3809
Sök

Jag gör ett projekt arbete iskolan där jag skall e85 konvertera och optimera en Honda MT50 (2-takt)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar om det finns någon som sitter inne på lite information angående E85 konvertering, gärna där det handlar om just 2takt.

Vad som behövs modifieras samt köpas nytt, vad jag har förstått så måste man höja kompressionen samt blanda e85'en med annan olja (rapsolja?) Vad kan man mer tänkas behöva göra, någon som gjort detta tidigare?

Gärna länkar till sidor med bra information.

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (7 oktober 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

355 Inlägg
7 oktober 2008
#2
ge den mkt mer soppa ..

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#3
anderssonboy skrev:
ge den mkt mer soppa ..

Att man behöver större munstycken eller om det går att modifiera de gammla, det har jag förstått, något mer alla tips och tricks är välkommna.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

KHRacing
7 oktober 2008
#4
Tror att Torpis håller med mig när jag säger att E85 & tvåtaktsolja inte samarbetar så bra.

294 Inlägg
7 oktober 2008
#5
Öka diametern på hålet i munstycket.

om du vill så kan du höja kompressionen.
Du kan ha riktigt hög komp med etanol så plana så mycket det går utan att tändstiftet tar i.


Flödet genom ett cylindriskt lopp ökar i kvadrat, så om du skall öka flödet 30% så skall loppet bara borras 10-15% större.... prova dig fram.

när det gäller olja så kan du köra på syntetisk 2takts olja eller recin olja.
Senast redigerat av unpatterned (7 oktober 2008)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

27 Inlägg
7 oktober 2008
#6
unpatterned skrev:
Öka diametern på hålet i munstycket.

om du vill så kan du höja kompressionen.


Flödet genom ett cylindriskt lopp ökar i kvadrat, så om du skall öka flödet 30% så skall loppet bara borras 10-15% större.... prova dig fram.

när det gäller olja så kan du köra på syntetisk 2takts olja eller recin olja.

Fungerar den oljan verkligen med e85? har hört att man måste ha en vegetabilisk olja

294 Inlägg
7 oktober 2008
#7
rt1000 skrev:
unpatterned skrev:
Öka diametern på hålet i munstycket.

om du vill så kan du höja kompressionen.


Flödet genom ett cylindriskt lopp ökar i kvadrat, så om du skall öka flödet 30% så skall loppet bara borras 10-15% större.... prova dig fram.

när det gäller olja så kan du köra på syntetisk 2takts olja eller recin olja.

Fungerar den oljan verkligen med e85? har hört att man måste ha en vegetabilisk olja

Fungerar fint, då han ändå inte skall bland i mer än 2% är det ingen fara,
men just SYNTETISK olja går, märk nu att nästan alla 2takts oljor är mineral baserad olja.

provade att blanda 2takts olja i etanol en gång, och upp till 8-10% gick det bra, sen skiktade sig oljan från bränslet, så 2 % är ingen fara... men jag hade ändå kört på recin olja, dels för lukten skull big_smile
plus att den inte är direkt dyrare.
recin olja kan köpas på random rc hobby handlare.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 oktober 2008
#8
Som nämts så är E85 en alkohol, men den innehåller även bensin.  Spontant så hade jag testad med aerosynth eller aerosave från hobbyaffärn.

montera bredbandslambda för att kunna justera bränslet rätt, samt kör motorn i en bromsad chassidynamometer för att mappa tändläget rätt.

att E85konvertera en motor utan att mäta lambda samt mappa tändning skulle jag aldrig ge annat än IG.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Skoda mekaniker
57 Inlägg
7 oktober 2008
#9
Finns att köpa ekologisk tvåtaktsolja som blandas med e85.
Sen så måste du tänkta på att lägga allt i t-röd eller liknande i typ ett dygn eller något för att inte det bara ska bli smet av bensin och e85 vätskan.

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 oktober 2008
#10
Kingsfarm skrev:
Sen så måste du tänkta på att lägga allt i t-röd eller liknande i typ ett dygn eller något för att inte det bara ska bli smet av bensin och e85 vätskan.

Vad menas med allt?  och varför?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mästare
2 947 Inlägg
7 oktober 2008
#11
Optimera? Ska du trimma motorn också då eller?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)


Sök