3698
Sök

Bild: En liten bild på min T5a efter en liten incident.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2008
#21
Såg ju ut att va i bra skick roll
Tror vi kan utesluta oljestickor och lock i alla fall...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

60 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#22
Det som hänt är väl att kolven har smält och trycket gått ner i vevhuset och tryckt all olja genom vevhusventen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
#23
Frågan är ju då varför kolven har smält.
Hög avgastemp?
Det är väl inte möjligt om du inte kör med värstingtrim...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

60 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#24
TurbOla skrev:
Frågan är ju då varför kolven har smält.
Hög avgastemp?
Det är väl inte möjligt om du inte kör med värstingtrim...

Spridaren på ettans cylinder kan ha slaggat igen så det inte fick nog med soppa, och får den inte nog med soppa då blir det väldigt varmt

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
#25
SLARVA skrev:
TurbOla skrev:
Frågan är ju då varför kolven har smält.
Hög avgastemp?
Det är väl inte möjligt om du inte kör med värstingtrim...

Spridaren på ettans cylinder kan ha slaggat igen så det inte fick nog med soppa, och får den inte nog med soppa då blir det väldigt varmt

Där har du en poäng.
Man kan provtrycka spridarna, kanske en idé?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
22 september 2008
#26
typiskt pystrim när det blir så...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 587 Inlägg
22 september 2008
#27
antagligen pillat på WG staget och sen detta som händer ?? sad jäkla synd iaf


60 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#28
kolvas skrev:
typiskt pystrim när det blir så...

Tyvärr den är original, inte pillat på nånting.

TurbOla: Ja jag ska ta och spola rent alla och provtrycka dom.

Severin: Nej jag har inte gjort nått

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 september 2008
#29
har spikat redigt... inte märkt nått?

2slow

60 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#30
azid skrev:
har spikat redigt... inte märkt nått?

Det roliga är att den inte visat nån tendens till ras what so ever, inte spikat, knackat eller gått illa på nått vis

4 001 Inlägg
23 september 2008
#31
SLARVA skrev:
azid skrev:
har spikat redigt... inte märkt nått?

Det roliga är att den inte visat nån tendens till ras what so ever, inte spikat, knackat eller gått illa på nått vis

har du kollat bränsletryck?

jag brände 2 kolvar fast i en sugmotor p.g.a att jag tappade bränsletryck, tappade så lite tryck så den bara spikade till någon gång men det var tillräckligt för att få för höga temperaturer.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 september 2008
#32
men vart har all olja kommit ifrån? har ni kommit fram till det? fan hela motorrummet är ju fullt juh! vevhusventen - ok, men det måste ju ha sprutat ut nån stans! å inget vad jag vet på vevhusventen sitter så att det kan spruta ner hela motorrummet...


4 001 Inlägg
23 september 2008
#33
Xoff skrev:
men vart har all olja kommit ifrån? har ni kommit fram till det? fan hela motorrummet är ju fullt juh! vevhusventen - ok, men det måste ju ha sprutat ut nån stans! å inget vad jag vet på vevhusventen sitter så att det kan spruta ner hela motorrummet...

när du får såna hål i kolvarna så sprutar det duktigt med olja och det hittar alltid ut

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Almännt tokig
481 Inlägg
23 september 2008
#34
Om vevhus trycket blir för högt kan den putta ur oljestickan och då blir det söligt som satan kan bero på tät ventilation eller dåliga kolvringar.

Inline sixes ist sie scheisse.......

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
#35
Skulle kunna mata ner trycket i vevhuset, som sen går upp genom oljekanalen som går till toppen, och därigenom till oljelocket.

Men det är lite långsökt
Det mest logiska är att oljestickan/oljesticksröret har agerat spridare under ett par tändningscykler, går rätt fort.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

60 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#36
Oljan har ju sprutat ut ur vevhusventen, jag har den ju på separat slang ut i det fria typ, inte till insuget

Olika
907 Inlägg
26 september 2008
#37
SLARVA skrev:
TurbOla skrev:
Frågan är ju då varför kolven har smält.
Hög avgastemp?
Det är väl inte möjligt om du inte kör med värstingtrim...

Spridaren på ettans cylinder kan ha slaggat igen så det inte fick nog med soppa, och får den inte nog med soppa då blir det väldigt varmt

Den har inte slaggat igen av all olja då? Bör gå hyfsat fort om det är lite temperatur på oljan.

Mvh
Fredrik

60 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#38
fredriq skrev:
SLARVA skrev:
TurbOla skrev:
Frågan är ju då varför kolven har smält.
Hög avgastemp?
Det är väl inte möjligt om du inte kör med värstingtrim...

Spridaren på ettans cylinder kan ha slaggat igen så det inte fick nog med soppa, och får den inte nog med soppa då blir det väldigt varmt

Den har inte slaggat igen av all olja då? Bör gå hyfsat fort om det är lite temperatur på oljan.

Hur menar du då?


Sök