3238
Sök

Kawasaki KX250cc -02

El-montör
72 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena!
Ny här på firman smile.

Jag har sökt på internet efter en manual till min cross Kawasaki 250cc -02:a men bara hittat där man måste köpa,och de kostar runt en 30€ och de tycker ja e lite onödigt för lite papper smile
Köpte crossen nyligen och ja fick tyvärr ingen manual med vid köpet,jag har funderat på att serva den snart och då skulle den komma till hands mycke väl.

Så jag undrar om någon här har några addreser dit gratis manualer delas ut eller också har hemma och är vänlig och ladder up den.

Crossen spinner riktit fint och får mitt adrenalin att pumpa! smile

Bild på min pärla :https://www1.garaget.org/gallery/archive/99035/462414_24bd80.jpg

Tack i förhand för svar!

Mvh.Magnus

1 024 Inlägg
16 september 2008
#2
på kawasakis hemsida ska det finns sprängskiss till alla deras crossar, hade en 250 -96 å där hittade jag kommer inte ihåg just idag men googla


El-montör
72 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#3
Hrm,känner mig lite dum att inte kollat där!

Men tyvärr dom j^^vlarna vill endå ha betalt fast ja kör deras produkt -.-

http://www.kawasaki.com/kawasakinew/acc … de=KX250L4
Senast redigerat av MagnuC (16 september 2008)

4 682 Inlägg
17 september 2008
#4
prova kolla  här: www.repairmanualclub.com/index.php?cid=7
hittade min manual till min hondan där.
annars kan du ju också kolla hos biblioteken big_smile , finns mer nyttigt än du anar!

El-montör
72 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#5
Moparboy440 skrev:
prova kolla  här: www.repairmanualclub.com/index.php?cid=7
hittade min manual till min hondan där.
annars kan du ju också kolla hos biblioteken big_smile , finns mer nyttigt än du anar!

Tackar! De manualer de har på Kx'ar e 4-taktare men chassit och allt annat en el-systemet och motorn verkar vara ungefär en samma ! smile men de e bättre en va ja hade för 10 min sedan! smile Tack.

465 Inlägg
18 september 2008
#6
behövs ingen manual till en 2takt cross;) vad kan gå fel lixom? wink

El-montör
72 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#7
laaantz skrev:
behövs ingen manual till en 2takt cross;) vad kan gå fel lixom? wink

Inte hört Murphys lag?

Allt som kan gå åt helvete,går åt helvete.

När det gäller mig och skruvar så stämmer de faktist! smile

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
18 september 2008
#8
Ifall du skall göra en vanlig serice så:

1. du köper växellåds olja av bra kvalitet typ castrol 10w40

2. tömmer ut den befintliga växellådsoljan (sitter en plug under)

3. skruvar i pluggen när det slutar rinna, och skruvar ut plast pluggen på höger sida ifall du står bakom crossen.

4. Häller i den nya växellådsoljan brukar vara mellan 650ml-950ml beroende på märke, ibland står det på koplingskåpan, brukar även sitta en nivåskruv som man kan skruva ut.

5. Skruvar i plastpluggen.

Sen så skall du tvätta luftfiltret när det ser skitigt ut, sitter under sadeln, sen skall du ha oljeblandad bensin ca 2.5 %.
Efter ca 50-60timmars körning skall kolven bytas, ifall man har lust så kan man byta kolvringar vid ca 25tim.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

22 Inlägg
18 september 2008
#9
Smiley skrev:
Ifall du skall göra en vanlig serice så:

1. du köper växellåds olja av bra kvalitet typ castrol 10w40

2. tömmer ut den befintliga växellådsoljan (sitter en plug under)

3. skruvar i pluggen när det slutar rinna, och skruvar ut plast pluggen på höger sida ifall du står bakom crossen.

4. Häller i den nya växellådsoljan brukar vara mellan 650ml-950ml beroende på märke, ibland står det på koplingskåpan, brukar även sitta en nivåskruv som man kan skruva ut.

5. Skruvar i plastpluggen.

Sen så skall du tvätta luftfiltret när det ser skitigt ut, sitter under sadeln, sen skall du ha oljeblandad bensin ca 2.5 %.
Efter ca 50-60timmars körning skall kolven bytas, ifall man har lust så kan man byta kolvringar vid ca 25tim.

