3431
Sök

Turbo till 760 med B28E?!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 januari 2005
Trådstartare
#1
kan jag sätta en B23 turbo på min B28e? isåfall hur å var? måste jag en till varje avgas grenrör eller kan jag sätta en på bara ena sidan?


10 287 Inlägg
13 januari 2005
#2
Visst kan du "göra en SAAB" och sätta bara en turbo på ena sidan men det normala är en turbo per sida. Dessutom är en orginal B23ET turbo för liten för en 2.8L motor.
Kika på hur Renault löste det när dom turbomatade sin version av denna sexa.

Intresssant att veta hur du hade tänkt lösa det med styrsystem.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 januari 2005
Trådstartare
#3
jag kan inget, absolut inget, men du kanske vill hjälpa?!


10 287 Inlägg
14 januari 2005
#4
Då skulle jag rekommendera ett besök på:
http://www.turboperformanceclub.com/
På deras forum finns massor med info om trimning av Volvo.

Mvh
Göran
Moderator TPC

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RemixX Racing...
84 Inlägg
19 januari 2005
#5
Tro mig du vill inte turbokonvertera en b28, den kommer gå i typ en timme sen ger den upp pga dålig smörjning till kammarna...

för övrigt är turboagget från b23 (t03?) fullt dugligt till att montera på ena sidan av en b28... (blir ju bara halva motorvolymen du vet, alltså 1,4l...)

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!

10 287 Inlägg
19 januari 2005
#6
Kammarna har ingen aning om man helt plötsligt har turbomatat motorn.
Funkar smörjningen utan laddtryck så funkar den även med.
(Såvida man inte shuntar för mycket oljeflöde genom lagerhusen)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RemixX Racing...
84 Inlägg
21 januari 2005
#7
Höjd effekt + b28 = höjd värme = krasch!! B28:an är utan tvekan volvos sämsta motor...

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!

10 287 Inlägg
24 januari 2005
#8
Att det är "den sämsta motorn" kan jag nog hålla med om.

Dessutom att högre effektuttag genererar mera värme. Men det är nog så att man i samband med en seriös trimning anpassar oljekylningen efter detta så att smörjolja inte tillåts att bli för varm.

Hur löste Renault det på sina turbomatade 2.5L som så vitt jag vet höll riktigt bra.

Jag hade för mig att det var foder som var problemen framförallt med dessa motorer men om detta torde Janne "Gulan" Lundin veta det mesta.

B280E är dock en bättre motor med bla cylinderfordrena på stålchims vilket gör att problemet med sjunkande cylinderfoder som man hade på B28 är borta. MYCKET viktig förbättring. Topparna är också förändrade, kammarna likaså.


Mvh
Göran
Senast redigerat av Sharky (24 januari 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RemixX Racing...
84 Inlägg
30 januari 2005
#9
Måste hursomhelst utan tvekan vara lättare att använda en vanlig b23et... mer effekt från början, billigare, mindre jobb, samt att det förmodligen blir lättare att få skiten att hålla...

Nåt som däremot vore jääligt ballt vore att turbokonvertera en b30e, har länge funderat på detta, borde gå att plocka ut en hel del effekt ur denna lösning...

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 februari 2005
Trådstartare
#10
så jag ska vänta tills jag har råd med en 960 då? hehe, mmm, kanske d...


10 287 Inlägg
15 februari 2005
#11
Volvo 960??
Vart kom B6304 in i diskussionen..?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RemixX Racing...
84 Inlägg
15 februari 2005
#12
Ingen aning, jag syftade på 164:ans motor med insprutning; b30e..
Dock är ju 960:ins sexa också relativt skottsäker, har jag hört iaf..

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!

Biltokig
310 Inlägg
18 februari 2005
#13
ja som du skriver att du kan ingenting då rekomenderar jag att du inte bygger om en 6:a till tic iallafall gör istället så att du köper en färdig turbobil och jag hoppas att du inte tänket turbokonventera en 960 visligen finns det folk som gjort det men.

jag läste om en dansk.....eller var han nosk ja skit i det iallafall ha lämnade in sin 960 motor till en redig trimm firma och det är nog det enda o göra om man inte e REDIGT duktig på bilar men det kostade ca 70-120 000 så vill man vara fin så.....


men du ska få ett litet tips av mig om du vill turbokonventera något så ska du köpa dig en vovlo 360 gl/glt insprutare o häv dit en turbo o grenrör sen e det bara o åka... nästan lite små plock är det också men inget svårt.

Harè bra

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 februari 2005
Trådstartare
#14
oki, men man vill ju åka snyggt också, 360 är ju inte mycket för världen... wink det kommer nog aldrig bli någe, men jag va intresserad om det gick...


RemixX Racing...
84 Inlägg
23 februari 2005
#15

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!

Skåning
739 Inlägg
1 maj 2006
#16
Hur kan man trimma en b28e?
Finns det t.ex. andra kamaxlar till den?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök