3358
Sök

T-kors 940

29 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej jag tänkte kolla om någon vet om det tar skada på motorn eller turbon
om man använder sig av T-kors. Motorn är i övrigt orginal så det var därför jag undrar detta smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 oktober 2008
#2
0skarsson skrev:
Hej jag tänkte kolla om någon vet om det tar skada på motorn eller turbon
om man använder sig av T-kors. Motorn är i övrigt orginal så det var därför jag undrar detta smile

det gör den inte så länge du laddar innom rimliga gränser, men skaffa ett chip och en laddtrycksmätare innan du börjar mixtra med laddet. och ladda inte över 1 bar med orginal turbo

Jonas

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
15 oktober 2008
#3
jag hade det på min 940 ltt.. det gick packningar etc.. fast laddade nog lite högt

Förjaevle Brao
555 Inlägg
15 oktober 2008
#4
tja, jag har t-kors i min 940i;) funkar hur bra som helst..men som sagt håll koll på laddet å skaffa lamda-mätare..wink


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
15 oktober 2008
#5
laddade 1.8bar i min gamla 760 turbo å då krökte de stakar å insugspackningen gick så ladda inte för mkt å vid minsta spikning så sänker du laddtrycket..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

29 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#6
GurraG skrev:
jag hade det på min 940 ltt.. det gick packningar etc.. fast laddade nog lite högt

ah okej ah jag vet ju inte riktigt hur mycket min laddar nu med bara T-kors men det ska jag ta reda på eftersom jag har en laddtrycksmätare liggandes smile


29 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#7
Karlsson_1988 skrev:
laddade 1.8bar i min gamla 760 turbo å då krökte de stakar å insugspackningen gick så ladda inte för mkt å vid minsta spikning så sänker du laddtrycket..

haha ah 1.8 bar är lite väl mycket för orginalstakar vad jag vet tongue


29 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#8
Performance_ skrev:
tja, jag har t-kors i min 940i;) funkar hur bra som helst..men som sagt håll koll på laddet å skaffa lamda-mätare..wink

japp jag ska försöka sätta in min laddtrycksmätare som jag har liggandes smile så får jag se hur mycket den laddar


Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 oktober 2008
#9
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Jonas

29 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#10
Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

labba och sånt lite mer än T-kors hade jag inte tänkt mig just nu det är i framtiden isf men då kommer jag skaffa mig chip smile


Jajjemen!
1 512 Inlägg
15 oktober 2008
#11
Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-




Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

29 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#12
Manne skrev:
Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-




Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

okej ah det låter inte så farligt smile ah lite framtidsplaner har jag allt, någon stans får man ju börja


från bun!
89 Inlägg
16 oktober 2008
#13
varför ens sätta i ett t-kors, när du har en laddstång att justera laddet med? (lr har inte ltt en så?!) höja ladd utan chipp går fint, men risk för spikningar över 0.8 bar

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

127 Inlägg
16 oktober 2008
#14
0skarsson skrev:
Manne skrev:
Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-




Volvo__Mannen skrev:
men ska du labba med laddet, rekomenderar jag chip om du inte har de, de sitter ju en laddtrycksspärr i chipet, och chipet gör även att de blir en bättre blandning när du kommer upp i ladd

Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

okej ah det låter inte så farligt smile ah lite framtidsplaner har jag allt, någon stans får man ju börja

jag har inget kipp på min och den laddar starx över 1bar..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 oktober 2008
#15
Naddut skrev:
0skarsson skrev:
Manne skrev:
Du kan utan problem höja till 0.6 utan chip.
Är ju inget som skiljer mot fulltryckaren förutom trycklockan.

Å sen ett chip är inte så dyrt.. Jag köpte ett vikingchip till min ltt. 1500:-





Laddtrycksspärr i chipet? ..åfan roll

okej ah det låter inte så farligt smile ah lite framtidsplaner har jag allt, någon stans får man ju börja

jag har inget kipp på min och den laddar starx över 1bar..

på 740 sitter inte spärren i chippet. det är på LH 2.4 de sitter i chippet

Jonas

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
16 oktober 2008
#16
740 har ju med LH 2,4 wink Iallafall 1988b och senare, tidiga 88:or och äldre årsmodeller har LH 2,2.

Att ladda 1 bar utan chip skulle jag inte gjort, iallafall om man vill att motorn ska hålla. Lär spika sönder utan chip, bli inte förvånad om du får ett hål i en kolvtopp eller något liknande.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 oktober 2008
#17
Marcus_89 skrev:
740 har ju med LH 2,4 wink Iallafall 1988b och senare, tidiga 88:or och äldre årsmodeller har LH 2,2.

Att ladda 1 bar utan chip skulle jag inte gjort, iallafall om man vill att motorn ska hålla. Lär spika sönder utan chip, bli inte förvånad om du får ett hål i en kolvtopp eller något liknande.

nja, turbo har väl inte LH 2.4 förrens 1990 om jag inte minns fel

Jonas

29 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#18
RaLsO skrev:
varför ens sätta i ett t-kors, när du har en laddstång att justera laddet med? (lr har inte ltt en så?!) höja ladd utan chipp går fint, men risk för spikningar över 0.8 bar

nja ltt har inte ställbar wg om jag inte minns fel :S



Sök