4155
Sök

Dra högtalarkabel i en BMW coupé?

125 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Tjena.
Ska snar äntligen uppgradera mitt ljudsystem i bilen.
Har bara en fundering nu som slog mig.
Hur drar jag högtalarkabeln bak till skuffen?
Jag har liksom en coupé nu och innan när jag hade
en sedan så var det ju enkelt att lyfta på sätet där bak och dra
kabeln där bakom, fast nu när jag tog en titt så såg allt
väldigt intakt ut. Det finns ju ingen dörr där bak och därför
inga lister att dra kabeln genom. Så jag undrar bara ifall
nån här på forumet har någon erfarenhet av att dra högtalar-
kablar och lågnivåkablar bak till skuffen.
Jag ska väl erkänna att jag inte kollat jättenoga efter en lösning
utan vill hellre gå den enkla vägen och fråga nån expert här...

Några tips?

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
14 september 2008
som man gör på sedanen, demonterar säterna och lyfter på mattan

125 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Hertigen skrev:
som man gör på sedanen, demonterar säterna och lyfter på mattan

Fast jag behövde aldrig demontera sätena på min bil. Jag bara lyfte på listerna längs med dörren och lyfte på sätet och drog kabeln den vägen.
Antar att man blir så illa tvungen o dra kablarna under mattan på nåt sätt... hhmm, detta kanske blir komplicerat

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
14 september 2008
inte behöver det det, framsäterna sitter i 2 muttrar och 2 skruvar, inte så svårt att plocka ut
får du bort listerna kan du lyfta på mattorna.

baksätet tror jag sitter som på sedanen fastklämd, kolla om det finns nån spärr att dra ut och lyft av
du behöver nog inte ta loss ryggstödet

OO=00=OO
132 Inlägg
14 september 2008
Baksätet sitter på samma sätt som på sedanen, bara att rycka lös. Sen går det att rycka lös den panelen under sido rutan. Om det lanske kan vara till hjälp kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut. men är det lågnivå du ska dra?
Du kanske kan dra den i mitten istället, under panelen vid handbromsen sen under mattan en liten bit sen under baksätet?

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

125 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Jag ska ju dra både lågnivå och högtalarkabel. Och det kanske inte är så svårt som ja tror, ja kanske får sätta mig in i situationen lite. men mena ni att man får lyfta bort framsätet? det låter ju onödigt...Det ser ut som när man tittar på sätet att det sitter mycke mer intakt iomed att det inte finns nån dörr.
Hoppas jag har tillräckligt me dkabel nu bara:P

OO=00=OO
132 Inlägg
14 september 2008
Vore jag dej skulle jag börja med att ta tag och lyfta ur baksätet smile sen skulle jag plocka lös mittkonsollen och titta hur svårt det är att komma under mattan.. eftersom det är ovanpå kardan tunneln så kommer kabeln gå max 3 dm under mattan, så det borde inte vara så svårt att få under lite kablar där.
Det går inte några andra sladdar där häller så det borde ju bli minst störningar om man gör så tkr jag.

http://www.youtube.com/profile_videos?user=bavsound om du kikar igenom lite video klip han laggt upp så tror jag han visar lite på en e46:a coupé

125 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
SPOOL skrev:
Vore jag dej skulle jag börja med att ta tag och lyfta ur baksätet smile sen skulle jag plocka lös mittkonsollen och titta hur svårt det är att komma under mattan.. eftersom det är ovanpå kardan tunneln så kommer kabeln gå max 3 dm under mattan, så det borde inte vara så svårt att få under lite kablar där.
Det går inte några andra sladdar där häller så det borde ju bli minst störningar om man gör så tkr jag.

http://www.youtube.com/profile_videos?user=bavsound om du kikar igenom lite video klip han laggt upp så tror jag han visar lite på en e46:a coupé

De där youtube-klippen var ju hur bra som helst! Synd bara att de inte visade så mycke om kabeldragningen i mitten om det skulle va nödvändigt... men de verkade ju iaf lätt o plocka bort sätena och bakpanelen under sidorutan.
Så om jag bara kommer på nåt bra sätt o gömma kablarna så ska de nog bli rätt bra...

Men tack så jättemycke för klippen!

OO=00=OO
132 Inlägg
14 september 2008
varsågod! lycka till smile

Sök