3859
Sök

S40! Hjälp om S40 Lister! Gråa, slitna och fula.

39 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
hejsan!
Är ny här på forumet.

Har en fråga angående listerna på en volvo s40 -98 (det gäller ej borttagning av dom, dom trådarna finns redan tongue)
Funderar starkt på att köpa denna, då kommer sidolisterna att ryka direkt, dom andra däremot...

http://www.blocket.se/vi/17132344.htm?ca=6_s

Som synnes på bilden så är dom väldigt slitna, gråa och fula, varför blir det så?
Går det att åtgärda själv?

Om inte så, vad kostar nya, finns det att köpa, och var?

Använde sökfunktionen och såg inte något svar på denna fråga.

All hjälp är så uppskattad.  cool
// Jakob

1 036 Inlägg
26 augusti 2008
de går å polera upp med bumpershine och liknande produkter smile du får gnugga ett par gånger smile

men sen så blir jag förbryllad.. ska an verkligen acceptera rost på en 98:a årsmodell?
bilen e ju inte ny står de... nä men den e inte gammal heller.. enligt min åsikt

Rylander
26 augusti 2008
Bara köpa nån gummi och plastvård så är dom som nya smile man måste vårda bilen hela tiden för att den ska vara fin!!!

Rylander
26 augusti 2008
Mange__ skrev:
de går å polera upp med bumpershine och liknande produkter smile du får gnugga ett par gånger smile

men sen så blir jag förbryllad.. ska an verkligen acceptera rost på en 98:a årsmodell?
bilen e ju inte ny står de... nä men den e inte gammal heller.. enligt min åsikt

jadu 10år gammal bil, klart det kan bli rostfläck om nån tidigare ägare inte skött bilen ordentligt, blivit lacksläpp eller varit mycket vinterkörd. sett bilar årsmodell 03-05  med rost på sig.
Senast redigerat av Rylander (26 augusti 2008)

511 Inlägg
26 augusti 2008
Genom att använda värmepistol tricket så blir de riktigt bra, jag var lite skeptisk på de från början, men när jag väl hade prövat de så blev de ett bättre resultat än väntat.

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

Rylander
26 augusti 2008
ZamiX skrev:
Genom att använda värmepistol tricket så blir de riktigt bra, jag var lite skeptisk på de från början, men när jag väl hade prövat de så blev de ett bättre resultat än väntat.

Tänkte nämna det med smile men de känns ju inte lika seriöst tongue

511 Inlägg
26 augusti 2008
Rylander skrev:
ZamiX skrev:

Tänkte nämna det med smile men de känns ju inte lika seriöst tongue

Nja, seriöst och seriöst, ska de vara riktigt gjort så byter man väll ut hela skiten mott splitter nytt.. Eller så tar man den billigare varianten och tar värmepistolen till hjälp. Enligt mig, och säkert många andra, så blir de ett bra resultat.

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

39 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
Förklara gärna värmepistolsvarianten tongue

Det är bara rost på en kant, å ja har folk som kan fixa de, bara ja får tag på orginalfärgen så.
Men pruta ska de göras wink

671 Inlägg
26 augusti 2008
Biltemas Black Wax. Riktigt bra!

Second is the first loser

645 Inlägg
26 augusti 2008
Ska vara värt att nämna att alla S/V40 bilar hade inte svarta lister utan gråa original. Min gamla S40 hade det innan jag lackade om dom.

39 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
Quantic skrev:
Ska vara värt att nämna att alla S/V40 bilar hade inte svarta lister utan gråa original. Min gamla S40 hade det innan jag lackade om dom.

Men så är väl inte fallet med bilen i länken( första inlägget)?
smile

Prisjägare
238 Inlägg
27 augusti 2008
40k för en bil som "finns lite rost men bilen är ju inte ny".

Hur tolkar man lite rost? Jag tolkar det som att finns där tillräckligt mycket för att försäljaren ska säga det så är han/hon antingen väldigt ärlig eller så förbereder han/hon dig på en riktig chock smile

Om lacken ser hyfs ut så hade jag lagt energin på inredningen innan jag bråkar med listerna på utsidan (även om de ser tråkiga ut). Tycker att s/v40 inredningen kan se sjukt tråkig ut, och den här bilen är ett exempel (trista färger etc). Men det kanske bara är jag.

417 Inlägg
27 augusti 2008
Som tidigare talare skrev, så är de grå original.
Bilar som har svarta lister original bleks med tiden av t.ex. solens uv-strålar & för stark avfettning...

Det enda hållbara är att lacka dom tycker jag.

Mvh/ Jocke

2 079 Inlägg
27 augusti 2008
köp en flaska bumpershine å gnid i dom med så blir dom som nya, vet inte vad en flaska kostar men det kanske ligger runt 50 spänn

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

645 Inlägg
27 augusti 2008
_koppen skrev:
Quantic skrev:

Men så är väl inte fallet med bilen i länken( första inlägget)?
smile

Jo så är det på ovanstående bil också, kan bifoga en bild på min gamla S40 när jag köpte den 2003.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/749/443919_7etexi.jpg
helt original.

Prisjägare
238 Inlägg
27 augusti 2008
Hur påverkar tex bumpershine om man tänker lacka dem i framtiden?

Drifttekniker VA
580 Inlägg
27 augusti 2008
Zahak skrev:

Inga problem gör man bara rent dom ordentligt så fäster färgen. Har själv gjort så på en s40 jag hade tidigare.

39 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Tack så mkt allihopa tongue Men de blir inte bilen i första posten, det blir förmodligen denna big_smile :
http://www.blocket.se/vi/17612732.htm?ca=6_s

Åsså sänknign, ett par 18" Ace Alva samt plocka lister grill etc big_smile

Prisjägare
238 Inlägg
28 augusti 2008
Lalla78 skrev:
Zahak skrev:

Inga problem gör man bara rent dom ordentligt så fäster färgen. Har själv gjort så på en s40 jag hade tidigare.

Okej, tackar så mycket smile

16 Inlägg
31 augusti 2008
Hej Jakob,

Har själv haft liknande problem - hittade en tråd från en killel från Götet - där han skrev att man skulle prova med olivolja.
Döm om min förvåning då jag provade - listen därbak blev som ny; men jag fick köra ett par tre gånger... Nu verkar det sitta! Prova - tror inte att du blir besviken.

Annars så var 98:an din fin - men blir aningen konfunderad om det "redan" är rost på kärran... Ska inte vara så om man sköter om grejorna, är min åsikt...

Lycka till!

Jellan
T4 - BRS Steg I

Cease the day!

Sök