3445
Sök

Pysventil ( INTE dump )

8 Inlägg
20 maj 2006
Trådstartare
Hej jag har köpt en Pysventil från ridetech å tänkte höra om de finns nån hära som har en audi100 turbo som har monterat i en sån,   jag har fått höra hur den ska vara men på min bil vid wastegaten sitter de ju nån sorts relä eller luftmätare ? ( rätt mig gärna !! ) ska man koppla förbi den saken eller ?

å hur mycke vågar man ladda ?
den laddar 0,35 nu som standard

Mvh Andreas
Senast redigerat av Andreas__S (20 maj 2006)

SAAB-Dåre
192 Inlägg
20 maj 2006
Pysventilen styrs väl med vakuum och den kan du ju montera i coupén om du vill tongue

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 maj 2006
det som sitter vid wastegaten är en magnetventil som när laddtrycket blir för högt stryper trycket till wastegaten som då öppnar och släpper ut avgastrycket vid sidan av turbinen som därigenom sänker varvtalet på turbokompressorn och laddtrycket sjunker. om du ska pystrimma så är det slangen till magnetventilen du ska ge dej på. då låter man trycket som ventilen får pysa lite brevid så att den därigenom känner ett lägre tryck än vad systemet i själva verket laddar och därigenom inte öppar wastegaten förrän högre tryck uppnåtts i systemet. jag tycker dock personligen att man ska ge blanka faan i att pystrimma eftersom man genom ett sådant ingrepp bara manipulerar lufttillförseln och inte tändläge/bränslemängd som också behöver justeras då laddtrycket höjs. tänk på att 95 oktanig bensin självantänder lättare än 98 vid högre kompression vilket i sin tur leder till ökad risk för knackning/spikning om man kör på snikbensin (95 oktan).

men valet hur du vill göra är ju upp till dig, din bil...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

8 Inlägg
20 maj 2006
Trådstartare
jaha ok... Hmm nu blir man ju fundersam sad

tack iaf för svaret,
andreas

8 Inlägg
21 maj 2006
Trådstartare
jaa nu har man kopplat in den dära pysen å jag tycker bilen går som en  satans raket med 1bar i ladd...       sen ser man ju hur länge de håller men de är 0,35 ladd landsväg wink
å 1,2 stads när man ska dra ett race wink

kul som fan nån som vet av nå chip som passar min audi 100 turbo -87a ?

560 Inlägg
21 maj 2006
Nu är inte jag så haj på Audi. Men har inte 87orna mekanisktsprut så då är det bara ställa upp bränsletrycket lite. Polaren hade nämligen en audi 100 turbo quattro med mekaniskt och den hade uppställt bränsletryck, gick att ladda 1,3bar utan problem och då jävlar rörde det på sig med 3" ifrån turbon.
Senast redigerat av 744tic (21 maj 2006)

Sök