3867
Sök

Seriekopplade slutsteg ( behövs extra batteri?)

Arg Snickare
875 Inlägg
9 oktober 2008
#21
Streethawk skrev:
Med bilen igång samt stereon så gick strömmen vid batteriet ned till 12.4 som minst (var då ganska hög volym)

Edit : har dock ingen som helst lust att mäta vid generatorn igen då jag redan fastnat med jackan 1 gång och ser det som en varning.

ta av dig jackan och t-shirten. stå i bar överkropp:D

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#22
volvo_r-optik skrev:
Streethawk skrev:
Med bilen igång samt stereon så gick strömmen vid batteriet ned till 12.4 som minst (var då ganska hög volym)

Edit : har dock ingen som helst lust att mäta vid generatorn igen då jag redan fastnat med jackan 1 gång och ser det som en varning.

ta av dig jackan och t-shirten. stå i bar överkropp:D

Mjaa.. inte direkt va? regnar och är kallt här:O kan ju inte ge ölmagen en förkylning.
Senast redigerat av Streethawk (9 oktober 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 785 Inlägg
9 oktober 2008
#23
Streethawk skrev:
Jag har seriekopplat mina slutsteg ( ena dls ca12 andra Nicama super pro som har några år på nacken) och just nu är kärnan i systemet ett batteri på 480A. bilen igång laddar 13v men när jag hade bilen igång och spelade ganska hårt så drog det en hel del ström, nästan så att stereon slocknade.  bilen är en ford escort xr3i -87 med 3x12" proson rsw-12 (kopplade till dls steget 1.33ohm) och 2 st 6*9er (kopplade till mac audio steget) Men tror ni jag kommer behöva ett extra batteri eller koppla in en kondensator?

Du har inte seriekopplat dina slutsteg, möjligtvis på lågnivå sidan

Vad det gäller energi som får du inte ut något av att skaffa en kondensator i ett system där du har brist på energi.

Vad du behöver är ett nytt friskt batteri i stil med "Tudor maxxima 900 eller Optima gul"

En översyn på laddningen stoppa i en generator på minst 90ampere Escortens ligger på 55ampere om jag minns rätt

Grova kablar hela vägen runt från Jord, generator, batteri, steg och tillbaka till Jord.

Kondensatorn tycker jag är att kasta pengarna i sjön men som avlutning när du har ett system som är uppgraderat kan du möjligtvis höra en liten skillnad i basåtergivningen men effektmässigt vinner du ingenting, tvärt om
Senast redigerat av dbjanoz (9 oktober 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
9 oktober 2008
#24
Streethawk skrev:
Generatorn laddar 14.05v och 0.1v är inte stor förlust så det kan man leva med.

Det är klart godkänt, inga förluster där. Det skadar iof inte med några tiondelar högre spänning, men som sagt är det godkänt ur spänningsfallssynpunkt.

Streethawk skrev:
(var lite för oförsiktig med remmarna och jackan fastnade och gick sönder sad)

Ajdå, hemskt ledsen. sad Du hade iaf tur som inte fastnade med armarna eller fingrarna.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#25
Jo tycker detsamma. Det var en fin jacka.. men men, vid hög volym samt bilen igång (med halvljus)  så är det 11.76v vid slutsteget för 6'9orna och 11.56 vid slutsteget för basarna. Vilket inte är bra alls. tror ni en kondning kan lösa detta?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 785 Inlägg
9 oktober 2008
#26
Streethawk skrev:
Jo tycker detsamma. Det var en fin jacka.. men men, vid hög volym samt bilen igång (med halvljus)  så är det 11.76v vid slutsteget för 6'9orna och 11.56 vid slutsteget för basarna. Vilket inte är bra alls. tror ni en kondning kan lösa detta?

Du har alldeles för högt spänningsfall, du bör inte ha under 13.8volt vid stegen. Vilken storlek har du på strömkabeln och hur många ampere är stegen säkrade till?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
9 oktober 2008
#27
Ifall strömförbrukningen är högre än vad generatorn orkar ladda, då hjälper inte en kondensator eftersom den bara kan ge ut den spänning som generatorn laddar (dvs låg spänning).

