2895
Sök

Glasfiberbygge - helt utan erfarehet..

Kocken
487 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
Tänkte bygga lådor i glasfiber till mina 12" men har aldrig arbetat med glasfiber, dock läst mycket om det. Så är det något att rekommendera att prova på?

Tänkte mig något liknande det här fast till bakluckan...
http://www.patrickshort.co.uk/bmw/post/DSCN7641.JPG

2 594 Inlägg
6 maj 2006
hej inte för att jag är nån expert men har alldrig hört att man bygger en hel baslåda av enbart glasfiber tror inte grasfiber skulle hålla trycket för en 12a men men
har alltid byggt av spån skivor tror nästan det blir bäst om man ska ha rätta basljudet

Kocken
487 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
ghost_boy83 skrev:
hej inte för att jag är nån expert men har alldrig hört att man bygger en hel baslåda av enbart glasfiber tror inte grasfiber skulle hålla trycket för en 12a men men
har alltid byggt av spån skivor tror nästan det blir bäst om man ska ha rätta basljudet

Det har väl att göra med antalet lager man lägger på...eller?

51 Inlägg
6 maj 2006
Hej vill inte kalla mig proffs på området men jag har plastat väldigt mycke och jag kan säga att en glasfiber konstruktion är minst tio gånger starkare än spånskiva eller liknande i samma tjocklek  plus att de blir oerhört stummt..
Just nu kör jag en Rockfordfosgate power 10" i en plastad låda man kan se den på mina bilder den är inte så snygg men de har ingen betydelse för hela lådan och slutstegs racket kommer täckas med en lackad glasfiber "kåpa"
Jag kan bara säga plasta på de blir mycke bättre än trä lådor eftersom de inte blir några tomrum bakom ( Man använder ju all plats på ett mycke bättre sätt ja ni förstår säkert hur jag menar )
Har ni några frågor angående plastning så hör av er på PM eller på MSN så löser vi de inga problem..
Mvh Christian....

4 554 Inlägg
6 maj 2006
plasten är stark.. de e bara å köra

1 417 Inlägg
6 maj 2006
Se till att lägga några lager, så det blir stumt. 3 lager till exempel kommer nog flexa lite om man spelar högt.

Kocken
487 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
Så det är något en vanlig svensson kan klara av bara man lägger ner lite ork på det för att få det snyggt?

2 594 Inlägg
6 maj 2006
Lupocrille skrev:
Hej vill inte kalla mig proffs på området men jag har plastat väldigt mycke och jag kan säga att en glasfiber konstruktion är minst tio gånger starkare än spånskiva eller liknande i samma tjocklek  plus att de blir oerhört stummt..
Just nu kör jag en Rockfordfosgate power 10" i en plastad låda man kan se den på mina bilder den är inte så snygg men de har ingen betydelse för hela lådan och slutstegs racket kommer täckas med en lackad glasfiber "kåpa"
Jag kan bara säga plasta på de blir mycke bättre än trä lådor eftersom de inte blir några tomrum bakom ( Man använder ju all plats på ett mycke bättre sätt ja ni förstår säkert hur jag menar )
Har ni några frågor angående plastning så hör av er på PM eller på MSN så löser vi de inga problem..
Mvh Christian....

jo det tror jag säkert men det går ju åt fruktansvärt mycket glasfiber för att komma upp i den tjockleken som en spån skiva eller? och då är det väll enklare att klä en låta en att bygga en egen av 100%glasfiber

Kocken
487 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
ghost_boy83 skrev:
Lupocrille skrev:
Mvh Christian....

jo det tror jag säkert men det går ju åt fruktansvärt mycket glasfiber för att komma upp i den tjockleken som en spån skiva eller? och då är det väll enklare att klä en låta en att bygga en egen av 100%glasfiber

Grejen är att den ska ju inte direkt vara kubisk...utan mer som bilden jag visade i början av tråden...mjukare, runda former som skulle vara väldigt svåra att få ut av spånskivor

51 Inlägg
6 maj 2006
jo men man kan säga att 4-5 lager räcker gått o väl de blir så starkt så de e något grymmt

1 417 Inlägg
6 maj 2006
Se till att staga upp bra bara, så du har bafflarna fast. Sen kan du spänna tyg (filt,tröja,lakan) ovanpå ett hönsnät, om du vill forma lite fritt. Kladda på lite polyster på det så du får en grund att börja med. Sen kan du lägga en 4-5 lager med glasfiber ovanpå. Se till att vara ute, eller ha snorbra ventilation. Det kommer lukta smile

4 554 Inlägg
6 maj 2006
jag har 6lager men mer skadar inte....

2 644 Inlägg
8 maj 2006
Hur ska man göra för att få de helt slätt sen ? (när man lackar syns ju varena liten sketen grej) E de glasfiber spackel sen finspackel som gäller eller ?

Mvh // Lindgren (också okunning inom de här området men vill kunna lite mer ska göra lite grejer om nåra dar)

Johan Lindgren

159 Inlägg
8 maj 2006
hur e det med volymer å¨t ex baslådorna??   de måste ju räknas med oxå..??  :S

1 417 Inlägg
8 maj 2006
Man börjar väl med att slipa bort alla fibrer som syns. Man kan säkert prova börja slipa med finare och finare papper där, sen kan man spackla och slipa och spackla och slipa etc etc smile Det är ju du som bestämmer vilken yta du vill ha.

1 417 Inlägg
9 maj 2006
finns en tråd på zatzy som är rätt bra, kommer inte ihåg var den finns hmm   Annars finns det väl några trådar här med där man pratat plastning.

Väktare
16 Inlägg
356 Inlägg
11 maj 2006
jag bygger min låda i hälften MDF och hälften glasfiber just nu. så som denna killen har gjort. han vissar hur han har gjort.

http://www.markusb.cjb.net/

Sök