3827
Sök

Bas problem!

81 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
tjena som sagt jag har ett problem med mina 2 12 tums basar! det är så att de kan inte slå ihop, det blir inte något tryck i bilen det blir bara missljud. Men så fort man har tagit bort 1 bas då går den andra hur bra som helst och de kvittar vilken du kopplar bort . jag köpte 2 nya slutsteg som orkar driva dem och jag har kopplat så det driver själva men samma problem kvarstår och jag har en kondensator men de hjälper inte ett dugg. någon som vet??

Bas Specification:
Storlek: 12"
Impedance: dual 4ohm
Power handling: 500W RMS/1000W Max
Revc: 2x2.8ohm
Fo: 24.5Hz
Magnet: 2x60oz
Djup: 25 cm

21 761 Inlägg
8 november 2008
Prova att byta plats på ena basens högtalarkablar, dvs plus och minus. Det är möjligt att basarna spelar i "motfas" med varandra.

81 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
vi kopplade in en kompis 12or å det gick fint men inte mina

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 november 2008
740in skrev:
vi kopplade in en kompis 12or å det gick fint men inte mina

Bra, men har du provat det som Drönirettab sa, att "fasvända" ena basen? Alltså byta plats på "+" & "-" kabeln till den, antingen vid steget till vid basen?  Låter dom helt klart som om att det är felet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
8 november 2008
Prova ändå att byta plats på kablarna, men det är som sagt bara på ena basen som detta ska göras.

När man har två basar som inte spelar bra ihop, men att det blir bättre när ena basen kopplas bort, då brukar felet vara att ena basen är kopplad i "fel fas".

Oj, du hann före.
Senast redigerat av Drönirettab (8 november 2008)

2 665 Inlägg
8 november 2008
Det låter som en klockren felkoppling som alla ovan säger så andra fasen på en bas. Dvs på en bas byter du plats på högtalarkablarna.
Kan även göras vid slutsteget.

Ett sätt att testa basarna och in kopplingen är att ta loss kablarna vid slutsteget och ta ett 1,5volts batteri och  "dutta" emot kablarna, då rör sig basen framåt om du har + på batteriet på + kabeln. Gå den ena bakåt trots + på + så är det felkopplat på basen eller ännu värre i basen(de kan ju ha kopplat fel på fabrikent). Spelar ingen roll var skifta bara plats så det ploppar åt rätt håll.

Lycka till

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

81 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Tack!! det va det som var felet!! tackar och bockar stort!!!

Sök