Har du även mätt spänningen på stegen när motorn har tex 2000 varv och du spelar högt?

Du skrev i tidigare inlägg att spänningen på batteriet sjönk till 12,4V och vid steget var det 11,76V. Då har du runt 0,7V spänningsfall mellan batteri och slutsteg, lite för mycket tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (9 oktober 2008)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Ifall strömförbrukningen är högre än vad generatorn orkar ladda, då hjälper inte en kondensator eftersom den bara kan ge ut den spänning som generatorn laddar (dvs låg spänning).

Har du även mätt spänningen på stegen när motorn har tex 2000 varv och du spelar högt?

Du skrev i tidigare inlägg att spänningen på batteriet sjönk till 12,4V och vid steget var det 11,76V. Då har du runt 0,7V spänningsfall mellan batteri och slutsteg, lite för mycket tycker jag.

Så jag behöver köpa mig en bättre generator? Finns det någon annan bil med en typ 90-100amp generator man kan ta ifrån eller så?  Har inte hunnit mäta spänningen vid 2000varv än då jag har gjort klar fronten till lackering men kan ta det imorgon.  0.7 låter ju inte mycket men det värkar spela en stor roll i det här sammanhanget. Om jag minns rätt så ska stegen ha 13v konstant?
Men vi får se imorgon  när jag har mätt vid 2000 varv.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
10 oktober 2008
#29
Ja, i såna här fall så spelar 0,7V spänningsfall roll faktiskt, det tycker jag. När allting fungerar som det ska så blir det bara mariginellt spänningsfall mellan batteri och generator.

Stegen måste inte ha 13V, de brukar tolerera 11,5-12V utan större problem. Men vid så pass låga spänningar så finns det inte speciellt stora mariginaler ifall det kommer en plötslig spänningsdip, bla därför är det bäst att försöka ha runt 14-14,4V. Många steg brukar vara gjorda för att arbeta som bäst vid dessa spänningar.

Om spänningen inte blir högre fastän du har 2000 varv så betyder det mest troligt att generatorn helt enkelt inte orkar ge den ström som anläggningen drar vid hög volym. Ett bättre originalbatteri eller extra batteri kommer att ge stabilare spänning, men spänningen kommer ändå att sjunka när anläggningen drar mycket ström.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#30
Okej. Men om vi säger att jag sätter i ett 100 amp's generator istället för originalet (55-75amp) då borde den alltså kunna klara av att driva allting på 14v  ett längre tag med motorn igång med hög volym?

För jag vill att man ska kunna spela åtminstone en hel dag ut utan att behöva ha batteriet på laddning under tiden. För som det är just nu så suger stereon och basarna ur all ström ur batteriet på en pisskvart även om bilen är igång ( och då har jag bara 2 steg/3x12" och 2 st 6'9or ikopplade och ska i med 2 högtalare till)
Senast redigerat av Streethawk (10 juni 2009)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

24 Inlägg
11 oktober 2008
#31
jag skulle säga att du ska köpa en kondning och sen ett optima batteri så det håller för att spela lite. biltema batterier är slut på två sekunder:P


16 197 Inlägg
11 oktober 2008
#32
Korf skrev:
jag skulle säga att du ska köpa en kondning och sen ett optima batteri så det håller för att spela lite. biltema batterier är slut på två sekunder:P

ja kan tala om för dig att biltemas "dyra" batterier e riktigt bra smile 



å en konding hjälper INTE ETT SKIT om man vill spela länge.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
11 oktober 2008
#33
Ett spänningsfall på 0,7V mellan batteri och slutsteg är alldeles för mycket!! Du har antagligen för klena kablar eller oxiderade kontakter. Oxid = motstånd = spänningsfall = förluster.

