3070
Sök

vridet hos motorn

blacken
29 augusti 2008
#61
torpis skrev:
Om du cyklar upp för en backe så kan du rulla ner igen, du kan ju rulla längre än från den plats du startade, men du kan ju inte rulla upp till toppen på samma backe igen, än mindre en 3ggr så hög backe.

Självklart går inte det, all friktion förhindrar det.

Men det finns underliga fenomen inom det mekaniska visavi fysiken, ta ånginjektorn te:x, den använder sig av pannans ångtryck för att skjuta in vatten i pannan. Och det skulle ju vara omöjligt, ända tills någon kom på hur..
Senast redigerat av blacken (29 augusti 2008)

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#62
Maxwells demon, Schrödingers katt....

/Göran

blacken skrev:
Och det skulle ju vara omöjligt, ända tills någon kom på hur..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#63
Jag kan gissa i allfall på runt 15000 rpm.

/Göran

bil_alskaren skrev:
Ok kan tänka mig att max effekten hos en f1 motor får man vid max varv (tror det är 19000 rpm) ungefär vid vilket varvtal får man ut max vridet då?

kan ingen svara på frågan?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

blacken
29 augusti 2008
#64
Sharky skrev:
Maxwells demon, Schrödingers katt....

/Göran

blacken skrev:
Och det skulle ju vara omöjligt, ända tills någon kom på hur..


Och "Ockhams rakniv"..

"Non est ponenda pluralitas sine necessitate."
Senast redigerat av blacken (29 augusti 2008)

110 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#65
Sharky skrev:
Jag kan gissa i allfall på runt 15000 rpm.

/Göran

bil_alskaren skrev:
Ok kan tänka mig att max effekten hos en f1 motor får man vid max varv (tror det är 19000 rpm) ungefär vid vilket varvtal får man ut max vridet då?

kan ingen svara på frågan?


tack för svaret

110 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#66
Man har aldrig max VE (motoreffektivitet) vid varvstopp. Man skulle nog teoretiskt kunna konstruera en sådan motor men den skulle bli okörbar eftersom det skulle komma ingenting..... .ingenting......allting...pang..varvstopp.

För att få en körbar motor behöver man ett register där man håller ett högt och jämnt vridmoment, dvs en ganska konstant effekttillväxt.

Dom motorkonstruktioner som favoriseras i vanliga personbilar med långa slag leder dessutom till motorer med vrid "långt nere" och avtagande med varv.

Anledningarna till denna konstruktion är bla för att spara plats och för att få ner emissioner. Racemotorer är byggda mera kvadradiskt vilket ger kortare register men bättre pumpegenskaper (bla).

/Göran

du säger att teoretiskt skulle man kunna konstruera en sådan motor men har man aldrig tillverkat en sådan motor och testat?

Civ.Ing.
70 Inlägg
3 november 2008
#67
bil_alskaren skrev:
Ok kan tänka mig att max effekten hos en f1 motor får man vid max varv (tror det är 19000 rpm) ungefär vid vilket varvtal får man ut max vridet då?

kan ingen svara på frågan?

Säger som min mor brukar säga när jag ställer en teknisk fråga: Det beror på.


Angående svänghjul så är det inte vikten på svänghjulet som avgör hur mycket energi det kan lagra, utan det är tröghetsmomentet som bestämmer detta.



Sök