3606
Sök

Hur fasen startar jag min metanolbil?

Mollllgan
28 augusti 2008
Trådstartare
Hahahhah blåste in i avgasröret o vipps där kom bensin=)

804 Inlägg
28 augusti 2008
Eftersom det är första gången så se till att den körs in ordentligt.
Bör stå i manualen hur bränsleskruven ska ställas de första tankarna så den får lite fetare blandning.

127 Inlägg
28 augusti 2008
när du kör in den är grundregeln "ska alltid komma rök ur avgasröret" så den går riktigt fett.
Och "4-takta"så den bluddrar fram typ.

Sen efter några tankar är de bara byta till värre bränsle o sladda runt smile

blacken
28 augusti 2008
Trådstartare
Håll fingret för utblåset och dra snabbt några gånger i startsnöret ( utan glöd) tills du ser att det kommer soppa i bränsleslangen upp till förgasarn..

Bike
28 augusti 2008
Trådstartare
hade sådan för drygt halv år sedan roliga grejer
o grejar rätt aktivt en idag så har du någon fråga kan ja säkert hjälpa dig.

3 714 Inlägg
29 augusti 2008
sätt ett finger över utblåset på pipan och dra ett par drag i snöret så kommer det fram soppa utan glödaren i sen ska det bara va att stoppa i glödaren och dra igång den  big_smile

EDIT:va för sen smile
Senast redigerat av bollen1986 (29 augusti 2008)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

123 Inlägg
29 augusti 2008
Ta bort slangen från ljuddämparen som går till tanken och blås i den. Så kommer det spruta in soppa i förgasaren smile

blacken
29 augusti 2008
Trådstartare
Det finns en liten "boll" att köpa och som man sätter på bränsleledningen, som pumpar upp soppa till knasarn.  Mycket "prisvärd" liten grej, att starta "fanskapet" blir mycket lättare..big_smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
29 augusti 2008
kör in den 5 tankar ungefär. och inkörning med fet blandning!

3 059 Inlägg
29 augusti 2008
Hehe.. hur tror ni han ska kunna köra in den rätt när han inte ens kan starta den..?? Kommer bli skit av allt.

VARFÖR inte gå till butiken där du köpt den och ber dom visa dig hur den fungerar?
Är den sprillans ny så har du fått en instruktionsbok med den så det är bara att läsa den innan du gör nått annat. Motorn kan ta mer skada än nytta om du inte vet va du pysslar med.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
29 augusti 2008
är glödaren laddad??

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

3 120 Inlägg
29 augusti 2008
Enklaste sättet är att täppa igen luftinsuget på förgasaren med fingret då suger motorn bra med soppa smile

Kör in den med en metanolblandning med mycket olja, kör fett och dra gärna i "after run oil" i motorn när du kört klart.
5 tankar kör du ju upp första förmiddagen, jag hade kört in den längre än så, brukar köra in motorn med ca 2-4liter fetare blandning än vanligt sen blir det mycket nitro och betydligt mindre olja. Lägg lite tid på att få till en bra tomgång och justera in bränsleblandningen på både full- och halvvarv så blir motorn bra körbar. När den är kall brukar man i regel få fetta till blandningen lite på nålen för att motorn ska starta på de första 3 rycken.

Har du mycket startproblem med bilen kan man prova att "snapsa" lite med ren nitro dvs köra i några droppar ren nitro i förgasaren alt metanol med rejält med nitro i.
Har du lämpliga stift? När man kör in en ny motor kan man välja ett stift som är lite varmare än vanligt just för att den ska gå med fet blandning och ändå vara lättstartad.
Mycket nöje!
Senast redigerat av viccoA (29 augusti 2008)

Mollllgan
30 augusti 2008
Trådstartare
Tjenna har fått igång den inga problem alls..smile Var ute igår o sprättade rätt fett.. körde 6 tankar innan full gaspådrag. Kör nu på 10% etanol men ska snarast uppgradera till 30% så det går ännu mera=) Men nu till det tråkiga en polare köpte en bil igår 1:10 jag har 1:8 och jag stod still och han brakade in i min bil i full fart. jans underrede blev krökt + tanken sprack o löuftfiltret hittade vi inte. På min så gick länkarmen åt helvete har nu lagat provisoriskt i väntan på nya reservdelar som kommer på Tisdag nästa vecka. Som ersättning för mina skador på min bil så fick jag 8 liter etanol=) Min bil rullar iaf men hans är helt slutkörd.... Men men sånnt som händer.. Btw jag blåste in i utblåset på avgassytemet och då pumpades soppan fram=) Men men nu ska jag ta o ragga mer reservdelar så får vi se hur detta slutar. laddar upp en film på fanstyget när den e redo för nya tag.. Ha det fint och tack så mkt för hjälpen.

Mvh

Sök