3205
Sök

310hp Edelbrock motor i Calibra

168 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#1
Tjeenare kära medlemmar, jag har en opel calibra 96'a ute på gårdsplanena och jag har smått tröttnat lite på den lilla 8v motorn som sitter i och jag har frågat runt lite med polare som e riktigt insatta i det här med motor byte och en slunga ur sig att det kanske skulle gå att sätta i en Edelbrock motor 310 Hp  calibran, vet att edelbrock för det messta gör motorer till costum byggda bilar som typ street/hot rods lr gammla muskelbilar, men går det verkligen att sätta en edelbrock motor i calibran, finns det rumm i den och hur blir det med servostyrningen och axlarna som driver framhjulen eftersom den e framhjulsdriven:O?? antar att dom kanske måsstebytas, dom är nog inte gjorda för 310hp när det sitter en 8v motor på typ 115-120 hp i den tongue och är det något mer jag bör tareda på innan bygget,  tack på förhand smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 november 2008
#3
Det lär bli jävligt jobbigt o få ner en V8 i en calippo utan att specialbygga precis allt...


644 Inlägg
15 november 2008
#4
Den är ju baserad på en vanlig cheva v8,lyckas du få i en sån ihop med framhjulsdriften så är det bara att gratulera..  Men en användbar grundregel är: behöver du fråga, klarar du inte av det..


1 827 Inlägg
15 november 2008
#5
Min spontana reaktion med tanke på hur mycket du verkar kunna är att du bör lägga detta projektet på hyllan.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

12 086 Inlägg
15 november 2008
#6
Ja, förutom att de blir mkt svårt att besikta, kan gå som ombyggt så kräver det som bumpe säger mkt ombyggnation. Du lär få bygga ny kardantunnel till Vlådan, samt nya fästen och allt framtill. Bakvagnen slipper du antar jag då de finns grejor till driving bak på dem.

Jag bygger om en fwd till rwd nu, så jag vet vad det innebär. Men visst vore det en kul grej tongue
För att få den besiktad måste bilen väga 1520kg.

Edit: Att köra fwd kan du glömma.
Senast redigerat av JapMax (15 november 2008)

1 893 Inlägg
15 november 2008
#7
JapMax skrev:
...Att köra fwd kan du glömma.

Varför?
Sitter tvärstälda V8or i ett gäng jänkare. Man kan ta både motor o låda med drivaxlar o hela klabbet från en. Det som späkar mest med calibra som jag ser det är höjden på huven.. (Låg)
Får det plats en rad fyra under huven så räcker det ju för en V8. Den bygger ju bara en halv cylinder till på längden (Tvären i calibran) och calibrorna finns med små pyttiga V6or? Ja då går väl en lite längre vinkel i också..?

Med insprutning (Från någon modernare bil) så slipper man ju en förgasare som bygger på höjden med luft filter o grejer.
Som ombyggt fordon kan man besiktiga max 15kw/100kg bil. Så väljer man en motor som lämnar under 300hkr brukar man klara sig.

Sedan kan man ju ifrågasätta nyttan med en stor V8 i en calibra. Finns ju lättare moddar för o få ut både hästar o vrid ur befintlig motor.



Sök