Du ska tvätta luftfiltret efter varje körning, Blanda 3% istället lättare att mäta ut och bättre att den går lite fetare än snålt. Glöm inte att lufta dämparna också sitten en skruv ovan på gaffelbenet som du skruvar ut så hör du ett pys ljud.


El-montör
72 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#10
Tackar för alla svar grabbar!
Visste nog allt ovan redan men det är roligt att få det på svart o vit. smile

Luft filtret ska putsas efter varje körning har jag också hört,men då också beror det på var och hur du kör.
stötdämparna va nytt för mig:
Hur vet jag när dom behöver luftas då?

Jag kör med 4% i bensinen och med halv syntetisc 2takts olja.Vet ni om de e så stor skillnad om de e hel eller halv syntetisc i bensinen?

Och i växel-låds oljan jag fick av en service gubbe som reparerar crosser/motorcyklar gav mig en special olja för crossar som kostade 30€/L och va 10-30w.

Kolvar finns också i pirata versioner och är så mycket billigare en de orginala.Vilken rekomenderar ni att ja ska köpa?Är de så stor skillnad på de orginala och pirata?
Senast redigerat av MagnuC (19 september 2008)

105 Inlägg
19 september 2008
#11
ja brukade alltid lufta dämparna efter varje körning ( Även efter snälla körningar )
För att man förlänger livslängden på dom då smile

218 Inlägg
19 september 2008
#12
Hur livslängden skulle kortas för att du inte luftar gaffeln är för mig en gåta, möjligtvis oljan som är i. anledning till att du luftar dämparna är ju för att du vill ha samma inställning hela tiden!?! Lufta dämparna varje gång du kommer in i depån från banan. Rör dock inte bakre stötdämparen, den innehåller gas och skall därför INTE luftas smile.

Jag byter hellre till en billigare olja oftare än en dyrare som får gå längre intervall.
Passa på att byt till magnetisk oljeplugg så slipper du att den metall som kommer från lådan åker runt och sabbar mer.

Om du precis köpt den skulle jag nog plocka av cylinder och faktiskt lägga dom pengarna på ett komplett kolvkitt.
Efter detta skriver du upp ungefärlig tid som du kör i en loggbok och på det sättet vet du när du skall byta kolv.

60 timmar skulle jag aldrig våga köra på en kolv men det beror ju helt på vilket sätt du använder hojjen, själv ansåg jag att jag åkte tillräckligt hårt för att inte köra mer än 30 timmar.

I handboken står det igentligen inget som man kan gå efter, har för mig att i hondas manual står det typ 12 timmar på kolv. det är inte många träningar det smile


lycka till nu och säg till om det är nåt du undrar om.

ps.

Antar att du har koll på allt det vanliga med service, dvs plocka isär swinglänkage för rengöring och infettning och liknande.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

105 Inlägg
19 september 2008
#13
Mrsky skrev:
Hur livslängden skulle kortas för att du inte luftar gaffeln är för mig en gåta, möjligtvis oljan som är i. anledning till att du luftar dämparna är ju för att du vill ha samma inställning hela tiden!?! Lufta dämparna varje gång du kommer in i depån från banan. Rör dock inte bakre stötdämparen, den innehåller gas och skall därför INTE luftas smile.

Jag byter hellre till en billigare olja oftare än en dyrare som får gå längre intervall.
Passa på att byt till magnetisk oljeplugg så slipper du att den metall som kommer från lådan åker runt och sabbar mer.

Om du precis köpt den skulle jag nog plocka av cylinder och faktiskt lägga dom pengarna på ett komplett kolvkitt.
Efter detta skriver du upp ungefärlig tid som du kör i en loggbok och på det sättet vet du när du skall byta kolv.

60 timmar skulle jag aldrig våga köra på en kolv men det beror ju helt på vilket sätt du använder hojjen, själv ansåg jag att jag åkte tillräckligt hårt för att inte köra mer än 30 timmar.

I handboken står det igentligen inget som man kan gå efter, har för mig att i hondas manual står det typ 12 timmar på kolv. det är inte många träningar det smile


lycka till nu och säg till om det är nåt du undrar om.

ps.

