3443
Sök

Saab 9-3 400 hk

3 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena tänkt att trimma min kommande 9-3a 98-99 dvs t5! Siktar på ungeför 375-400 hk delarna ja tänk är,
Walbro pump i tanken
630cc deka spridare
td04-19t #7
kina intercooler
3 tums rör
förstärkt koppling
3 bars mapsensor
Eventuellt extraktor rör
Renoverad motor
Sedan mappning på de givetvis!tongue
va tror ni om den setupen? Vet att växellådan är den svaga länken men det får bli senare för ja riktar in mig på motorn i första hand.smile
Mvh Victor

369 Inlägg
5 november 2008
#2
Ett tips är att köpa intercoolen på EXD. Lättare att montera och till ett bra pris!
http://www.exd.se/forums/index.php?sid= … 83f503757b

Bara ett tips smile

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

2 164 Inlägg
6 november 2008
#3
Tror inte TD04 19T 7# kommer orka med den effekten även på bensin på din motor. GTBB 30 är mer rätt!
Du får satsa på en större turbo.
Även om de blir etanol konvertering.
Extrakor rör är lite överdrivet för dom effekterna.

Lådan säger jag renovera och en diff och byt olja minst 1 gång om året så ska de funka.

MVH

F
Senast redigerat av Fredrik-79 (6 november 2008)


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 november 2008
#4
Fredrik-79 skrev:
Tror inte TD04 19T 7# kommer orka med den effekten även på bensin på din motor.

MVH

F

faktum är att den gör det, men jäkligt korta svep och dieselkarraktär på motorn, dvs inget ork över 5500rpm typ...  så rent praktiskt så blir svaret som du sa att den inte räcker, även om det finns bromspapper på 407hk  hehe

-----------------------------------------------------



Kolla efter Mikes bil den brukar alltid vara till salu, 500hk och fungerar smile klart billigaste sättet att trimma

http://www.garaget.org/?car=79
Senast redigerat av torpis (6 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#5
Tack för svaren tongue Jo ja tänkte oxå att turbon nog kanske var för liten,vill inte ha någon diesel karaktär på motorn och massa vrid som inte gör så gott för lådan^^

R&D MD på EXD Custom
9 Inlägg
13 november 2008
#6
_Robbzon_ skrev:
Ett tips är att köpa intercoolen på EXD. Lättare att montera och till ett bra pris!
http://www.exd.se/forums/index.php?sid= … 83f503757b

Bara ett tips smile

Alltid kul att nämnas av kunder och supportrar smile

Henrik Nilsson
EXD Custom
Senast redigerat av EXD (15 november 2008)


1 062 Inlägg
13 november 2008
#7
torpis skrev:
faktum är att den gör det, men jäkligt korta svep och dieselkarraktär på motorn, dvs inget ork över 5500rpm typ...  så rent praktiskt så blir svaret som du sa att den inte räcker, även om det finns bromspapper på 407hk  hehe

Har inte märkt något av Dieselkaraktär alls. Snarare tvärt om, den drar från 2500-3000varv och från 4000-6500 ökar effekten ganska linjärt. Se Effektkurvan på min röda...

-Men på en 900-9-3-9-5 med den kassa insuget till turbon kan man kanske dra av 20-30hk...

M.V.H.


1 062 Inlägg
13 november 2008
#8
sanzsen skrev:
Eventuellt extraktor rör
Renoverad motor

Känns helt onödigt med att renovera motorn om den fungerar bra och låter bra!
Strunta i den om du inte har misstankar om misskötsel eller annat.
Extraktor är ju bra men brukar bara bli problem med besiktningen.

M.V.H.


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 november 2008
#9
AndreasPlars skrev:
Se Effektkurvan på min röda...
M.V.H.

Något är virr med momentkurvan, antar att du inte laddar fullt på lägre varv och mosar på mer och mer uppe i varv?

varför slutar grafen vid 6krpm?

mottryck? insugstemp? mm?

ingen kritik, är mest nyfiken smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
13 november 2008
#10
Höll igen innan 3000/3500 för att spara på lådan.
Varvstopp är på 6700 och den drar bra hela vägen dit. Glömde påpeka att jag har hårdare ventilfjädrar så jag hade fått varvstoppet på 7200varv istället. Ska få det fixat gratis vid tillfälle.
Vet faktist inte varför det slutar vid 6000 på just detta papper... tror inte att det gör det på de andra jag fick, ska kika på de!

Insugstemp låg lågt hela tiden enligt trimmfirman, avgastempen klart under vad som sakerna ska klara.
Finns inga som helst tendenser till avmattning efter 6000rpm smile


M.V.H.



Sök