternativt starta alla enheter.

Vi jobbar på att enheten skall bli så liten som möjligt, men åskskydd är ingen dum idé. Vi tar med oss denna i utvecklingsfasen och ser hur en sådan funktion är möjlig.

1 878 Inlägg
22 augusti 2008
klart intresserad. orka gå upp och stänga av allt när man ligger i sängen.

956 Inlägg
22 augusti 2008
Ok, men hittade dessa och dom verkar vara automatiska, fast sen verkar dom även vara utvecklade för en sak, typ tv, och priset är dyrare än vad ni satt på era.

edit. glömde länken, som vanligt:D http://www.elmagasinet.se/artiklar.asp? … menyid=891
Senast redigerat av luunggan (22 augusti 2008)

//snoddas

44 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
Ok, men hittade dessa och dom verkar vara automatiska, fast sen verkar dom även vara utvecklade för en sak, typ tv, och priset är dyrare än vad ni satt på era.

edit. glömde länken, som vanligt:D http://www.elmagasinet.se/artiklar.asp? … menyid=891

Jo, men de som du visar är som du säger utvecklade för enbart 1 produkt, ex. tv eller hemmabio.

Våran är ställbar, vilket gör att du kan använda den till precis vad som helst, inte just en TV eller annan elektronik, utan till det du vill (ex. mikrovågsugn)...

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 augusti 2008
Med ett elpris på 115öre/kWh och en standby på tvn på ca 15W, hamnar kostnad på 1,725 öre/h.

En standby dödare som kostar 129kr för den billiga är betald efter ca 7500h (311 dagar) i standby.

Är inte priset högre så kanske, och med ett åskskydd som någon skrev absolut.

Smoke Tires Not Drugs.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 augusti 2008
Macondax skrev:
luunggan skrev:

Jo, men de som du visar är som du säger utvecklade för enbart 1 produkt, ex. tv eller hemmabio.

Våran är ställbar, vilket gör att du kan använda den till precis vad som helst, inte just en TV eller annan elektronik, utan till det du vill (ex. mikrovågsugn)...

Detta låter bra.

Smoke Tires Not Drugs.

DFFL
9 020 Inlägg
22 augusti 2008
Nej, en fjärrkontroll till behövs fan inte.
Har redan en till tv:n, en till PS3 (BluRay-kontrollen, inte handkontroller o.dyl.), En till TViX och en till förstärkaren.
Ska man ha ÄNNU en kontroll för att spara ett par ören om året?
Glöm det...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

med lem
1 925 Inlägg
22 augusti 2008
FireTraXX skrev:
Nej, en fjärrkontroll till behövs fan inte.
Har redan en till tv:n, en till PS3 (BluRay-kontrollen, inte handkontroller o.dyl.), En till TViX och en till förstärkaren.
Ska man ha ÄNNU en kontroll för att spara ett par ören om året?
Glöm det...

helt rätt ! så jävla mycket om året tjänar man inte på en standby dödare.. tyvärr grabbar, tror inte denna kommer sälja alls bra

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

4 001 Inlägg
22 augusti 2008
finns ju att köpa sådana här brytare på t.ex jula för 199kr för ett 3 pack med fjärr, visst dom känner inte av standby men funkar finfint annars, och som Firetraxx skrev, vem f*n vill ha fler fjärrkontroller, i så fall skulle den kunna programmeras att ta emot en signal ifrån TV:ns fjärr

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 augusti 2008
Dummaste jag hört. Vem vill ha fler fjärrkontroller?
Det finns redan förgreningsdosor med en master-kontakt, dvs när den drar över en viss effekt (går att ställa in) så kopplar den automatiskt på alla andra kontakter i dosan.
Så du kopplar dvd'n, digitalboxen och stereon till den och sätter TV'n som master. Visserligen kommer TV'n fortfarande dra lite ström, men det krävs ju för att man ska kunna sätta på den med hjälp av fjärrkontrollen. Så fort du sätter på TV'n så kommer alla andra prylar få el. Ingen extra fjärrkontroll!

En bluetooth mottagare drar ju också ström, tänk på det, så det är ju differansen mellan eran bluetoothdel och TV'ns standby som ni får räkna på (kommer säkert ta 3-4 år innan man har tjänat igen hela den där prylen, vilket gör den ännu mer onödig). Dessutom kan man ju välja att ha nån annan grej som master, den som drar minst i standbyläge. Då blir det nog svårt att matcha. hmm

12 086 Inlägg
22 augusti 2008
Pga av att produkten redan finns lär de bli svårt att få den till någon storsäljare.

Jag säger som firetraxx, fler kontroller behövs inte.
Skapa en funktion så man kan koda den mot tvdosan lr motsvarande, så man slipper extrafjärren.
Det skulle va något som skiljer sig nämnvärt mot redan existerande produkt.

4 767 Inlägg
22 augusti 2008
Min underhållningsvägg i vardagsrummet (plasma-tv, ps3, xbox, 2 datorer, aktiv sub, hembioreciever, digitalbox m.m.) drar över 70w när allt är avstängt big_smile

Men rent uppfinnarmässigt tror jag inte på idén. Tyverr.

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (22 augusti 2008)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

född blåvit
624 Inlägg
22 augusti 2008
Måste dissa det här lite, snarlika saker finns redan plenty av..

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 augusti 2008
Macondax skrev:
Hej!
Jag och mina kompisar skall vara med i en uppfinnartävling och vi skulle behöva hjälp med vilket pris vi skall sätta. Det är en speciell dosa som man sätter i uttaget för elen och den skall känna av när tven är i standby och då så kommer den att räkna ner och tven stängs av, sen med en fjärrkontroll som är styrd med hjälp av bluetooth så kan man sätta på den. Den kan även anvädas till andra elektronikprylar.

Vi hade tänkt sätta ett pris 129:-/st utan bluetooth, fast den är automatisk.
Ett paket för 529:-/paket (då är det 5 enheter inkl. BT-fjärr) och det styrs via bluetooth och fjärrkontroll.

Skulle du vilja köpa en standby dödare?

(en polare har skrivit texten)

Hur lång räckvidd är det på dosan?

Angående priset så vet jag inte då jag inte vet priset på liknande produkter. Ett paket på 529kr hade jag dock inte köpt... men jag är säkert lite snål.

Sök