2899
Sök

Missljud i framhögtalarna

BMW Nörd
21 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
hej det är så att det kommer ett tjutande ljud från framhögtalarna när ja sänker ljudet. och det kom efter ja drog en till lågnivakabel. är nästan säker på att allt är rätt draget för jag har jämfört med en kompis bil där allt funkar okej.

21 761 Inlägg
29 april 2006
Prova att ta bort den första lågnivåkabeln och kolla om störningen är kvar, sedan kan du byta plats på kablarna för att se om det stör.

BMW Nörd
21 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
har testat det men dte funkar inte. också testat dra om lågnivån så deninte ligger nära kabelstammen men det funkadeinte heller. vad är det för fel?

21 761 Inlägg
1 maj 2006
Har du provat andra lågnivåkablar?

781 Inlägg
1 maj 2006
tjuter de i högtalarna som är drivna på ett steg? eller är dom drivna på huvudenheten? är dom drivna på huvudenheten är det ju bara att kopla ut lågnivokablen och testa om de skricker ändå.. om de är drivna på steg så koppla bort lågnivokablen och prova att driva steget från en cd-spelare/mp3.spelare..

BMW Nörd
21 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du provat andra lågnivåkablar?

nää inte än men hitat ett par nya som aj ska testa.

BMW Nörd
21 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
tjuter de i högtalarna som är drivna på ett steg? eller är dom drivna på huvudenheten? är dom drivna på huvudenheten är det ju bara att kopla ut lågnivokablen och testa om de skricker ändå.. om de är drivna på steg så koppla bort lågnivokablen och prova att driva steget från en cd-spelare/mp3.spelare..

dom är driva på steget.l fattr inte va du menar med att driva steget fråncd/mp3 spelaren?
kan det bero på för liten pluskabel tillsteget?

21 761 Inlägg
10 maj 2006
Han menar att du ska koppla ur lågnivåkablarna och sedan koppla in en cd/mp3 spelare direkt på steget för att lyssna om tjutet försvinner. Om det försvinner så är det inte steget som det är fel på utan antingen lågnivåkablarna eller stereon.

BMW Nörd
21 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Han menar att du ska koppla ur lågnivåkablarna och sedan koppla in en cd/mp3 spelare direkt på steget för att lyssna om tjutet försvinner. Om det försvinner så är det inte steget som det är fel på utan antingen lågnivåkablarna eller stereon.

okej då undrar jag hur man ska koppla när man kopplar cd/mp3 spelaren direkt på steget?

1 210 Inlägg
11 maj 2006
Svartepan skrev:
Drönirettab skrev:

okej då undrar jag hur man ska koppla när man kopplar cd/mp3 spelaren direkt på steget?

Via högnivå.. om ditt steg har sådanna ingångar..  alltså cd högtalarutgångar in i steget..
vad har du för grejer??

billig kabel kan ge den effekten som du får... sad

99 Inlägg
12 maj 2006
Alltså, att koppla in steroen till steget via högnivå brukar ju oftast bara bli sämre.. Jag har provat detta vid ett antal tillfällen, och bara fått betydligt mer störningar och missljud som resultat...

Mitt råd är att du testar med ett störningsfilter, du skulle även kunna prova med en annan HU, och om det inte blir bättre, så är det ju bara lågnivå-kablarna som kan vara felet (kan säkert vara nåt annat oxå, men 99% chans äre iaf tongue )...

Förresten, vad är det för märke på din HU?

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

21 761 Inlägg
12 maj 2006
Ekis! skrev:
Svartepan skrev:
Drönirettab skrev:

Via högnivå.. om ditt steg har sådanna ingångar..  alltså cd högtalarutgångar in i steget..
vad har du för grejer??

Nej, det är inte högnivå som det handlar om.
Man kan köpa en kabel som har en 3,5mm stereo "japanpropp" i ena änden och 2 st RCA hannar i andra änden. Stereoproppen stoppas in i "line out" på cd/mp3 och RCA stoppas in i steget på samma ställe som de vanliga lågnivåkablarna brukar sitta. Man kopplar alltså in cd/mp3 istället för bilstereon helt enkelt.

BMW Nörd
21 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
tackar för alla svar. imorgon ska jag testa lite av de saker ni har sagt och hoppas det funkar.
kan kankse lägga upp nån bild imorgon såni får se om det är nåt som är fel kopplat.
MVH: Peter

1 634 Inlägg
13 maj 2006
Ekis! skrev:
Svartepan skrev:
Drönirettab skrev:

vad har du för grejer??

Stämmer inte riktigt med billig kabel. Jag bytte ut min billiga mds och halvbilliga gas kabel mot 2 par dls ultimate lågnivå och vips kom generator-störningar, självklart har de nog tyvärr hamnat lite för nära strömkablarna under slutstegtracket men hur som helst, har inte såå mycket att göra med kabelkvaliteten, utan mer med dragningen att göra.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök