4717
Sök

Starta E85 på bensin.

7 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
Nån som har testat att bygga in automatik eller halvautomatik att starta på bensin och sedan gå över på
E85. HAr lite idera om billig ommbyggnad men vill höra om någon har en klockren ide. Börjar ju bli höst så det kan va bra att fixa det innan kallare klimat.

-utan 940
1 728 Inlägg
29 augusti 2008
När jag körde på 100% E85 drog jag en plastslang (sån som används till hi-jackers) mellan insugsröret och en burk startgas under stolen, det räckte med ett snabbt tryck på startgasen för att den skulle starta. Det tunna plaströret på munstycket passade direkt i slangen så det var ett helt tätt system.

7 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
Låter som ett enkelt sätt...har testat med startgas med, men inte dragit in det. En bra ide, tackar för den.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2008
Jag har också tänkt på startgas idén, dock känns det halvt oseriöst...  hehe.

var också inne på linjen att värma bränsle i fuelrail/catchtank till +grader vid uppstart.  dock svårt att lösa energifrågan.

Lurade på att använda någon form av effektstark uppvärmning som aktiveras när man låser upp bilen med fjärren och är aktiverad säg 30sek.

måste ju vara driftsäkert...  ju kallare det är desto mer svårstartat och desto mer pung suger det om den inte startar wink

Sen är vi tillbax som jag tänkte här om dagen,,,  varför inte köra sin bensinbil på just bensin de kallaste dagarna...  hehe.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
Utmaningar min vän..utmaningar

Kunde man flyga till månen på 70 talet så ska man väll kunna starta/köra en gammal volvo på vintern med E85 på 2000 talet....

Sök