4196
Sök

Kostnad för att "plocka isär" T5a

143 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
Tänkte höra med er som vet vad kostnaden ligger på ungefär för att plocka isär och ihop en 850 T5 motor.
Med det menar jag kostnad som:
Packningar
Kolvringar
Ventiltätningar
Ramlager
Vevlager
Bult
mm.

Har hört att den kostnaden ska ligga på runt 10.000:- och undrar om det stämmer? Mer, mindre?
Sen att man passar på o kasta i lite bättre grejer hör ju inte till den kostnaden :D

Tacksam för svar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/470288_su0s85.jpg


143 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#2
Man är ju inte direkt först ut med att göra nåt sånt här. Borde väl finnas nån som har haft koll på sina utgifter? Bara så man vet på ett ungefär hur stor budget man behöver.


956 Inlägg
26 september 2008
#3
Kanske står i denna tråd eller skicka ett pm till trådskaparen.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102754
Senast redigerat av luunggan (26 september 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 september 2008
#4
ja ungefär 10000kr.  sotningssats övre och undre, ringar, lager flytande packningar, sträckbultar mm  det plockar på.  Sen delar man ju inte en motor utan att fräsa vevhuset (typ 1000pix)  så 10000kr är alla gånger rimligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Meister
6 763 Inlägg
26 september 2008
#5
Jag får väll säga som jag brukar när jag läser vad de kostar att åka annat än cheva.. Tur att man inte skruvar sånt för de kostar ju fläsk.


8 243 Inlägg
26 september 2008
#6
Man hamnar runt 10. Det går att komma undan billigare om man jagar det abslout billigaste, och återanvänder toppbultarna och har inte kamremmen gått så långt så kan man ju återanvända den om samvetet tillåter...


143 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#7
Tack för svaren smile Återkommer med mer info och bilder hur renoveringen går.


68 Inlägg
27 september 2008
#8
Det är väl sträckbultar till toppen? Går ju inte att återanvända de då det inte finns angivet moment ? HAde för mig man måste köpa nya och dra med 2.5kg sen med 90 grader...

8 243 Inlägg
27 september 2008
#9
bmw_mannen skrev:
Det är väl sträckbultar till toppen? Går ju inte att återanvända de då det inte finns angivet moment ? HAde för mig man måste köpa nya och dra med 2.5kg sen med 90 grader...
Jodå, det finns en specifierad maximal längd på dem, och så länge dem är kortare så kan man använda dem. Det går att återanvända dem några gånger. Men det bästa är ju naturligtvis att byta, så pass dyrt är det inte med nya bultar. Men det är ju upp till var och en.

Momentdragning: 20Nm - 60Nm - 130 grader på toppbultarna


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 september 2008
#10
Mccoy skrev:
Tänkte höra med er som vet vad kostnaden ligger på ungefär för att plocka isär och ihop en 850 T5 motor.
Med det menar jag kostnad som:
Packningar
Kolvringar
Ventiltätningar
Ramlager
Vevlager
Bult
mm.

Har hört att den kostnaden ska ligga på runt 10.000:- och undrar om det stämmer? Mer, mindre?
Sen att man passar på o kasta i lite bättre grejer hör ju inte till den kostnaden big_smile

Tacksam för svar

http://www1.garaget.org/gallery/archive … su0s85.jpg
Mitt tips är faktiskt att lämna bort det. wink
Pacman tar 20 - 25 000 för att göra vid motorn åt dig, från det att du dumpar den hos honom till att du kan hämta den.
Då ingår:

Alla packningar och lager, totalrenovering.
Vevstakar, H-profil.
Och han mäter och kontrollerar allting, lämnar inget åt sticket.
Tror han lämnar iväg blocket för honing, tar bort vändkanter, inte alldeles 100, bäst du frågar honom själv.

Jag skaffade egna grejer, vevstakar, vevaxel, lager och packningar gick nog på totalt 20 000, och då borrade vi ändå vevhusventilationen själva, o.s.v, tänkte jag skulle komma undan lite billigare...

Det blev precis tvärtom, får nu skrota motor, nya vevstakar, hela rubbet....
Och vi vet inte ens vad som hände.

MVH

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

550 Inlägg
28 september 2008
#11
Varför rasade motorn första gången ????


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 september 2008
#12
Skaffa dig specialverktugen och plocka ned den själv, inte så klurigt bara jäkligt jobbigt smile

Rock'n Roll


Sök