2671
Sök

Söker: Bilder på lysdioder, lödningar med motstånd osv.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#1
Som rubrike lyder, har ni bytt till dioder i instrumenteringen eller på något annat ställa, släng upp lite bilder på era lödningar och hur ni löst det hela med orginal ''lamphållare''.

Tacksam för svar med eller utan bilder.

MVh Markus big_smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

11 Inlägg
12 november 2008
#2
Jag har gjort det men har inga bilder just nu. Jag köpte dioder samt motstånd på clas olsson. Jag tycker 3mm funkar bäst, dom är som lagom stora och lyser bra. För att "koppla in dom klipper du helt enkelt bara original kablarna på ett lämpligt ställe och löder in dioderna samt motstånden där original lamp hållaren ska sitta. Sen skulle jag rekommendera att du parallell kopplar alla dioder så du slipper söka igenom alla om det skulle sluta lysa. Kom ihåg att stoppa krympslang på anoden/katoden så den går över motståndet, detta gör dom mycket styvare och skyddar allt.

Jag vet inte hur det ser ut i din bil, men du kan förmodligen byta rätt många lampor till färdiga dioder med motstånd. Du hittar dom längst ner på sidan  http://www.diodhuset.se/asp/item_list.a … tbelysning

Lycka till

//MVH
Senast redigerat av Sagan (12 november 2008)

Mercedes Benz w123 230E -84

Fire And Silk
2 254 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#3
Sagan skrev:
Jag har gjort det men har inga bilder just nu. Jag köpte dioder samt motstånd på clas olsson. Jag tycker 3mm funkar bäst, dom är som lagom stora och lyser bra. För att "koppla in dom klipper du helt enkelt bara original kablarna på ett lämpligt ställe och löder in dioderna samt motstånden där original lamp hållaren ska sitta. Sen skulle jag rekommendera att du parallell kopplar alla dioder så du slipper söka igenom alla om det skulle sluta lysa. Kom ihåg att stoppa krympslang på anoden/katoden så den går över motståndet, detta gör dom mycket styvare och skyddar allt.

Jag vet inte hur det ser ut i din bil, men du kan förmodligen byta rätt många lampor till färdiga dioder med motstånd. Du hittar dom längst ner på sidan  http://www.diodhuset.se/asp/item_list.a … tbelysning

Lycka till

//MVH

Fräsigt, men tror du att det går att pilla in en 5mm diod i instrumenteringen? Jag funderar nämligen på att beställa en knippe av dessa: http://www.upplyst.se/product_info.php? … cts_id=152


Det är 5kr/st och då ingår motstånd men om jag kopplar ett motstånd till varje lampa så kan det väl inte bli annat än parallell? Vilken av benen är anod/katod så vitt jag har förstått så är det långa benet + och de kort således minus?

Katod = Minus?
Anod = Plus?

PANK = Positiv Anod, Negativ Katod.

Skall man då således fästa resistorn på Anoden? Och sedan på med en krympslang som man sedan värmer, efter det löder man fast dioden på kablarna till den före detta lamphållaren, är det verkligen så enkelt?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

11 Inlägg
14 november 2008
#4
-Mackan- skrev:
Sagan skrev:
Jag har gjort det men har inga bilder just nu. Jag köpte dioder samt motstånd på clas olsson. Jag tycker 3mm funkar bäst, dom är som lagom stora och lyser bra. För att "koppla in dom klipper du helt enkelt bara original kablarna på ett lämpligt ställe och löder in dioderna samt motstånden där original lamp hållaren ska sitta. Sen skulle jag rekommendera att du parallell kopplar alla dioder så du slipper söka igenom alla om det skulle sluta lysa. Kom ihåg att stoppa krympslang på anoden/katoden så den går över motståndet, detta gör dom mycket styvare och skyddar allt.

Jag vet inte hur det ser ut i din bil, men du kan förmodligen byta rätt många lampor till färdiga dioder med motstånd. Du hittar dom längst ner på sidan  http://www.diodhuset.se/asp/item_list.a … tbelysning

Lycka till

//MVH

Fräsigt, men tror du att det går att pilla in en 5mm diod i instrumenteringen? Jag funderar nämligen på att beställa en knippe av dessa: http://www.upplyst.se/product_info.php? … cts_id=152


Det är 5kr/st och då ingår motstånd men om jag kopplar ett motstånd till varje lampa så kan det väl inte bli annat än parallell? Vilken av benen är anod/katod så vitt jag har förstått så är det långa benet + och de kort således minus?

Katod = Minus?
Anod = Plus?

PANK = Positiv Anod, Negativ Katod.

Skall man då således fästa resistorn på Anoden? Och sedan på med en krympslang som man sedan värmer, efter det löder man fast dioden på kablarna till den före detta lamphållaren, är det verkligen så enkelt?

Mvh Markus

Vittsen med dom färdiga lamporna är att du slipper löda helt. Dom kommer med rätt sockel och allt. 5mm tror jag blir för stort, har inte provat men gissar eftersom 3mm är rätt "stora" i knapparna. Du behöver bara löda där du inte kan byta lampan mot en sån färdig diod. Men du kan självklart löda alla om du vill det. Precis den långa är plus om jag inte mins helt fel och du fäster resistorn på den och för över en bit krympslang.
Senast redigerat av Sagan (14 november 2008)

Mercedes Benz w123 230E -84

Elektriker
1 138 Inlägg
14 november 2008
#5
kvittar vilken du sätter motståndet på.. bara du lägger plus och minus rätt.. håller på mycket med dioder.. pm om du undra något annat..
Mvh david

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]


Sök