3468
Sök

Calibra motor/bensin fel?

entusiast.
45 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#1
Jaha då så gick det en vecka sen så funkar inte bilen igen då. samma bil som hade elfel.
nu då jag igår sku fara iväg så starta den, kom 2 meter för att sedan dö. sen dess har den inte startat, typ en gång o då var den igång 10 sekunder o jag kunna gasa lite. har kollat lite i motorn men vet ej var allt sitter (bensinslangar o skit) och sen var det väl så att filtret (det ena) låg vid tanken? hur ska man hitta den? så, undra om någon kunna hjälpa mig om det, antingen vart allt bensin slangar o pumpar o filter är eller om nån haft samma fel som vet det nu? mvh jeff

Avstängd
232 Inlägg
19 november 2008
#2
förstod inte ett ord av detta?

entusiast.
45 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#3
vad menar du? bilen startar inte, och antar att det är bensin pumpen eller något, motor går ju runt men, har också laddat bilen så ström har den btw.. jag tror att det är något med att den inte får bensin, men kan ju vara annat också så undrar om någon visste..

892 Inlägg
19 november 2008
#4
Är det slut på bensin? smile

Nämen vad är det för motor i den?
Testa och ta ur tändstiften ur bilen och dra den ett par varv på tändningen. Kolla sedan direkt ner i cylindrarna, ser det ut som den får soppa? Borde kunna utesluta ifall den inte alls får soppa på det här sättet iaf.

har kollat lite i motorn men vet ej var allt sitter (bensinslangar o skit) och sen var det väl så att filtret (det ena) låg vid tanken? hur ska man hitta den? så, undra om någon kunna hjälpa mig om det, antingen vart allt bensin slangar o pumpar o filter är

Bensintanken sitter under bilen längst bak, bensinfiltret sitter framför tanken ovanför hjulupphängningen. Det går slangar/rör fram till motorrummet, och de slangarna ska mynna fram nedanför framrutan, i motorrummet, något mot passagerarsidan. Vet dock inte hur det ser ut på t ex V6'an, så vad är det för modell?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

entusiast.
45 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#5
Okej goda råd, så slangen ska gå vid dörren? för farsan bytte däck på den häromdagen så kanske han la lyftarn på fel sätt då o kom åt slangen?, det är en 16v -90  2.0l, kolla tändstiften o de såg rätt nya ut men ska kolla det du sa. låter inte som nån pump skulle pumpa bensin vid dörren iaf..
kolla säkringarna igen o ingen av dom hade farit iaf.. läste nånstans också att man sku rycka i bensinslangen så funkar det igen haha..

892 Inlägg
19 november 2008
#6
Nja, inte dörren, pumpen sitter bak vid tanken. Om jag inte minns helt fel så kan du lägga dig bak och be någon bara vrida på elen i bilen, om du hör ett surrande så är det pumpen som bygger upp tryck, och då lär den fungera.
Händer inget kan du kolla bensinpumps reläet. Vet inte var det sitter, men nån kan säkert svara på det.

Kan ju vara så att farsan din har mosat bränsle rören, kommer inte ihåg vilken sida de sitter på. Kryp in under bilen och leta upp tanken och slangarna som går ut ur den, så ska du kunna spåra dem fram till motorn.

Får den bensin så får du kolla tändningen. Inte helt säker på bästa sätt, men har läst du kan ta upp dem, sätta tillbaka tänd kabeln och hålla stiften mot motorblocket. Blir där en gnista så tänder de iaf...se bara upp så du inte får en stöt, än nog inte så skönt. smile

Vet inte om det är de bästa råden, men detta är nog det jag skulle göra iaf ifall min bil inte startar. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

entusiast.
45 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#7
okej, bilen startarde nu och gick som en dröm, antar att det var vatten i tanken eller något annat skit, vadsomhelst hade kunna varit i då tanklocket bara är o öppna o hälla i skit så. men det funkar nu, tack för tipsen och jag ska byta bensinfilter och rengöra sportluftfiltret så den går lite bättre, varvar ojämt på tomgången nu så, mellan 300-700varv, låter som den håller på dö hela tiden vid 300..

892 Inlägg
19 november 2008
#8
Ok, bra att den startade... smile

Personligen skulle jag inte "anta" att det bara är någon tillfällighet då en bil inte startar, utan jag skulle försöka gå till botten med problemet. Att den går ojämnt på tomgången är ju inte precis nått bra tecken.

