4037
Sök

Vad kan va fel på mitt kylsystem? (bmw 528i e28)

539 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare...

nu börjar jag bli trött på att bilen ska gå varm och koka!

Allt börja med att jag åkte till affärn i lugnt takt för att handla, sedan när jag kom hem såg jag att temp mätaren va bara en liten bit från rött! när jag klev ur så ånga det och vatten spruta!...

dagen där på så lät jag bilen stå på tomgång och jag fyllde på expansions tanken nån liter.. prov körde å allt funka kanon tills kvällen då samma fenomen upprepa sig med kokning!!!...

ställde mig på shell ock bara stod å tok fyllde på med vatten öven fast det koka ur å till sluta small det till lite i kylaren och luften som va i systemet försvann troligtvis, efter detta funka allt kanon igen..

till nu ikväll då den koka igen!!!!!!!!!!! det är 7dagar sen den koka sist på shell och jag har kört med den dagligen..

har kollat vattenpumpen å termostaten å dom va ok.

till saken hör också att bilen blir tungstyrd och bromsarna hårda..(servopumpen?)

VAD KAN PROBLEMET VARA?

MVH
Senast redigerat av Mazda6needspeed (19 september 2008)


550 Inlägg
19 september 2008
#2
Mazda6needspeed skrev:
Tjenare...

nu börjar jag bli trött på att bilen ska gå varm och koka!

Allt börja med att jag åkte till affärn i lugnt takt för att handla, sedan när jag kom hem såg jag att temp mätaren va bara en liten bit från rött! när jag klev ur så ånga det och vatten spruta!...

dagen där på så lät jag bilen stå på tomgång och jag fyllde på expansions tanken nån liter.. prov körde å allt funka kanon tills kvällen då samma fenomen upprepa sig med kokning!!!...

ställde mig på shell ock bara stod å tok fyllde på med vatten öven fast det koka ur å till sluta small det till lite i kylaren och luften som va i systemet försvann troligtvis, efter detta funka allt kanon igen..

till nu ikväll då den koka igen!!!!!!!!!!! det är 7dagar sen den koka sist på shell och jag har kört med den dagligen..

har kollat vattenpumpen å termostaten å dom va ok.

till saken hör också att bilen blir tungstyrd och bromsarna hårda..(servopumpen?)

VAD KAN PROBLEMET VARA?

MVH
Låter lite som att toppackningen gått. Stick ner en avgasmätare i exp kärlet (doppa inte den) Och kolla om du har HC, Har du det så är det toppackningen. Tyvärr så brukar dom motorerna koka ihjäl, så om det har stormkokt så brukar det sluta med motor byte.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 september 2008
#3
Japp... Misstänker samma sak eller så har vattenpumpen lagt av...


539 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#4
läste på autopower att det kan vara fläkt kopplingen, va ut å ryckte fläkten fram och till bak för att se om den glappa som dom sa att den inte skulle göra vilken min fläkt gjorde..

ska köpa ny koppling å se om det är det som är boven..

har kollat runt toppen och ser iaf inge vatten på toppen.. men ska köpa kompmätare idag å kolla kompet å se om det är nå läckage

MVH



Sök