Antar att du har koll på allt det vanliga med service, dvs plocka isär swinglänkage för rengöring och infettning och liknande.

Syftade mest på att oringarna i gaffeln blir kassa snabbt då det är för mycket tryck.
Vet av egen erfarenhet & inget kul att pilla loss dämparna för byta sånt smile

El-montör
72 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#14
Mrsky skrev:
Hur livslängden skulle kortas för att du inte luftar gaffeln är för mig en gåta, möjligtvis oljan som är i. anledning till att du luftar dämparna är ju för att du vill ha samma inställning hela tiden!?! Lufta dämparna varje gång du kommer in i depån från banan. Rör dock inte bakre stötdämparen, den innehåller gas och skall därför INTE luftas smile.

Jag byter hellre till en billigare olja oftare än en dyrare som får gå längre intervall.
Passa på att byt till magnetisk oljeplugg så slipper du att den metall som kommer från lådan åker runt och sabbar mer.

Om du precis köpt den skulle jag nog plocka av cylinder och faktiskt lägga dom pengarna på ett komplett kolvkitt.
Efter detta skriver du upp ungefärlig tid som du kör i en loggbok och på det sättet vet du när du skall byta kolv.

60 timmar skulle jag aldrig våga köra på en kolv men det beror ju helt på vilket sätt du använder hojjen, själv ansåg jag att jag åkte tillräckligt hårt för att inte köra mer än 30 timmar.

I handboken står det igentligen inget som man kan gå efter, har för mig att i hondas manual står det typ 12 timmar på kolv. det är inte många träningar det smile


lycka till nu och säg till om det är nåt du undrar om.

ps.

Antar att du har koll på allt det vanliga med service, dvs plocka isär swinglänkage för rengöring och infettning och liknande.

Tackar! Fick svar på många av mina dumma frågor där! smile

Dedär med magnetisk oljeplugg va nog en sak som låter som ett smart drag.
Den ska jag se om ja hittar här i närheten.

12 timmar med en kolv har nog jag inte råd med,men å andra sidan har jag dehär mer som en hobby och tävling har jag nog inte tänkt på,ennu iallafall.

Nu ska jag börja med att byta olja och beställa ny kolv och ett nytt filter. smile

Och såhär på sidan om så kan man ju spara alla kvitton och loggböcker som man gör, så tvivlar jag inte en sekund på att Crossen blir lättare såld när de blir så dags.

Tack!

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
19 september 2008
#15
whiteboard skrev:
Smiley skrev:
Ifall du skall göra en vanlig serice så:

1. du köper växellåds olja av bra kvalitet typ castrol 10w40

2. tömmer ut den befintliga växellådsoljan (sitter en plug under)

3. skruvar i pluggen när det slutar rinna, och skruvar ut plast pluggen på höger sida ifall du står bakom crossen.

4. Häller i den nya växellådsoljan brukar vara mellan 650ml-950ml beroende på märke, ibland står det på koplingskåpan, brukar även sitta en nivåskruv som man kan skruva ut.

5. Skruvar i plastpluggen.

Sen så skall du tvätta luftfiltret när det ser skitigt ut, sitter under sadeln, sen skall du ha oljeblandad bensin ca 2.5 %.
Efter ca 50-60timmars körning skall kolven bytas, ifall man har lust så kan man byta kolvringar vid ca 25tim.

Du ska tvätta luftfiltret efter varje körning, Blanda 3% istället lättare att mäta ut och bättre att den går lite fetare än snålt. Glöm inte att lufta dämparna också sitten en skruv ovan på gaffelbenet som du skruvar ut så hör du ett pys ljud.

Nej det ska man inte, när tror du det kommer in som mest skit? inte är det då du kör utan när du byter filter, du skall byta filter ifall det vart riktigt äckligt damit eller lerigt och filtret ser skitit ut, annars släpper du bara in onödig skit när du håller på o fixxar i luftburken...

