3742
Sök

Slutsteg underhålls el?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
tjo nu äre så att jag undrar om slutsteg drar el ändå fast man vrider av tändingen och powerlampan på slutsteget slocknar

dragit ur batterit 2 gånger denna vecka kan inte komma på¨nått annat förutom slutsteget
som är nån alpine av nått slag förmodligen rätt gammalt

21 761 Inlägg
9 november 2008
Låt allting vara avslaget, ta sedan loss stegets strömpluskabel och mät mellan kabeln och stegets plusingång ifall det drar någon ström. Använd en multimeter som är ställd i läge för strömmätning, lämpligt mätområde är 10/20A till att börja med.

35 Inlägg
9 november 2008
Om Power-lampan på slutsteget slocknar så ska slutsteget vara avstängt, ingen ström ska kunna gå igenom kretsarna i det.

Men om det är något fel på slutsteget kan det vara möjligt att det förbrukar ström fast Power-lampan inte lyser.

Tror det kan vara nått sånt i alle fall. Är det ett gammalt steg kan det ju vara möjligt att den kretsen som styr av- och påslag inte fungerar lika pålitligt som den gjorde när slutsteget var nytt.

5 650 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
aha ok tidigare ägare som kopplat in allt  haft bilen i cirka halv år och de började inte krongla föräns de va kallt när de drog ut första gången ladda jag dei 27 timmar tills laddarn påstog att batterit va klart sen stoppa man i de i bilen stog 1 dag sen dagen efter de gick den 20 mil sen dagen efter bilen användes va de dött igen

jag mistänker ju då slutsteget för att de är de enda som är kopplat till batterit så

21 761 Inlägg
9 november 2008
Ja, slutsteget verkar ju vara en trolig orsak. Testa att mäta eventuell tjuvström som jag beskrev, då får du svar på direkten ifall steget drar ström eller inte. Om steget inte drar ström, då kan det vara någonting annat som tjuvdrar eller så kan batteriet vara i dåligt skick.

Vet du hur gammalt batteriet är ungefär?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 november 2008
volvo_dude skrev:
aha ok tidigare ägare som kopplat in allt  haft bilen i cirka halv år och de började inte krongla föräns de va kallt när de drog ut första gången ladda jag dei 27 timmar tills laddarn påstog att batterit va klart sen stoppa man i de i bilen stog 1 dag sen dagen efter de gick den 20 mil sen dagen efter bilen användes va de dött igen

jag mistänker ju då slutsteget för att de är de enda som är kopplat till batterit så

Du säger att det inte började krångla förrän det var kallt....

Hur gammalt är batteriet? wink
Ett gammalt batteri drar gärna ur sig när det är kallt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 915 Inlägg
9 november 2008
Köp ett nytt batteri så funkar det bättre.

Är ett batteri dåligt så brukar det lägga av när kylan kommer.

Tror ditt slutsteg är felfritt, men batteriet är dåligt.
Endera köper du ett nytt batteri, eller så åker du till en verkstad som har batteritestareoch kan testa ditt batteri och se vilket skick det är i.

volvo_dude skrev:
de började inte krongla föräns de va kallt

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 november 2008
volvo_dude skrev:

om inte steget drar ström så har du antingen kasst batteri, eller så suger den ström genom generatorn när den är avslagen, dvs den kan ladda som den ska när den går men när du slår av går strömmen bakvägen genom generatorn o batteriet laddas ur..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

5 650 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
ingen aning hur gammalat batterit är satt oxå i när jag köpte bilen tror de va rätt nytt då för ½ år sen för han som ägde bilen innan hade kastat bort den där pinnen som låser fast batterit för han fick inte dit den så

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 november 2008
volvo_dude skrev:
ingen aning hur gammalat batterit är satt oxå i när jag köpte bilen tror de va rätt nytt då för ½ år sen för han som ägde bilen innan hade kastat bort den där pinnen som låser fast batterit för han fick inte dit den så

Börja med att se över ALLA anslutningar som har med strömmen o göra...
Ärjade anslutningar stjäl ström. Gjorde susen på syrrans 245:a.

Är inget ärjat och batteriet friskt så bör du kolla generatorn som folk redan påpekat.
För jag finner det föga troligt att stereon drar SÅ mkt...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

5 650 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
volvo_dude skrev:

Börja med att se över ALLA anslutningar som har med strömmen o göra...
Ärjade anslutningar stjäl ström. Gjorde susen på syrrans 245:a.

Är inget ärjat och batteriet friskt så bör du kolla generatorn som folk redan påpekat.
För jag finner det föga troligt att stereon drar SÅ mkt...

nja har allt väldigt skum kopplat måste jag säga enligt förra ägaren för att de hade vart inbort i bilen sterio och bas va stulen påstog han iaf så hur som hälst är min sterio en liten mp3 spelare för 200 kr  som går via mp3 kabel till slutsteget så den är "sterion" som i sin tur gick vidare till 2 högtalare i hatthyllan varv 1 av dom e sprängd nu och ur kopplad

21 761 Inlägg
9 november 2008
Du har fått flera bra råd, testa igenom alla så hittar du säkert felet. smile

Förresten, lyser batterilampan när tändningen är påslagen men motorn avslagen?

5 650 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du har fått flera bra råd, testa igenom alla så hittar du säkert felet. smile

Förresten, lyser batterilampan när tändningen är påslagen men motorn avslagen?

japp de ska den alltid göra på volvo checkläget

Sök