3930
Sök

Tips till alla som har en Opel Vectra 2,0 1996 - 1998 (generator fel)

13 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Har en Opel Vectra 2,0L  års modell 1996. För en tid sedan så började den ladda för mycket och alla mätare började fladdra och lysen blev starkare. Då fick jag tips om att det kunde vara laddningsregulatorn. Sagt och gjort så skulle jag byta laddningsregulator, men det kunde man inte på den typen av generator (DELCO) utan man måste köpa en inbytes för 1800kr eller lämna in den på lagning för 1200 kr.

Men jag hittaden en lösning jag köpte en generator till en Ford Sierra DOCH årsmodell 1989 - 1993 för 400kr på skroten. Sen tog jag bort den gamla och satte dit Fordens. Man måste  bygga ett nytt övre generator fäste och lägga distans brickor till det undre det är allt.

Visserligen är remskivan på fordens generator lite större men det gör ju inget eftersom spännrullen har
en fjäder som reglerar spänningen.

Om ni skulle köra fast i ert bytande så kan ni ställa frågor till Strand02@hotmail.com så kan jag även maila bilder på hur jag gjort för att få det att funka.

Hoppas det här kan hjälpa nån stackare i vårt land som inte vill lägga ut 1800 kr på en inbytes generator haha

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 augusti 2008
Det finns regulatorer att köpa, dessa kostar 335kr och är förhållandevis lätta att byta. smile

9 108 Inlägg
29 augusti 2008
Vill väl inte ha några jäkla Ford-delar i pärlan heller wink Finns väl gott om andra generatorer som passar annars.

Sök