3781
Sök

Byta bromsbelägging?

Med.lem
3 759 Inlägg
7 december 2008
FLindgren skrev:
Mr_EmCom skrev:
Vad menar ni med att "skruva" in oket?

Jag har då alltid pressat med en stor poly...

Annars om man vill vara seiös så har ju biltema kommit med en sats för typ 800spänn med typ hylsor till "alla" bilar. Drivs med tryckluft. Låter jättebra tycker jag, men om det funkar har jag ingen aning om.

vissa bromsar bak (tex audi) har handbromsen i oket.. då måste man skruva in dom + trycka dom nedåt för att få ihop kolven. Men detta är bara bak på vissa bilar. alla bromsok fram kan man pressa ihop som vanligt med en polygrip.

Åfan, då har man lärt sig nått nytt, tackar och bockar!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 december 2008
FLindgren skrev:
Mr_EmCom skrev:

Annars om man vill vara seiös så har ju biltema kommit med en sats för typ 800spänn med typ hylsor till "alla" bilar. Drivs med tryckluft. Låter jättebra tycker jag, men om det funkar har jag ingen aning om.

vissa bromsar bak (tex audi) har handbromsen i oket.. då måste man skruva in dom + trycka dom nedåt för att få ihop kolven. Men detta är bara bak på vissa bilar. alla bromsok fram kan man pressa ihop som vanligt med en polygrip.

Om dem har handbromsen fram då? lol

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 164 Inlägg
7 december 2008
Jag pressar in mina ok först innan jag ens börjar skruva med en stor mejsel.
De är de lättaste.
De går utmärkt att pressa in med en pollygrip.
Men va försiktiga så den inte åkt ut för långt bara.

MVH

F

Kokar ris
923 Inlägg
7 december 2008
kwansa skrev:
FLindgren skrev:
Mr_EmCom skrev:

ja som på vissa saab då ja, samma sak där, då, skruva in kolven.

men ja det funkar jättekalas med polygrip, har inte varit på nån verkstad än som använder specialverktyg för att pressa in kolven, vad är det ni tror man kan skada igentligen? det är sidan på kolven som är känslig för märken, och den sidan ska vara skyddad av en damask! nej men gå och köp ett 800 kronors verktyg, gör det bara.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Med.lem
3 759 Inlägg
7 december 2008
cenoxide skrev:
kwansa skrev:
FLindgren skrev:

ja som på vissa saab då ja, samma sak där, då, skruva in kolven.

men ja det funkar jättekalas med polygrip, har inte varit på nån verkstad än som använder specialverktyg för att pressa in kolven, vad är det ni tror man kan skada igentligen? det är sidan på kolven som är känslig för märken, och den sidan ska vara skyddad av en damask! nej men gå och köp ett 800 kronors verktyg, gör det bara.

Jo risken att slinta och göra märken i damasken som i sin tur leder till att smuts och fukt kommer in där....

Men det är väll också ända risken med det hela.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

4 586 Inlägg
7 december 2008
jag använder en sådan när jag ska in kolven ifall den inte behövs skruvas in

kostar 119:- på biltema och är värd varenda krona mkt smidigt verktyg

glöm ej att släppa på påfyllningslocket till bromsvätskan

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-287_l.jpg
Senast redigerat av jorre83 (7 december 2008)

587 Inlägg
7 december 2008
tving om det sitter för j**ligt , annars lite lätt med polygrip.
om man nu inte håller på med vissa saab tex med handbromsen fram vill säga då det inte är att "bara" pressa in kolven.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
10 december 2008
Ack3 skrev:
ja tror fan de till flytande bromsok.  du verkar vara skillad tongue..

Larsson_Power skrev:
DusanMandick skrev:

de e ju inte o rekomendera, använd ett riktigt verktyg till de. eller en hylsa

Jag har ALLTID använt poliygrip till vanliga flytande ok. No problems!

Mvh Michael.

var det där ironi eller? Lät iaf som det tongue

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Sök