4452
Sök

Mini med volvo motor.

23 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#1
Jag är nybörjare inom bil världen och för några dagar sen fick jag en idé om att sätta en volvomotor bak i en hund koja big_smile Men det var några saker som jag inte kunde reda ut.

Ifall jag tar hela drivpaketet från en framhjulsdriven volvo och sätter bak i hundkojan så kommer ju växelspaken gå åt fel håll, hur ska man göra för att få den åt "rätt håll" smile


699 Inlägg
18 oktober 2008
#2
Känns som att det är det minsta problemet du! tongue

Bilgalen elektriker :)

Eliminator
1 441 Inlägg
18 oktober 2008
#3
DEt låter väl som det minsta problemet med den ombyggnaden.

Volvo: Fram,,,Vxllåda <------>spak /ettan framåt
Mini: Fram,,,Spak-<---->Växellåda /ettan framåt.

Finns betydligt svårare ekvationer med den id'en.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

RMR-Crew
478 Inlägg
18 oktober 2008
#4
Haha, du kommer kunna köra bakhjul med den lätta jävla bilen med tanke på att du har motorn bak. ;D

23 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#5
jaa lätt skulle det nog inte bli wink men jag lekte med tanken och det var just det här problemet som jag fastnade på tongue kan du utveckla svaret lie mer Sokrates jag fatta inte riktigt vad du menade med det du skrev smile är som sagt ganska ny inom det här så jag kanske ställer dumma gråger ;D


872 Inlägg
18 oktober 2008
#6
Jazer skrev:
jaa lätt skulle det nog inte bli wink men jag lekte med tanken och det var just det här problemet som jag fastnade på tongue kan du utveckla svaret lie mer Sokrates jag fatta inte riktigt vad du menade med det du skrev smile är som sagt ganska ny inom det här så jag kanske ställer dumma gråger ;D

varför just en volvo motor? vilken volvo motor? å till frågan jag undrar mest över om du nu e ny innom detta, hur har du tänkt gå till väga? har du byggt något innan? käns lite som vatten över huvudet

If its too loud you are too old!

23 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#7
jaa, varför en volvo motor, jo jag tror att det finns störst utbud av dem men jag vet inte, rätta mig om jag har fel wink jag funderarde på en typ T5. Ifall jag skulle försöka ge mig på att bygga något sånt här projekt så skulle jag ta hjälp av personer med erfarenhet som jag känner, jag skulle alltså ionte försöka att göra det på helt egen hand, så mycket har jag förstått att jag aldrig skulle klara av något sånt här på egen hand wink men innan jag börjar att planera ett eventuelt projekt så skulle jag vilja reda ut de frågor som jag inte förstår big_smile


dARKiE
5 031 Inlägg
18 oktober 2008
#8
Bjud hem dina vänner och fråga ut dem, du lär ju få mer vettiga svar då ialf big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

288 Inlägg
18 oktober 2008
#9
Antar att besikta bilen är inte intressant. För det kommer inte att gå än hur du gör.(inte via sfro heller)

Vill påstå att du måste ta med hela franvagsbalken från en volvo, med drivaxlar o hjulupphängning, så fundera inte på växlingen just nu, det är den lättare biten.

Gillar såna byggen, men det ska vara besiktningsbart, annars  så finns det väldigt lite vägar att köra den på.
Senast redigerat av BiggerDigger (18 oktober 2008)

5 089 Inlägg
18 oktober 2008
#10
Är väll inte svårt att vänja sig med att ettan är nedåt och tvåan uppåt?tongue

Men dte är ju "bara" att ta hela subframen från en 850 och bulta på bak wink
Senast redigerat av FLindgren (18 oktober 2008)

\Lindgren

613 Inlägg
18 oktober 2008
#11
Kör på!
Skulle va härligt att höra en rytande 5a i en liten koja tongue


872 Inlägg
18 oktober 2008
#12
hehe oki. säg te när du börgar bygga för det blir något man fölger

If its too loud you are too old!

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 oktober 2008
#13
Det är en kille här nere som bygger ner en T5a i en Caddy. Tar hela subframen och sätter på flaket. big_smile

Så det är väl inte omöjligt. smile
Senast redigerat av TurbOla (18 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KHRacing
18 oktober 2008
#14
BiggerDigger skrev:
Antar att besikta bilen är inte intressant. För det kommer inte att gå än hur du gör.(inte via sfro heller)
Vill påstå att du måste ta med hela franvagsbalken från en volvo, med drivaxlar o hjulupphängning, så fundera inte på växlingen just nu, det är den lättare biten.

Gillar såna byggen, men det ska vara besiktningsbart, annars  så finns det väldigt lite vägar att köra den på.

INTE ?... Går troligen både som OMBYGGT & AMATÖRBYGGT FORDON :-)

Med lem
1 127 Inlägg
18 oktober 2008
#15
KHRacing skrev:
BiggerDigger skrev:
Antar att besikta bilen är inte intressant. För det kommer inte att gå än hur du gör.(inte via sfro heller)
Vill påstå att du måste ta med hela franvagsbalken från en volvo, med drivaxlar o hjulupphängning, så fundera inte på växlingen just nu, det är den lättare biten.

Gillar såna byggen, men det ska vara besiktningsbart, annars  så finns det väldigt lite vägar att köra den på.

INTE ?... Går troligen både som OMBYGGT & AMATÖRBYGGT FORDON :-)

Knappast..

Gränsen SFRO har är 15kw per 100 kilo för ombyggda fordon. Tror det är lika för amatörbyggt fordon med. Vad väger en orörd mini, knappt 700 kilo? Så väger bilen 1 000 kilo så får man ha en motor med max 204hk. En T5 har ju ytterligare lite till. Så det kan bli lite svårt.. tongue

Hojmotor passar bättre i en Mini, räcker gott och väl i en så lätt bil.
Senast redigerat av H3dlund (18 oktober 2008)



Sök