3577
Sök

köpråd volvo s70, 2,5 t lr 2,5 tdi??

57 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#1
tja, har tänkt mig att köpa en volvo s70 problemet är att jag inte kan välja om jag vill ha diesel lr 2,5 turbo bensin, diesel är ju bra för dom går ju billigt men dom fleste dieslar har ju gått över 28 tusen mil å så har du ju skatten på massa tusen per år, hur mkt måste man köra för att det ska löna sig med diesel? och hur länge håller en diesel? tacksam för svar

369 Inlägg
10 oktober 2008
#2
borka_grabben skrev:
hur mkt måste man köra för att det ska löna sig med diesel?

Ge mig soppaförbrukning på båda två samt skatt på båda så kan jag räkna ut hur mycket du måste köra för att tjäna på diesel.

MVH


57 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#3
skatten på en s70 diesel ligger på ca 6000 å på en bensinare är det 2000, bensin förbrukning på dieseln är 0,65 å på bensin 0,95 ca

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 oktober 2008
#4
Dieseln är baserad på en Audi-maskin i grunden. Är över lag en bra motor, men har sina brister som alla, men en 40-45k mil bör du få ut ur den utan problem.

ekonomiskt är dieseln egentligen det dyraste alternativet om du inte väljer att åka på fuldiesel (eldningsolja) eller något annat tokbilligt du pumpat ur nåns villa tank....

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

369 Inlägg
12 oktober 2008
#5
borka_grabben skrev:
skatten på en s70 diesel ligger på ca 6000 å på en bensinare är det 2000, bensin förbrukning på dieseln är 0,65 å på bensin 0,95 ca

Räknat på 12.5 per liter på bensin och 13.5 på diesel så får jag ut det till att du måste köra minst 1290 mil per år för att börja tjäna på att ha dieselvolvon smile

Men du måste även jämföra försäkringen för att få mer exakt jämförelse, samt att det lär ju inte vara helt 100% på förbrukningen heller.

Men om du räknar grovt så om du kör 1500 mil per år så borde du tjäna på dieselbilen big_smile


57 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#6
tack för kalkyleringen smile har kört nästan 3000 mil med min 945a å den har jag inte haft ett år ens tongue

57 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#7
zovix skrev:
Dieseln är baserad på en Audi-maskin i grunden. Är över lag en bra motor, men har sina brister som alla, men en 40-45k mil bör du få ut ur den utan problem.

ekonomiskt är dieseln egentligen det dyraste alternativet om du inte väljer att åka på fuldiesel (eldningsolja) eller något annat tokbilligt du pumpat ur nåns villa tank....

/Magnus

okej, ja fuldiesel finns et väl å få tag på men går en sån motor på sånt då?

482 Inlägg
12 oktober 2008
#8
har ägt en 2,5t kan säga att om man kör som en gubbe kan man få ner den i 0,65 men kör man som folk så drog min 1,1-1,2

just real power
no turbo shit

57 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#9
okaj  ja om man har nära 200 hk så vill man ju gasa

1 079 Inlägg
12 oktober 2008
#10
borka_grabben skrev:
okaj  ja om man har nära 200 hk så vill man ju gasa

Man vill ju gasa oavsett om man har 100 eller 1000? big_smile

529 Inlägg
12 oktober 2008
#11
Jag röstar på en TDi (min är till salu) wink
Senast redigerat av JimpeBoy (12 oktober 2008)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

482 Inlägg
12 oktober 2008
#12
borka_grabben skrev:
okaj  ja om man har nära 200 hk så vill man ju gasa

hehe jo det är sant, men det lutar åt tdi:n ? finns ju bio diesel går att köpa för 9 kr litern men är i kubik du köper det tongue

just real power
no turbo shit


Sök