Att generatorn inte verkar ge tillräckligt med ström är uppenbart. Den är helt enkelt för klen.
Generatorn är konstruerad för att ge laddspänning när motorn går och den laddspänningen skall även driva bilens lagstadgade tillbehör och eventuell extrautrustning.

Bilens halvljus drar 55 + 55 + 5 + 5W =120W => 120/12 = 10A (P=U x I, I(A) = P(W)/U(V) )
Till det har du tändningen som ligger på ca 10A
Bränsleinsprutning om du har det på ca 15 - 20A
Fläkt ca 6A

Totalt: 10 + 10 + 20(15) + 6 =46(41)A

Då har du om du har en 55A generator:
55A - 46A = 9A kvar för att ladda batteriet.

9A i ren laddström till batteriet räcker i normalfallet alldeles utmärkt, men vid bilstereobygge så är det för lite.

Det som händer då är att batteriet går in och försöker hjälpa upp spänningen. Detta gör att batteriet laddas ur trots att motorn går och spänningen sjunker tills man når en jämnvikt mellan batteri generator och förbrukarna. (När spänningen sjunker drar förbrukarna mindre ström... effekten minskar)

Ett extra batteri lagar lite av symptomen, men det bästa vore en kraftigare generator.

En kondensator hjälper till att hålla upp spänningen, men den klarar bara av att ge det som den matas med... Dvs. vad generatorn och batteriet klarar av att leverera...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#34
Okej, men ska in till skroten snart och leta efter en 100 amperes generator och får antagligen efter det åka och köpa ett nytt batteri såvida jag inte kan använda mitt Global kraft serie med 75ah 540a(en) batteri.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#35
Vid 2000 varv var det 11.93-12.34v som det hoppade imellan på stegen.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
11 oktober 2008
#36
Okej, då kan man nog definitivt säga att din generator inte klarar av att försörja anläggningen vid hög volym. Sedan är det som sagt för mycket spänningsfall mellan batteri och slutsteg, den saken måste också fixas till. smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#37
Humm kom på att tänka på en sak här 10 dagar efter senaste inlägget.
Kan det vara pågrund av power connector'n som det blir 0,7 spänningsfall? med tanke på att den delas där upp till 2 mindre kablar genom 2 st 60 amp's säkringar. Kabeln från batteriet är på 35mm2 har jag för mig och är ca 4-5m lång.  efter power connector'n så går kablarna ut till kablar som är eller är större än 10mm2 (vet inte riktigt hur jag mäter dom därav inga exakta mått).
Har lyckats pula dit ett Global kraft serie med 75ah 540a(en) så batteriet är det inga problem med, men spännigsfall och generator är det som måste fixas. Har suttit och mätt på spänningen en hel del och har kommit fram till att det skiljer mellan 0.5-0,7v vid hög volym med bilen igång

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 oktober 2008
#38
Streethawk skrev:
Humm kom på att tänka på en sak här 10 dagar efter senaste inlägget.
Kan det vara pågrund av power connector'n som det blir 0,7 spänningsfall? med tanke på att den delas där upp till 2 mindre kablar genom 2 st 60 amp's säkringar. Kabeln från batteriet är på 35mm2 har jag för mig och är ca 4-5m lång.  efter power connector'n så går kablarna ut till kablar som är eller är större än 10mm2 (vet inte riktigt hur jag mäter dom därav inga exakta mått).
Har lyckats pula dit ett Global kraft serie med 75ah 540a(en) så batteriet är det inga problem med, men spännigsfall och generator är det som måste fixas. Har suttit och mätt på spänningen en hel del och har kommit fram till att det skiljer mellan 0.5-0,7v vid hög volym med bilen igång

Nah...förgreningen i sig skapar inte ett sådant spänningsfall.

Jag har tex 50mm2 hela vägen från generatorn och bak till stegen (via säkringshållare går det ner till 20mm2 till vardera steg) och jag har ett spänningsfall den vägen på 0.02V.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#39
Okej, ja men då var ju den teorin spräckt. Får mäta mellan batteri och koppling och från kopplingen till slutstegen senare idag.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök