det som sitter vid wastegaten är en magnetventil som när laddtrycket blir för högt stryper trycket till wastegaten som då öppnar och släpper ut avgastrycket vid sidan av turbinen som därigenom sänker varvtalet på turbokompressorn och laddtrycket sjunker. om du ska pystrimma så är det slangen till magnetventilen du ska ge dej på. då låter man trycket som ventilen får pysa lite brevid så att den därigenom känner ett lägre tryck än vad systemet i själva verket laddar och därigenom inte öppar wastegaten förrän högre tryck uppnåtts i systemet. jag tycker dock personligen att man ska ge blanka faan i att pystrimma eftersom man genom ett sådant ingrepp bara manipulerar lufttillförseln och inte tändläge/bränslemängd som också behöver justeras då laddtrycket höjs. tänk på att 95 oktanig bensin självantänder lättare än 98 vid högre kompression vilket i sin tur leder till ökad risk för knackning/spikning om man kör på snikbensin (95 oktan).
men valet hur du vill göra är ju upp till dig, din bil...
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!