3% är bara onödigt, 2-2,5 har jag alltid kört med i mina 2taktare och då har jag ägt en del rejält trimmade bland annat en fd vm hoj

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

4 682 Inlägg
19 september 2008
#16
Smiley skrev:
whiteboard skrev:
Smiley skrev:
Ifall du skall göra en vanlig serice så:

1. du köper växellåds olja av bra kvalitet typ castrol 10w40

2. tömmer ut den befintliga växellådsoljan (sitter en plug under)

3. skruvar i pluggen när det slutar rinna, och skruvar ut plast pluggen på höger sida ifall du står bakom crossen.

4. Häller i den nya växellådsoljan brukar vara mellan 650ml-950ml beroende på märke, ibland står det på koplingskåpan, brukar även sitta en nivåskruv som man kan skruva ut.

5. Skruvar i plastpluggen.

Sen så skall du tvätta luftfiltret när det ser skitigt ut, sitter under sadeln, sen skall du ha oljeblandad bensin ca 2.5 %.
Efter ca 50-60timmars körning skall kolven bytas, ifall man har lust så kan man byta kolvringar vid ca 25tim.

Du ska tvätta luftfiltret efter varje körning, Blanda 3% istället lättare att mäta ut och bättre att den går lite fetare än snålt. Glöm inte att lufta dämparna också sitten en skruv ovan på gaffelbenet som du skruvar ut så hör du ett pys ljud.

Nej det ska man inte, när tror du det kommer in som mest skit? inte är det då du kör utan när du byter filter, du skall byta filter ifall det vart riktigt äckligt damit eller lerigt och filtret ser skitit ut, annars släpper du bara in onödig skit när du håller på o fixxar i luftburken...

3% är bara onödigt, 2-2,5 har jag alltid kört med i mina 2taktare och då har jag ägt en del rejält trimmade bland annat en fd vm hoj

om du räknar ut oljemängden exakt så ska de ju va 2.5 % ,men de e ju inte alltid så lätt att räkna ut de så exaxt så om man blandar 3% olja så e man ju på den säkra sidan.

Skeppsmäklare
19 Inlägg
19 september 2008
#17
Sluta snåla och beställ boken. Kan vara bra att ha om/när det händer något.. big_smile

Fear the A4rce.

218 Inlägg
19 september 2008
#18
nu fick jag fundera lite här, angående oringarna i gaffeln. jag tror verkligen inte att trycket skulle sabba dom. du har ju flera gånger mer tryck under ett varv på crossbanan än när hojjen står i garaget 3 månader. det som brukar hända är ju att oringarna börjar läck när dom står. detta gör dom ju för att dom torkar, utifrån och inåt så att säga. smile

filter gjorde jag rent varje gång jag har tränat iaf, hur svårt är det att stoppa in fingrarna i botten på gummit och känna om det är rent? har du lagom med filterolja ramlar det inte in något när man lossar filtret.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

El-montör
72 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#19
Ny har jag bytt olja och jag kan säga de att de va tur jag gjorde det för den gammla såg ut som gårrvatten.

Filtret va nog lite sketet.
Bilden får prata för sig:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/99035/465271_q8mob6.jpg


Efter:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/99035/465273_nihz0k.jpg

Och det gjorde en stor skillnad,tyckte nu jag iallfall.
Och jo jag sprutade på Filterolja smile

422 Inlägg
20 september 2008
#20
Mrsky skrev:
nu fick jag fundera lite här, angående oringarna i gaffeln. jag tror verkligen inte att trycket skulle sabba dom. du har ju flera gånger mer tryck under ett varv på crossbanan än när hojjen står i garaget 3 månader. det som brukar hända är ju att oringarna börjar läck när dom står. detta gör dom ju för att dom torkar, utifrån och inåt så att säga. smile

filter gjorde jag rent varje gång jag har tränat iaf, hur svårt är det att stoppa in fingrarna i botten på gummit och känna om det är rent? har du lagom med filterolja ramlar det inte in något när man lossar filtret.

angående luftningen av gafflarna..
hade hoj sj ett tag och de läckte olja från gafflarna tänkte då att de bara va o byta oringarna, men nej då...de läckte fortfarande när jag hade kört o så....fick då höra att man skulle lufta gafflarna så gjorde de efter varje körning, och efter de höll dom tätt.
läckte inte så mycke när jag körde men när den fick stå så va gafflarna oljiga.

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...


Sök