2715
Sök

Turbokovertering av B230!

Killen med idéer.
193 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena alla Gorgare! Jag och 2 klasspolare ska turbokonvertera en övningsmotor som vi har i skolan...Den står då i en ställning o inte i en bil..iaf...

Det är en 8ventils B230.....Vilka delar behöver man för att genomföra detta?

Tack på förhand!
// Minitaylor






- True to the Source -

- True to the Source -

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 november 2008
#2
grenrör, turbo, kompsänka motorn, olja till turbon, är vad jag kom på

Jonas

Meister
6 763 Inlägg
11 november 2008
#3
Volvo__Mannen skrev:
grenrör, turbo, kompsänka motorn, olja till turbon, är vad jag kom på

Eller så skiter man i att sänka kompet och kör på etanol istället


KTM 660
537 Inlägg
11 november 2008
#4
Du behöver ett grenrör, turbo, olje och ibland vatten skylning, olje retur, tryckrör, ic kan va bra att sätta dit. Sen kan det va bra att veta om det är en förgasare eller om det är insprut på motorn

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Ugglan-racing
362 Inlägg
12 november 2008
#5
JockeRX7 skrev:
Du behöver ett grenrör, turbo, olje och ibland vatten skylning, olje retur, tryckrör, ic kan va bra att sätta dit. Sen kan det va bra att veta om det är en förgasare eller om det är insprut på motorn

Olje returen kan man bara dra tillbaks till ventilkåps locket. sen kan ni bara sätta dit dubbla topp packningar, om ja har förstått de rätt så ska ni bara konvertera inte köras på gata?

How does dust taste sucker??

KTM 660
537 Inlägg
12 november 2008
#6
Olje returen funkar genom att oljan rinner tillbaka, alltså kan man inte dra den uppåt för då sötter röret/slangen igen sig.
Lättast är att svetsa dit ett rör med minst 10mm invändig storlek på oljetråget. Men kom ihåg att det måste svetsas ovanför oljenivån.
Har själv gjort detta o det funkar utmärkt

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 november 2008
#7
HKS SSQV dumpventil måste monteras nära gasspjället oxå.

Killen med idéer.
193 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#8
blacklin3 skrev:
JockeRX7 skrev:
Du behöver ett grenrör, turbo, olje och ibland vatten skylning, olje retur, tryckrör, ic kan va bra att sätta dit. Sen kan det va bra att veta om det är en förgasare eller om det är insprut på motorn

Olje returen kan man bara dra tillbaks till ventilkåps locket. sen kan ni bara sätta dit dubbla topp packningar, om ja har förstått de rätt så ska ni bara konvertera inte köras på gata?

Precis, Motorn sitter inte ens i en bil..

Tack för alla svar!

- True to the Source -

10 Inlägg
12 november 2008
#9
här har du en länk.. där står presic hur du ska göra......


http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm



Sök