10 september 2008
Trådstartare
Hej!
Det är så att jag har hållt på en del med min Audi och ska byta ut stereon och har lyckats med det. Hade problem med att stereon inte startade på tändningen men lyckades fixa det. Men nästa problem är nu att ljudet inte är riktigt bra, vet inte hur man ska förklara detta men när jag startar en låt och precis i början när låten inte gått igång helt och det bara är några få toner i låtens inledning kan jag höra en hög ton i bakgrunden i form av vind eller nått, och när väl låten tar fart så hörs ju självklart inte det vindaktiga ljudet men något säger mig att det inte ska vara så. Och detta uppstår bara när något spelas, inte på maximalt sänkt volym eller liknande.
Nästa problem, eller tror jag iaf. I min förra bil när jag spelade med lagom volym så kunde det vara 15-18 på stereon i volym men nu i Audin så motsvarar det redan vid volym 6-8, vet inte om det är något fel med det men när jag kommer över 8 så låter det som att högtalarna sviktar lite lätt i volymen precis som att den inte orkar eller nått. Vet inte vad det kan vara men jag misstänker att slutstegena inte är rätt kopplade.
Fick skaffat mig en extra bred ISO hona som jag fick koppla till alla högtalarnas pluspolar och en gemensam jord från bilen, och till den gemensamma jorden kopplade jag en av fyra jord från stereons högtalar minus kablar.
Sedan från den ISO kontakten som jag köpte som jag sedan gjorde om till vad jag precis beskrev hade även en blå kabel som inte var anlsuten till ISO kontakten för att dem på BRL sa att jag var tvungen att koppla den till nån lågnivåkabel (tror jag) som går till slutstegena. Den kabeln hette iaf "amp remote" och den kopplade jag till en kabel från min stereo som just var märkt amp remote men jag kan inte märka någon skillnad på att ha den kabeln ansluten eller inte.
Så jag har funderat på om man ska dra om allt på nytt men är osäker på hur man ska göra. Det måste väl finnas nån simpel guide "koppla bilstereo från scratch" eller nått? Har sökt men hittar inget.
Sedan undrar jag om jag skulle koppla om allt, är dem slutstegena som sitter i bilen värt att ha kvar? Eller ska man bara koppla förbi dem?
Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, och hjälp med dem problemena jag beskrev ovan är också välkommet. Har du kopplat om allt i din Audo V8 så berätta gärna hur du gjorde
/Tack på förhand
-=[ V8 ]=-