Du kan ju testa att antingen slanga ur bensinen ur tanken och i med ny, eller bara köra i fulltank och se om det blir bättre. Blir det inte det så kan jag garantera att det inte är vatten i tanken. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 november 2008
#9
Sitter soppapumpen lika jäkla illa som den gör på vectra A? Bakom höger bakhjul?
Hade samma problem med min. Det var bara ett kabelbrott vid pumpen så gick den sen. Kolla alla kablar bak, det kan vara enklare än man tror. Kan i alla fall hoppas. smile

EDIT: Läste visst inte alla inlägg innan jag postade. tongue
Gött att bilen går igen. smile
Senast redigerat av Irmscher Vectra (19 november 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

entusiast.
45 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#10
hehe jao, nå jag har full tank så kör slut på den o lägger i ny soppa, kan vara skit i bensinen då det börjar bli vintertid, får se om jag kommer på jobb om 20 minuter nudå.
någon sa att det är kamremmen man ska byta eller något då den går ojämt på tomgången?
men finns det nån lösning till det att den skulle gå jämt igen? den har alltid gått ojämt, eller iaf de tre senaste ägarna som jag vet av, jag, min brorsa och en polare till han. skulle kanske service vara bra? och plana toppen samtidigt, o sen skaffa nya tändstift?

892 Inlägg
20 november 2008
#11
Finns mycket som gör att tomgången kan gå ojämt, t ex:

* Tänddelar
* Tomgångsvalv
* Läckage
* Lambdasond
* Kamrem
* Ojämnt bensinflöde
* Skjuten toppackning eller nått med toppen

osv osv...

När är kamremmen senast bytt?

Har du några felkoder, alltså, kolla så motorlampan lyser ett tag när du vrider på tändningen, och att den sedan slocknar. Om den fortsätter lysa så har du någon felkod, då kan vi ta det då. smile

Annars skulle jag absolut rekommendera en service med nya tändstift/tändkablar/fördelardosa, så kan du kolla på tändstiften med vilken färg elektroderna har också, är de gyllenbruna, svarta eller vita?
Du kan även passa på att skaffa lite nya packningar till inloppet, t ex mellan grenrör, spjällhus och tomgångsvalv. Rengör tomgångsvalvet lite med elektronikspray eller WD40 när det är loss.

Ang. toppen så kan du göra ett komptest, antingen själv eller hos en verkstad, och se vad du får för värden på varje cylinder. Andra tecken på att packningen är slut är ifall bilen har mycket vita avgaser, eller ifall motoroljan ser ut som Oboy. Knackar motorn eller låter den bra, förutom tomgången då... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

entusiast.
45 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#12
fan det var mycket grejjer det där, låter dyrt tongue
nå med felkoder så näe tror jag inte, en gång då jag körde så lyste en lampa, orange med utropstecken i mitten o typ ( ) såna där, men den slockna efter 20 sekunder när man körde iväg.
den knackar jo låter som en hammare mot metall eller hur man ska förklara det, men ha hört att det är känt på calibrior.. byta tändstift ska jag göra snart, bara man hittar verktygen.. ligger så jävla lågt ner o så.. min brorsa jack som hade den före mig så hade bytt något gällande bensinflowen så borde inte va att den får ojämt med soppa.. kamrem har jag ingen aning om när e bytt men ska testa byta till ny, så kör på nya tändstift, kamrem, och nytt sportluftfilter(eller rengöra gamla om jag hittar rengöringskit här på holmen..) sen återkommer jag om det inte hjälpte. för sånt kan jag ju göra själv enkelt iaf.. försöker att inte dra över ekonomin så hårt..

892 Inlägg
6 december 2008
#13
Hej igen, såg inte ditt svar...men svarar nu ändå.

Hammare mot metall säger du? Det där låter riktigt dåligt! Har du otur kan det vara vevlagerras. Har du kört med bilen mycket efter det började banka, kan vevaxeln vara slut! sad
Calibror ska inte knacka, vet inte vart du hört det ifrån, men om det knackar så är det fel på motorn.

Är det vevlagerras så kan du nog tyvärr inte hålla nere kostnaderna. Byta dem själv är nog inget man kan rekommendera om du är grön på bilar. Som jag ser det så har du 3 alternativ:

1. Bogsera bilen på släp till en bra verkstad och ber dem kolla. Se till så de faktiskt kan byta lagren. Detta kommer kosta.

2. Köp en annan motor, helst med samma motornummer, och byt den gamla. Detta är nog billigast om du vill ha bilen kvar. Annars...

3. Skrota eller sälj bilen i delar. Inte nått man vill höra...men på detta sätt så kanske du kan köra bilen tills motorn är helt rasad, och sen sälja av bilen i delar. Med lite tur kan du få ihop några lappar på detta sätt...

Symbolen ( ! ) har med bromsarna att göra, om jag inte minns fel. Se till så att du har nog med bromsvätska och det inte är några läckage. Kan även vara så att handbromsen ligger på.

Lycka till, jag lider med dig!
Senast redigerat av Android (6 december 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

C20LET
1 041 Inlägg
6 december 2008
#14
Har du ens kollat din LMM?

Vi tycker olika vet jag, that's it


Sök