4216
Sök

hjälp mig! kan detta avgasrör svetsas (bild bifogad)

72 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Det ni ser här är till vänster främre avgasrör, till höger katalysatorn på en volvo 440 -94. "Infästningsörat" har rostat och slagits sönder när farsan lånade bilen och körde på en kant så att infästningen runt röret har lossnat helt. Går det att svetsa igen gluggen där eller blir det till att köpa ett helt nytt främre avgasrör?

Mycket tacksam för input!

http://www.geting.se/image.php/123325-DSC00364.JPG

edit bilden vart ganska liten, här är orginalet :

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … C00364.JPG

jag har rignat in sprickan med rosa big_smile
Senast redigerat av ozcan (8 september 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 september 2008
Jajamenssan..klart de går att svetsa...gör rent först så e de enklare..( de e ju svetsat från början)..wink

403 Inlägg
8 september 2008
svårt att se när det är så kass bild kvalite! Men det ska nog inte va några problem att svetsa det!

72 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
tjena ajg har ingen aning hur man ska svetsa, har en kompis som kan svetsa någorlunda. ska jag plocka loss katt+fr.avgrör, markera med typ nagellack och sedan svetsa och stopppa tillbaka eller går det att svetsa på plats? finns det bränsleledningar eller något i närheten på en 440?

ska jag spruta en massa rostlösningmedel och torka rent innan svetsning eller kan det vara lite rost när man svetsar?

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 september 2008
ozcan skrev:
tjena ajg har ingen aning hur man ska svetsa, har en kompis som kan svetsa någorlunda. ska jag plocka loss katt+fr.avgrör, markera med typ nagellack och sedan svetsa och stopppa tillbaka eller går det att svetsa på plats? finns det bränsleledningar eller något i närheten på en 440?

ska jag spruta en massa rostlösningmedel och torka rent innan svetsning eller kan det vara lite rost när man svetsar?

Desto renare de är desto bättre svets...Och NEJ...inte massa olja å skit...slipa lite istället..går de att komma runt hela röret så går de att svetsa också...men enklast att ta bort det å svetsa..då blir de bättre svetsat också....

72 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Hej igen, jag har hittat ett rör att byta till fast det är till en -91a, kommer den passa till min 440 från -94?

Den är till en B18 men min motor är en B20F men röret ser nästan exakt likadant ut av hans bild att dömma.

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 september 2008
ozcan skrev:
Hej igen, jag har hittat ett rör att byta till fast det är till en -91a, kommer den passa till min 440 från -94?

Den är till en B18 men min motor är en B20F men röret ser nästan exakt likadant ut av hans bild att dömma.

De kan bara du se..som har röret..jag skulle svetsa om ja ändå plocka bort de...då visste jag att de passa också..Men de e jag de... ;-)

403 Inlägg
8 september 2008
svetsa med pinne så kommer du nog åt runt om men om du ska göra det ordentligt så plocka ner och svetsa!

Sök