3918
Sök

Frågor angående Hertz HX300, lådkonstruktion, konstruktionsspec och dämpning

33 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
Afton,

För att inte skämma ut mig försökte jag läsa mig till nedanstående, men lyckades inte på något sätt. Jag är som ni förstår helt förlorad i ämnet.

Jag har bl.a. skaffat mig en Hertz HX300 (spec http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_hx300.pdf) inför mitt påhitt och undrar om någon kan rekommendera en beprövad lådkonstruktion? Jag har hittat följande och undrar hur de olika Hz-talen karakteriserar ljudet? Om det gör någon skillnad byggs det i en Audi A3.

Rekommenderad sluten baslåda:

17,08 Liter + bas
Fc: Ca 57 Hz

26,3 Liter + bas
Fc: Ca 50 Hz

Rekommenderad portad baslåda:

21,95 Liter med 1st 4" port/rör med totala längden på 21cm
Fb: Ca 44Hz

34,88 Liter med 1st 4" port/rör med totala längden på 22cm
Fb: Ca 40Hz

----

Jag är såklart sugen påatt vända basen med magneten utåt. Påverkar detta ljudet negativt?

----

Hur riktar jag eventuell reflex och bas för bästa ljud?

----

Har försökt hitta bilder på hur man i olika byggen har valt att dämpa dörrsidor utan att ha någon framgång. Tittar man på bilder från Dynamat verkar det klä den inre plåtsidan av dörrsidan medans jag sett de som klibbat den yttre plåten full av butyl. Hur gör man "rätt"?

Tack på förhand!

Vänligen
Andreas
Senast redigerat av d1ce (26 september 2008)


6 851 Inlägg
26 september 2008
#2
Vad är målet med basvalet? ska du lira finlir eller ska det vara höga dB som gäller?
Att vända basen med magneten utåt påverkar inte ljudet så mycke i sluten låda.
I en portad låda så får du någon hz djupare avstämning då lådan blir någon/några liter större,typ.


33 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#3
TT-Avant skrev:
Vad är målet med basvalet?

Målet är att slippa irritera mig på skitljudet som bilen levererar idag när jag dricker morgonkaffet påväg till jobbet smile Resterande högtalare är Dls så jag antar att det är finlir snarare än disco.

Inget är tillverkat ännu så lådkonstruktionen styrs helt utifrån ljudförutsättningarna.


6 851 Inlägg
26 september 2008
#4
Jag hade kört på en sluten låda..helt klart. Har ju själv Hertz bas i bilen (den äldre varienten av HX serien)
Den kör jag sluten låda och den funkar till allt. Bygger du den till den större volymen, så kan du själv testa dej fram till vad som funkar för dej. Vill du ha mera djup i basen så i med mera dämpull, vill du inte att den går så djupt, släng då i några träklossar och testa dej fram.


33 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#5
TT-Avant skrev:
Jag hade kört på en sluten låda..helt klart. Har ju själv Hertz bas i bilen (den äldre varienten av HX serien)
Den kör jag sluten låda och den funkar till allt. Bygger du den till den större volymen, så kan du själv testa dej fram till vad som funkar för dej. Vill du ha mera djup i basen så i med mera dämpull, vill du inte att den går så djupt, släng då i några träklossar och testa dej fram.

Tackar för det!

Och: "Har försökt hitta bilder på hur man i olika byggen har valt att dämpa dörrsidor utan att ha någon framgång. Tittar man på bilder från Dynamat verkar det klä den inre plåtsidan av dörrsidan medans jag sett de som klibbat den yttre plåten full av butyl. Hur gör man "rätt"? "

Funderar på butyl i bakluckan och brl's M1 i sidorna fram och bak. Hur monterar jag för bästa resultat i dörrarna?


6 851 Inlägg
27 september 2008
#6
Dämpa först där själva elementet sitter. Sitter det i dörrsidan så dämpar du den, sitter den i plåten så dämpar du den. Börja med det så kan du ta resterande senare.


33 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#7
TT-Avant skrev:
Dämpa först där själva elementet sitter. Sitter det i dörrsidan så dämpar du den, sitter den i plåten så dämpar du den. Börja med det så kan du ta resterande senare.

Tack igen!


33 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#8
I dörrarna på A3'an sitter det ett "membran", lika stort som dörrsidan, gjort av skumplast. Vad fyller denna för funktion, bör man montera tillbaka detta trotts att man dämpar med andra mattor? Tips?



Sök